RSS
Klumme:

Jeg giver op!

Frustrationen over ikke at kunne finde et dansk webbaseret forum med en levende debat om dokumentarfotografiet fik fotografen Mikael Funch til at starte sin egen blog om emnet. I denne klumme, der bringes eksklusivt her på hjemmesiden, forklarer han baggrunden for bloggen.

Fra Mikael Funchs fotoessay 'Dina og Naja [Part 1]' Foto: Mikael Funch
ForstørFra Mikael Funchs fotoessay 'Dina og Naja [Part 1]' Foto: Mikael Funch

Jeg giver op. Der er snart sagt ikke det navlebeskuende petit-emne, der ikke er genstand for et utal af mere eller mere populære og levende web-communities, blogs, fora og sites, sågar også i Danmark kan man få stille sin sult på udveksling af viden, holdninger, snak og nyheder om alt inden for fotografi.

Så længe man interesserer sig for natur, landskaber, skolefoto, rejser, trafikuheld, krig, makro eller flyvemaskiner. Dokumentarfoto, social photography, photoessays, everydaylife, contemporary photography og hvad det ellers hedder, kan jeg ikke finde en levende, dansk debat om.

Der mangler som bekendt ikke dygtige dokumentarister herhjemme, men stemningen og stilen blandt vores fotomiljøer er igen ved at ændre sig, synes jeg. Denne gang er det ikke på baggrund af enkeltpersoners innovative billedstil og medaljeregnen i internationale prestigeturneringer, men en forandring der skyldes, at nogen har hvilet på laurbærrene og flertallet forsøgt blot at følge med, skabe sig selv og skabe et website, samt navigere mellem det Ole Munk kaldte mellem Skylla og Charybdis, under henvisning til Odysseen i hans udmærkede essay af samme navn.

I mere end et årti stod verdens samlede fotostand forundrede og så til på sidelinien, og spurgte hvad pokker det var, som foregik i lille Danmark. Det var den danske dokumentariske fotorevolution, hvor alle (amatør-)fotografer lærte at sige "World Press Photo" og smide et forarmet menneskes ansigt op en håndsbredde fra 28 millimeteren, og derpå kalde deres billede for photodocumentary.

Vi blev forvænte med mindst en håndfuld årlige guldmedaljer og top-notch-state-of-the-art pressefotografi i hvert eneste dagblad, hver dag. Claus Bjørn Larsen forklarede det i 2000 med noget i retning af, at alle kender og hjælper alle herhjemme, og dette fredsommelige kammerateri giver en sparring og et kreativt miljø, som udvikler og kommer alle til gode.

Formodentlig er det langt hen ad vejen korrekt, og de fotojournalistiske skoler, avisernes beslutningstagere, faggrupperne og autodidakte fotoinspiratorer som Saxgren og Clement m.fl. har selvfølgelig også deres del af æren.

Foto: Mikael FunchFOTO: Mikael Funch

Det momentum, der herved blev skabt for dansk pressefotografi, blev ud over offentlighedens og mediernes opmærksomhed på disse stjernefotografer, en unik mulighed for at hele slænget af fotodokumentarister og fotoinstitutioner kunne få et løft på alle fronter.

Denne bølge, der i fotoverdenen mindst burde have været på omgangshøjde med det løft, dansk cykling fik med Ørnen fra Herning, formodede jeg så også ville slå igennem på web-området. Når vores forhistoriske, analoge debatmiljø, tilbage i 90´erne, skulle møde det nye årtusinde, havde jeg ønsket mig, at det kreative "Claus-Bjørn-Larsen-miljø" og kammerateri ville fortsætte i en åben digitaliseret version, med rum for hele banden af stjernesamtidsfotografer og docu-wannabies.

Jeg gætter på – ret mig om jeg tager fejl – at landets fotografiske miljøer fortsat er lige så indspiste og polariserede som de altid har været, og der sidder en række dygtige folk, der er så langt fremme i skoen, at de for længst har lugtet, at det er uden for landets grænser, man skal være, for at blive stimuleret og være oppe på beatet.

"Når jeg læser om trængslen i en afghansk flygtningelejr i Pakistan, vil jeg gerne se, hvordan der ser ud. I stedet spises jeg måske af med et billede af et vindue med et halvt hoved af en afghaner, der stirrer længselsfuldt ud (og højst sandsynligt tænker på sit gamle fædreland). Kunst, ja; poesi, ja; men ikke det billede teksten havde gjort mig sulten på".

Sådan sagde føromtalte Ole Munk i efteråret 2003 til CFJE.

Dengang var jeg helt uenig, og kunne ikke få nok af at se, fortolke, vurdere og analysere fotos fra rædselssteder og deres sammenhæng med teksten. I dag synes jeg fortsat, den fotografiske stil har en værdi, men jeg er stopmæt at billeder fra en verden, jeg ikke kan genkende eller mennesker jeg ikke kan identificere mig med. Jeg vil se billeder, der er lige så spændende, fotografisk set, men som dokumenterer hvordan der ser ud i min nære omverden, eller i det mindste af mennesker, der kunne være min nabo.

Jo mere verden åbner sig i billeder, jo mere jeg interesserer mig for, at det lokale bliver skildret. "Den mentale landsby" kaldte en gammel ven det.

"Jamen, han har jo ikke noget tøj på!".
"Har I hørt, at danske fotografer er verdens bedste?
"Nåmen, så må vi hellere skamrose ethvert foto, vi møder, bare for at være garderede. Det gælder jo nok alle andre fotogenrer og fotografer også".

