Verden går under i dag!

I hvert fald hvis man skal tro Harold Camping, der nu for tredje gang forudsiger jordens undergang på baggrund af Bibelen. Andre mener, at programmet Photoshop vil ødelægge verden.

Den 90-årige amerikaner Harold Camping har på baggrund af beregninger i Bibelen forudsagt, at jorden går under i dag. Han har taget fejl før - sidste gang forudsagde han jordens undergang til 21. maj 2011, men da det ikke skete, så erkendte han, at han havde lavet en regnefejl.

Her på redaktionen tager vi naturligvis ingen chancer, men skulle Harold Camping mod forventning have taget fejl igen, så bliver vi nødt til at pege på en langt større trussel mod vor verden.

Truslen kommer - hvis man skal tro bloggeren fra Rant Rave Write - fra det program, som stort set alle professionelle fotografer har installeret på deres computer: Adobe Photoshop.

Hun mener, at programmet skaber en kunstig virkelighed, der udfordrer en fundamental egenskab ved mennesker - nemlig, at vi tror på, hvad vi ser.

"Photoshop har magten til ændre hele vores verden - til at ændre vores virkelighedsopfattelse, vores tro og meninger, have indflydelse på vores dømmekraft og omskrive vores historie", skriver hun.

I hendes blog-indlæg giver hun 10 eksempler på, hvordan Photoshop - og lignende programmer - kan ødelægge verden.

Blandt eksemplerne er reklamebranchens brug af photoshoppede modeller, der er udtryk for et forvrænget kvindesyn, venstre- og højrefløjen brug af fotomanipulationer, en jødisk avis bortredigering af Hillary Clinton og de mange tilfælde af såkaldt 'photoshop'-humor, der - måske - ved et uheld havner i de etablerede medier.

Oprettet 20-10-2011 12:13

Finn John Carlsson

Presse, reportage i ind- og udland. PR, information,...

www.karrebaeksminde.dk

Kenneth Sorento

kennethsorento.com

Simon Knudsen

www.simonknudsen.dk

Heidi Lundsgaard

Feature, reportage, portræt. Idéudvikling....

www.heidilundsgaard.dk

André Thorup

Illustrerer alt mellem himmel og jord.

www.andrethorup.com

Hans Otto

Journalistik i reportage, feature, illustration...

www.hansotto.dk

Nicolai Lorenzen

www.nicolailorenzen.com

Stefan Kai Nielsen

Reportage, portræt- og pressefotografi

www.ekko.dk

Mikael Hjuler

Arbejdsmarked, kongresfotografering, portrætter,...

www.fagpress.dk

Mie Neel

www.sn.dk

Flemming Leitorp

www.leitorp.com

Thomas Lekfeldt

F o t o j o u r n a l i s t.

www.thomaslekfeldt.com

Peter Elmholt

Presse, portrætter og reportage

www.elmholt.dk