Arbejdet starter i marts

Hver aften under Visa pour l'Image står folk i kø i de smalle gader omkring Campo Santo, mens de venter på at blive lukket ind til storskærmen og de gule plasticsæder.

Lærredet er 24 meter bredt. Foto: Henrik Bo Foto: Jens Tønnesen
ForstørLærredet er 24 meter bredt. Foto: Henrik Bo

Fra mandag til lørdag præsenteres forskellige former for fotojournalistik på et gigantisk lærred opstillet op ad Cathédrale Saint Jean.

"Bonsoir", lyder indledningen fra festivalgeneralen, Jean Francois Leroy, og showet går i gang.

Man lægger ud med 'dagens billeder', der er højaktuelle billeder fra verden rundt. Herefter følger en kronologisk gennemgang af globale begivenheder siden sidste års festival, to måneder hver aften.

De næste ca. 15 indslag er fotojournalistiske serier, der kan beskæftige sig med alle mulige emner. Serierne er ikke nødvendigvis fra det forgangne år, men har ofte et sammenhængende tema, f.eks. tre serier fra Kina og to serier fra Papua Ny Guinea.

I år var såvel Thomas Lekfeldt og Jacob Ehrbahn repræsenteret ved en aftenscreening.

Mens serierne normalt præsenteres enkelt uden effekter andet end overblænding og musikledsagelse, så er aftenens sidste programpunkt ofte et længere segment, hvor der er leget med effekterne og musikken.

20 år med aftenscreening

Traditionen startede det andet år Visa pour l'Image løb af stablen og kan således i år fejre sit 20-års jubilæum. I starten blev showet afviklet på dias med enorme diasprojektorer, men de sidste fem gange er det foregået via computer og videoprojektorer.

Arrangørerne havde været tilbageholdende med at tage den digitale teknik i anvendelse, for man var ikke tilfreds med billedkvaliteten fra projektorerne.

Aftenscreeningen varer ca. 2 timer. Foto: Henrik Bo

Men i takt med at flere og flere fotos blev tilsendt i digital form og derfor måtte overføres til dias for at blive vist, så voksede presset for at gå den digitale vej. I 2005 overgav man sig og ved den 17. festival var det slut med at høre de små klik fra de mange diasprojektorer.

Det 24 meter brede lærred oplyses af 5 store projektorer, der står på højkant. Hver billede er altså 1400 pixels højt og 1080 pixels bredt, hvilket med overlap resulterer i et panoramabillede på 4450 x 1440 pixels.

Afviklingen kræver ikke bare én, men hele seks computere: Én til hver projektor og én til at styre det hele. Showet afvikles simultant på Place de la Republique, hvor endnu fem projektorer er sat op. Her man kan sidde ved de små restauranter under parasollen og nyde en fadøl imens, til gengæld må man undvære simultantolkningen på Campo Santo.

Det bagvedliggende program til showet er ikke Adobe Flash, som nogen måske kunne forvente, men derimod 'WatchOut', der koster den nette sum af 46.000 kr.

Arbejdet med at sammensætte programmet starter allerede i marts. Firmaet Abax, der ligger i Chagny midt mellem Paris og Lyon, har stået for produktionen alle årene.

Mens udvælgelsen af billederne foretages egenhændigt af Jean-Francois Leroy, så er det Abax-holdet, der har ansvaret for, hvordan de præsenteres.

Præsentationen finpudses i de følgende måneder og der holdes møder med Jean-Francois Leroy og hans folk, bl.a. dem, der skal skrive de ledsagende tekster.

Selvom billederne ledsages af musik, så er musikken interessant nok det sidste, der lægges på. Multimedieproduktionen bliver altså ikke redigeret til musikken, men derimod omvendt.

Skænderi backstage

De fotografer, der lægger billeder til aftenscreeningerne, har ingen indflydelse på det endelige resultat. De ser først præsentationen sammen med det øvrige publikum på Campo Santo.

Det har givet anledning til problemer. Således i 2002, da James Nachtwey havde en screening med fotos fra 11. september.

Han insisterede på at se præsentationen først og det udviklede sig til et skænderi med Laurent Langlois, der efter nogens opfattelse blev korporligt.

Resultatet blev at, at fotografens billeder blev pillet ud af aftenens program og at Jean-Francois Leroy slettede nomineringen af James Nachtwey til det års Visa d'Or News-pris.

Oprettet 5-9-2009 18:36 · Sidst ændret 5-9-2009 18:38

Ulrik Pedersen

Fotojournalist i grænselandet

www.ulrikpedersen.dk