Brystfotograf jages

Ugebladet Se og Hør har valgt at bringe de famøse billeder af en topløs hertuginde Kate trods risikoen for sagsanlæg fra det britiske kongehus. Samtidig er jagten på fotografen bag billederne gået ind.

"Med det kamera jeg har, når jeg er ude at rejse med min familie, der ville jeg kunne tage de billeder, og jeg har ikke professionelt udstyr", siger chefredaktør Kim Henningsen, Se og Hør, til bt.dk.

Ifølge hans oplysninger er billederne taget af en tilfældig forbipasserende fra offentlig vej og ikke af en professionel paparazzifotograf.

Men den teori er der ikke mange, der tror på.

Kate og William befandt sig på Chateau d'Autet i Sydfrankrig, da billederne blev taget. Nærmeste offentlige vej ligger mindst 400 m væk. Britiske Daily Mail mener at have fundet det nøjagtige sted, hvor billederne er taget, og her skulle der være 800 m til den swimmingpool, hvor det royale par solbadede.

Pressejurist Oluf Jørgensen siger til journalisten.dk, at billederne både er ulovligt optaget og ulovlige at publicere efter dansk lov.

"Han aner ikke en hujende fis om det her. Der er ingen domstolsafgørelse. Der er ingen retspraksis. Her er tale om to britiske statsborgere, der er blevet fotograferet på fransk grund. Jeg er træt af Oluf Jørgensen og hans skråsikre meninger", siger Kim Henningsen til journalisten.dk.

Han har selv konsulteret en jurist om sagen og tager et eventuelt sagsanlæg fra det britiske kongehus med ophøjet ro.

Det fransk blad, Closer, der var de første til at offentliggøre billederne, fik onsdag af en fransk domstol ordre til at aflevere alle billeder inden for 24 timer. Ellers vil bladet få en bøde på 75.000 kr. pr., indtil de afleverer billederne. Jyllands-Posten skriver, at bladet nu har afleveret billederne.

Den fransk domstol nedlagde også fogedforbud mod at videresælge billederne, men da havde danske Se og Hør allerede købt billederne af det franske blad.

Torsdag blev Closers redaktion endvidere ransaget af politiet, der på den måde forsøgte at finde frem til identiteten af den fotograf, der har taget billederne. Det skriver journalisten.dk.

Oprettet 19-9-2012 21:10 · Sidst ændret 17-10-2012 08:04

Lars Helsinghof Bæk

www.larshelsinghof.com

Henrik Kastenskov