Er Fujifilm X-pro1 en 'Leica-dræber'

Hybridmålsøger, udskiftelige objektiver, autofokus og endnu mere matsort retrostil skal lokke de professionelle til Fuji og tage kampen op med et tysk ikon.

Foto: Fujifilm
ForstørFoto: Fujifilm
Mens Fujifilm i slutningen af det forrige årtusind mest henvendte sig til professionelle med deres mellemformatkameraer, kom der lidt moderne konkurrence til Leicas målsøgerkameraer, først med Konica Hexar med fast 35mm lysstærk objektiv og siden Contax G1 og G2 med udskiftelige objektiver. Alle tre udfordrerkameraer havde høj optisk kvalitet og ikke mindst autofokus.
Men siden den digitale æra begyndte for godt 10 år siden, har målsøgerkameraer igen været med manuel fokus og Leicas objektivfatning, men nu ser det ud til at der sker noget.

Fujifilm X-pro1 ligner en videreudvikling af den populære X100 men nu med udskiftelige objektiver og 16MP sensor og den samme type hybridsøger, der kan skifte mellem optisk og elektronisk visning og endda har to forskellige forstørrelsesgrader. Kameraet har foreløbig 3 objektiver der passer til den nye X-fatning, men der skulle være endnu to objektiver på vej inden året er omme.

De tre første objektiver er en 18mm f:2 (svarende til 27mm), en 35mm f:1,4 (svarende til 53 mm) samt en 60mm f:2,4 med makrofunktion (svarende til 91mm). Objektiverne har enten 52 mm eller 39 mm filtergevind og leveres med modlysblænde.

Den mindre X100, som blev introduceret for et år siden, havde som ét af salgsargumenterne en næsten lydløs lukker der kan synkronisere med flash på høje lukkertider, men dén går ikke i det nye system, der får en mere traditionel og knap så lydløs spaltelukker, og har man fået købt sig et antal reservebatterier til X100 skal man på den igen, for med X-pro1 introduceres ud over en ny objektivfatning også et nyt batteriformat.

De første kameraer forventes leveret i marts til en endnu ukendt pris.
Se mere om kameraet hos Fujifilm

Kan man i øvrigt nøjes med en X100, men vil have den samme sorte farve som storebror skulle det ifølge Fujifilm i Tyskland være muligt med en "limited edition" til 1499,- euro fra midt i februar.

Oprettet 10-1-2012 14:50 · Sidst ændret 10-1-2012 18:33

Er Fujifilm X-pro1 en
Jørgen Kirk: Det ligner en best seller og et travel light kamera. Godt men ikke har købt x100 ,dette er sikkert vær at vente på. mvh jørgen
10. januar 2012 17:56

Gorm Kjer Branderup

gorm-branderup.dk

Christian Als

www.christianals.com

Niels Henrik Dam

www.firstshot.dk

Claus Hansen

Reportage, portræt, feature, luftfoto. Dia-fremkaldelse...

www.hansenfoto.dk

Axel Søgaard

Din fotograf midt i Nordjylland leverer individuelle...

www.mesterfotograf.dk

Henrik Petit

Portræt, reportage, ervhervsstof, film, teater

www.henrikpetit.dk

Alex Tran

Reportage, portræt, feature, fag-ugeblade.

www.alextran.dk

Henrik Elo Jørgensen

Foto, video og web produktion

www.elomedia.dk