Nye arbejdsheste i Apples stald

Det er nu slut med 17" MacBook Pro. Til gengæld kommer der en ny 'light'-serie med masser af nyskabelser.

ForstørDen højere opløsning på retina-skræmen kommer bl.a. brugere af FinalCut Pro X til glæde. Foto: PR-foto fra Apple

Det var en dag ud over det sædvanlige, da Apple i aftes lancerede de seneste modeller af deres bærbare computere, alle med nye, kraftige processorer og USB3.

Adskillige fotografer vil dog formentlig begræde, at Apple nu har slagtet 17"-versionen, der for mange har været et godt kompromis mellem bærbar og stationær.

Til gengæld byder de nye modeller på en række nyskabelser, som kan gøre livet både hurtigere og billigere for de mange fotografer, for hvem den umådeligt populære 15"-model har sikret dem deres levebrød i adskillige år.

Ikke mindst fordi alle modeller kommer med den hurtige USB3, der giver adgang til billigere eksterne harddiske og hurtige kortlæsere. Det er for eksempel stort set umuligt at opdrive en god FireWire-kortlæser længere.

Superskærm uden dvd-drev

Apple præsenterede en helt ny familie af bærbare 15" kaldet 'MacBook Pro med Retina-skærm.'

Den placerer sig på mange måder mellem MacBook Pro og MacBook Air, og er en anelse billigere end den klassiske MacBook Pro, hvis man sammenligner modeller med ens specifikationer.

Navnet Retina-skærm henviser til opløsningen på skærmen, der er på hele 2880x1800 pixel, det vil sige godt 5 mio. pixel. Skærmen er dermed så 'finkornet', at øjet ikke kan skelne de enkelte pixler fra hinanden. Det giver en hidtil uset skarphed i skærmbilledet.

Det skulle give mere plads til ting og sager på skrivebordet og bl.a. mulighed for at afspille en video i fuld HD i et vindue på skærmen. I samme forbindelse har Apple udsendt opdateringer til Aperture, FinalCut Pro X, iMovie, iPhoto og Safari, så programmerne kan udnytte den højere opløsning.

Retina-modellen fås kun med fast flash-hukommelse på mellem 250 og 768 GB og med 8 eller 16 GB RAM.

Den nye Retina-Mac er et halvt kg lettere og 8 mm tyndere end den klassiske MacBook Pro.

Den har intet dvd-drev, og vil man tilslutte ethernet, FireWire, eSata eller audio-ind, må man omkring en adapter til enten Thunderbolt eller USB3. Der er heller ingen Kensington-lås.

Selvom Retina-skræmen skulle være mindre blank end den nuværende 'Glossy'-skærm på den klassiske MacBook Pro, har den ifølge Ars Technica stadig en del spejling. Retina kan - i modsætning til MacBook Pro - ikke leveres med mat skærm.

Retina-serien kan leveres om 2-3 uger til priser fra 14.000 kr (plus moms) for mindste model med 2.3GHz quad-core Intel Core i7, 256 GB flash-hukommelse og 8 GB RAM.

Klassiker fortsætter

Også de gamle kendinge i MacBook Pro-serien, 13" og 15", har fået en større overhaling i aftes.

Hele indmaden er opgraderet til den nyeste generation af Intels bundkort, hvilket betyder hurtigere processorer.

På det ydre er der ingen forskel på de nye MacBook Pro og deres forgængere. Dog er der som nævnt to USB3-stik frem for USB2.

MacBook Pro 15" skulle være på hylderne nu, og billigste model koster 11.600 kroner (plus moms). Den er udstyret med 2.3GHz Quad-core Intel Core i7, 500 GB harddisk og 4GB RAM.

Hvad er billigst?

Umiddelbart er den klassiske MacBook Pro 15" altså billigere end den nye Retina-model. Men det er vigtigt at sammenligne specifikationerne - for med den 2.400 kr. dyrere Retina-model følger både 8 GB RAM og 250 GB flash-hukommelse med som standard. I dén konfiguration kommer den klassiske 15" Pro op på 15.500 kr. - der dog er incl. dvd-drev, FireWire, audio-ind og ethernet. Skal der en mat skærm til, kommer der 640 kr. oven i.

Husk hukommelsen

Har man først vænnet sig til en computer ned SSD-drev eller flash-hukommelse er det svært at gå tilbage til en gammeldags harddisk. Dels starter computeren op på omkring 20 sekunder, dels åbner programmer næsten øjeblikkeligt.
Desuden har de faste hukommelser ingen bevægelige dele, og er således mindre følsomme for slag og stød.

Den eneste ulempe ved den faste hukommelse har hidtil været prisen og den relativt lille mængde hukommelse.

Med introduktionen af Retina-modellen har Apple nu to typer fast hukommelse. Den 'klassiske' SSD, der kan tilvælges på MacBook Pro og 'Flash-hukommelse', der er standard i Retina. Forskellen på de to typer er, at SSD-hukommelsen er samlet i en standard harddisk-kasse, der vil kunne udskiftes. Man kan endda gøre det selv, hvis man er lidt fiks på fingrene. Apples nye flash-hukommelse i Retina er derimod ikke udskiftelig, så vidt det fremgår.

Hvis man er lun på Retina-modellen, skal man derfor gøre sig klart, at man hænger på den mængde hukommelse, man har valgt.

Oprettet 12-6-2012 11:43 · Sidst ændret 12-6-2012 22:08

Per Kjærbye

Fodboldbilleder fra den danske SAS-Liga og...

www.fodboldbilleder.dk