Debatten om hvad et godt foto er, eksisterer ikke i offentligheden mere. Alle roser bare hinandens fotos, og kalder det kritik. Hvor skulle de egentlig også gå hen med deres kvalificerede og interessante kritik. Online eksisterer et sådan sted ikke, mig bekendt.

Foto: Mikael FunchFOTO: Mikael Funch

Mens alle ruster sig til kommende års deadlines i Perpignan og ÅP, glemmer danske dokumentarister at web-mediet burde huse åbne stimulerende fora for en kvalificeret debat, bl.a. om hvordan det engagerende danske samtidsfotografi udvikles. Såfremt Bjørn-Larsens analyse var korrekt og ikke kun gjaldt det rendyrkede, professionelle pressefoto, men også beslægtede genrer, ser det sort ud for fremtiden, hvis man ønsker et fortsat frodigt dansk miljø for samtidsfotografi.

Alt hvad der beskæftiger sig med fotografi herhjemme, har en bredde som kan gøre det svært for en fokuseret debat at leve. Vi har ikke et tidsskrift og vi har ikke en forening, så hvor går man hen når man gerne vil debattere et foto?

Barriererne mellem den relative lille gruppe af sammenkogte og professionelle hardlinere, og de mange glade, selvlærte amatører og freelancere, består fortsat. Hvilket naturligvis en vis kerne er interesseret i at opretholde. I langt de fleste andre verdener, er denne tankegang dog afløst af et mere anarkistisk, digitalt miljø, hvor debatredaktører styrer slagets gang, så man får kvalificeret niveauet, uden at tryne den forsigtige newbie.

Nu har jeg ledt og ledt på nettet, og savner bare et sted at lufte mine ideer, synspunkter og meninger om dagens fotodokumentar og beslægtede kunstarter. Grejet, teknikken og mængden af USM interesserer mig ikke, og jeg skændes stadig jævnligt med redaktøren af bureauet ARC-PIC om det er lyset eller kompositionen, der er vigtigst for et fotos kvalitet.

Men det er egentlig billedets historie, jeg finder mest interessant. Gerne et lille fotografisk essay, hvor billederne er bærende for teksten.

BLOG MIFO samler diskussionen om fotografiets snævre emneområder i dokumentar og samtidsgenren. Uagtet hvor meget min snævre blog kaster af sig af interesse og debat, fortsætter jeg med at kaste kommentarer ind på siden, garneret med egne fotos.

Er der nogen som melder sig med et essay eller en mening, vil jeg glædes over det og fortsætte med at finde inspiration på steder som Pressefotografforbundets hjemmeside og lignende.

Indtil da, må jeg nøjes med at levere egne produkter lige som en traditionel blog, hvor svigermors fodsvamp rangerer på linie med meninger om krigen mod terror, eller deromkring.

Bloggen har 3 dage på bagen, og det er vel lige tidligt nok at bedømme det levedygtighed. Det burde jeg i øvrigt nok også lade andre om.

Oprettet 4-12-2006 20:21 · Sidst ændret 18-2-2008 17:20

Skriv en kommentar til denne artikel

For at kommentere artikler skal du være registreret bruger på sitet og være logget ind.

Debat

Re: Klummen: Jeg giver op!
Jens Tønnesen: http://www.pressefotografforbundet.dk/3307 hilsen Jens Tønnesen Webmaster Pressefotografforbundet
7. december 2006 07:35
Re: Klummen: Jeg giver op!
Mogens Laier: Kære Steen vil du nærmere præcicerer hvad den artikel er, og hvor den ses, jeg har ikke hørt om ham, men jeg er jo heller ikke i landet hele tiden. k.h. mogens laier pt. samsø
7. december 2006 07:35
Klummen: Jeg giver op!
Steen Andersen: Det er ganske enkelt et fremragende initiativ og en flot artikel. Det er både et gennembrud og er iøvrigt ganske enkelt. Jeg glæder mig til at følge med i bloggen og se om danske fotografer også kan skrive....
7. december 2006 07:35

Hjemmesider

Morten Jac

Fotografering og kommunikationsløsninger....

mortenjac.dk

Per Kjærbye

Fodboldbilleder fra den danske SAS-Liga og...

www.fodboldbilleder.dk

Jacob Ljørring

Ugeblade, årsberetninger, annonce, pressebilleder,...

www.godebilleder.dk

Brian Rasmussen

Freelance fotograf i Danmark

www.fotografhuset.dk

Thomas Tolstrup

Portrætter, Sport, Illustrationer,.

www.thomastolstrup.com

Thomas Søndergaard

Fotojournalist som arbejder fotografi og web-tv....

www.thomassoendergaard.dk

Claus Petersen

Reportage til fag-, uge og magasinpresse,...

www.cphotography.com

Andreas Bang Kirkegaard

FOTOGRAF

www.andreas-bang.com

Mette Krull More

www.krullfoto.dk

Lars Holm

www.larsholm.dk

Kåre Viemose

www.viemose.dk

Michael Daugaard

Reportage. Portræt. Udland

www.michaeldaugaard.dk

Thomas Nielsen

Fotograf

www.thomasnielsen.dk

Annelise Fibæk

Illustration og Collage

www.annelise.dk

Jesper Balleby

Balleby Fotografi

www.balleby.com
380 medlemmer af Pressefotografforbundet har egen hjemmeside. Besøg medlemmernes hjemmesider her:Hjemmesider

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund