11. september:

Unge var alt andet end afslappede

Et foto fra 11. september 2001 skaber debat fem år efter. De afbildede personer finder, at folk misfortolker deres følelser og misbruger billedet til at understrege deres egne pointer.

Hvor tit snakker du egentlig med folk, du fotograferer på gaden?

Fotografen Thomas Hoepker fra Magnum gjorde ikke, da han den 11. september 2001 fotograferede en gruppe unge mennesker i Brooklyn, der sad ved vandet og kiggede på røgsøjlen fra World Trade Center.

Billedet blev ikke offentliggjort i 2001, men dukkede fem år efter op i en bog og på en udstilling i Tyskland.

En klummeskribent i ansete New York Times tog udgangspunkt i billedet og skrev bl.a. at de unge mennesker på billedet hurtigt glemte alt om tragedien og livet gik videre. Ikke at de afbildede personer er hjerteløse. De er bare amerikanere.

Men skribentens fortolkning fik hurtigt en anden klummeskribent fra webmagasinet Slate op på mærkerne. Han opfordrede folk på billedet at henvende sig til redaktionen og fortælle, hvad de følte, da billedet blev taget.

Og to af dem reagerede faktisk: De var - ikke overrasket - chokerede. Både over den forfærdelige tragedie for fem år siden, men også over misfortolkningen af deres egne udtryk fem år senere.

Men deres vrede vendes også mod fotografen:

"Thomas Hoepker bad ikke om tilladelse til at fotografere os og han gjorde heller ikke nogen forsøg på at få vide, hvordan vi følte. Havde han gået de få meter for at introducere sig selv, så havde han fundet en gruppe New Yorkere optaget af en bevæget diskussion af, hvad der egentlig var sket", skriver Walter Sipser.

Chris Schiavo, der var kæreste med Walter Sipser dengang, fortæller i sin mail til redaktionen, at hun selv er professionel fotograf, men valgte ikke at fotografere den pågældende dag.

I øvrigt har hun politik om aldrig at fotografere et menneske uden dennes tilladelse eller at denne er klar over hendes hensigter.

Også fotografen, Thomas Hoepker, endte at skrive til Slate og her forklarer han, hvorfor han ikke i sin tid valgte at offentliggøre billedet.

"Det føltes ikke rigtigt dengang", siger han og henviser til, at billedet af de tilsyneladende afslappede unge mennesker ikke passede til det indtryk af New Work i kaos, som han selv og andre fotografer havde.

"Ved at offentliggøre det kunne det ødelægge den virkelighed, som vi følte på den historiske dag", skriver han.

Først fire et halvt år senere valgte han det ud til en retrospektiv udstilling af hans billeder i Tyskland.

Oprettet 19-9-2006 19:09

Christian Klindt Sølbeck

christiansolbeck.com

Mette Frandsen