Vinderfoto til debat

Fotokonkurrencer som World Press Photo kritiseres for at dræbe fotojournalistikken.

ForstørÅrets vinderbilleder i World Press Photo kritiseres for at dræbe fotojournalistikken. Foto: Tim Hetherington/Vanity Fair

Som sædvanlig giver dommernes valg af årets Wolrd Press Photo anledning til debat i fotokredse.

Paul Melcher kalder i sin blog vinderbilledet "mørkt, sløret, en smule uforståeligt og på grænsen til det kedelige". Han langer ud efter dommerkomiteen, der beskyldes for at dræbe fotojournalistikken en lille smule hvert år.

"Den fotojournalistiske intelligentsia har stemt. En lukket gruppe af overdreven selvgalde og smertefuldt egocentriske intellektuelle, hvis visioner for nyhedsfotografi er tættere på hvad International Center of Photography kan lide end masserne.", skriver han.

Det værste er, at det er den samme intelligentsia, der kontrollerer de fleste store fotokonkurrencer verden over, der kårer den samme type vindere", mener han.

"De dommere er alle venner med hinanden og bruger resten af året på at analysere billeder, som var det en roman af Kafka", skriver han.

"Det er ikke noget under, at fotojournalistikken er døende. Igen er det årets sportsbilleder, der er de egentlige vindere. Forbløffende billeder af fantastiske situationer. Resten er mørkt, så mørkt".

Paul Melcher beskylder World Press Photo og andre konkurrencer for at dræbe fotojournalistikken ved at skabe et falsk billede af, at dette er den standard, man skal hige efter som fotograf.

Krigsfotografiet er vinderen

Herhjemme er fotograf Jacob Nielsen i sin blog på Journalisten.dk også utilfreds med dommernes valg:

"Ved en gennemgang af dette års vindere er der dog ikke meget at råbe hurra for. Det er godt nok en deprimerende verden vi lever i (...) Skal der virkelig være blod og menneskelig katastrofer fra krigshærgede lande på billederne før de kan belønnes? Det er i mine øjne et problem som efterhånden kendetegner World Press Photo. Måske ligger problemet hos fotograferne, der prioriterer død og ødelæggelse frem for de livsbekræftende historier", skriver han.

Til gengæld er han glad for Erik Refners vinderbilleder: De er taget i det land, hvor fotografen bor og er ovenikøbet i en genre, som han ikke normalt er kendt for at lave prisvindende billeder i.

Debatten er åben

Også her på sitet er vi klar til debattere årets vinderbilleder. Du skal være registreret bruger og være logget ind for at kommentere artiklen.

Oprettet 10-2-2008 11:03 · Sidst ændret 10-2-2008 17:53

Vinderfoto til debat
Lars Bahl: Så meget død er der nu heller ikke, set i forhold til tidligere års wpp. Tæller jeg billedeelementer ser det ikke så slemt ud, som ved første øjekast. Der er et fald af henvisninger til gru og krig. Kun...
10. februar 2008 23:28
Vinderfoto til debat
Vagn-Ebbe Kier: Ja, jeg studsede også over vinderbilledets kedsommelighed. Den 7. November skrev jeg her på sitet: "Skæbnens ironi er at desto mere "civiliserede" og veludviklede vi er, desto mere er vi distancerede fra...
10. februar 2008 16:43

Stine Trier Norden

www.lifeexhibitions.com

Jesper Voldgaard

Freelancefotograf midt- og nordjylland

www.voldgaard.dk

David Bering

FOTOGRAF.

www.davidbering.com

Sonny Munk Carlsen

www.helnaeshus.dk

Rolf Konow

Stills til film og teater

www.konow.dk

T Kaare Smith

Fotojournalist

www.kaaresmith.dk

Daniel Hjorth

www.danielhjorth.dk

Bobby Anwar

www.411graphics.com

Rune Backs

Freelance fotograf. portrætter og reportage.

www.runebacks.dk

Nana Reimers

Portræt, reportage, illustration

www.nanareimers.dk