X er det nye sort!

Kameraproducenterne mener at have fundet ud af hvad der skal til for at sælge kameraer her i 2012 - de skal have X-faktor (undskyld!).

Foto: Canon
ForstørFoto: Canon

Med Canons netop annoncerede ”toplommekamera” G1 X, Panasonics nye micro 4/3 kamera GX1, en ny topmodel fra sidste uge i Canon Eos 1DX, en kommende målsøger model kaldet Fujifilm x-pro1, ny hukommelseskort-standard bl.a. til Nikon D4 kaldet XQD er det ret let at gennemskue, at hvis man sidder på direktionsgangen hos en større (eller mindre) kameraproducent er X en vigtig del af ligningen når der skal sælges nye kameraer.

I dag kom Canon på banen med Powershot G1 X, som på mange måder minder om en let forstørret udgave af lommekameraet G12, men nu med stor sensor. Kameraet opgives til at have en 14MP chip næsten på størrelse med Eos kameraerne med crop-faktor som fx 7D, men dog i 3x4 format i modsætning til 2x3 som i spejlrefleks-modellerne.

ISO 12.800, indbygget image stabilizer, 3 trins gråfilter er blandt finesserne, selvom objektivet - svarende til en 28-112 mm - ikke ligefrem imponerer med sin lysstyrke på f:2.8-5,6. Til gengæld kan kameraet bruge canons række af flash og lignende tilbehør, ligesom der kommer et dedikeret undervandshus som til de tidligere Powershot modeller.

Se mere om kameret på Canons CPN side, hvor alle tekniske data samt en video med Gary Knight, der bruger kameraet, kan ses.

Oprettet 9-1-2012 17:54 · Sidst ændret 9-1-2012 23:23

X er det nye sort!
Lars Skov: Hæ, hæ, jeg havde glemt olympus xa'en. Den ligger jo i relikvieskuffen vh lars
10. januar 2012 22:32
X er det nye sort!
Jesper Voldgaard: Hej Lars Du har ret - der har "altid" været X-modeler på markedet (fx Olympus XA, Pentax LX, Nikon D1X, Olympus XZ-1), blot ser der ud til at komme en sand storm i disse uger... vh Jesper
10. januar 2012 09:29
X er det nye sort!
Lars Skov: Hmm - x-faktor! Faktisk var Leica først med x-modeller, nemlig den nuttede X1, der jo har været på markedet i et par år. Den startede som blank men fåes nu også "sort" Venlig hilsen Lars Skov
9. januar 2012 23:50

Sofus Comer

Fotograf og Webdesigner

www.sofuscomer.com

Allan Andersen

Freelance TV Fotograf, en del af Local Eyes...

www.Politirapporten.nu

Kristian Djurhuus

Reportage, nyhed, portræt, dokumentarfilm,...

www.kristiandjurhuus.com

Kissen Møller Hansen

Reportage, portræt, illustration og større...

www.kissenmoellerhansen.dk

Alex Tran

Reportage, portræt, feature, fag-ugeblade.

www.alextran.dk

Morten Mejnecke

FOTOGRAF

www.mejnecke.dk

Annette Jønsson

www.click-pressebureau.dk

Jens Dresling

www.dresling.com

Tanja Jørgensen

Videojournalist, tv-tilrettelægger. Uddannet...

www.tvjournalist.dk

Gregers Tycho

www.gregerstycho.com

Thomas Lekfeldt

F o t o j o u r n a l i s t.

www.thomaslekfeldt.com

Palle Peter Skov

Fotojournalist

www.palleskov.dk

Lars Henrik Laursen

Fotografi og video/film produktion.

www.larslaursen.dk

Jesper Ludvigsen