Send dit selvmord til 1224

Er medierne blevet for ukritiske, når det kommer til at bringe læsernes billeder i avisen og på nettet? Det spørgsmål stiller pressefotograf Johnny Frederiksen i dette åbne brev til Ekstra Bladets fotochef.

Kære Ole Steen.

Har du efter din tiltræden som fotochef på Ekstra Bladet, gjort dig nogle etiske overvejelser om billedpolitik?

Har du selv opstillet nogle krav til, hvilke billeder du vil tillade publiceret i avisen og på nettet? Eller har du arvet holdningerne fra din forgænger?

Har chefredaktionen en holdning til hvilke billeder der bliver bragt og hvornår?

I den journalistiske verden er der et begreb der hedder faktatjek, det er et rigtigt godt redskab til at undersøge ægtheden af en historie, inden man bringer den. Et faktatjek kan også bruges til at fastslå historien bag et billede.

Med det fakta der på nuværende tidspunkt er fremme om hændelsen på Nykøbing Falster station, så vil alle alarmklokker ringe hos garvede avisfolk, ordet selvmord vil unægtelig blive diskuteret over bordene i redaktionssekretariatet.

Grænsen for at skrive om selvmord er for længst passeret, men grænsen for at vise billeder af folk der begår selvmord, er muligvis først blevet overtrådt på Ekstra Bladet i går.

Mange husker stadigvæk billederne af de mennesker der kastede sig i døden fra tvillingetårnene i New York efter terrorangrebet 11. September 2001. Det var i teorien også selvmord, men baggrundshistorien taget i betragtning, så valgte nogle medier at bringe billederne.

I onsdags kravlede en ung mand direkte over hegnet til ZOO i København og videre ind til tigerne, ifølge de seneste meldinger fra politiet, gik manden direkte imod tigerne og blev slået ihjel.

Selvmord har været på tale, men da I ikke havde andre billeder end, rustvognen der forlader ZOO, så slap du for at overveje om i skulle bringe billederne af liget i tigerburet. Det virker som om at konkurrencen på historierne har gjort, at I nu tilsidesætter etiske og moralske overvejelser om hvornår man skal bringe et billede eller ej.

Hvis vi vender tilbage til ordet faktatjek, så kunne begrebet også bruges baglæns, for som det er i dag, så vælger I at bringe billedet først, og så bagefter tjekke baggrunden for historien. I dette tilfælde, er identiteten på den døde ikke fastslået da I bringer billedet, derfor er der ikke nogen pårørende der er underrettet, og politiet har ikke haft en jordisk chance for at efterforske om der rent faktisk skulle ligge et selvmordsmotiv bag hændelsen.

Så måske var det torsdag d. 12/7-2012 at Ekstra Bladet indførte den nye billedkategori ”selvmord” indsendt som læserfoto.
Jeg har selv en baggrund som pressefotograf, billedredaktør og videojournalist på Ekstra Bladet.

Mange af de billeder jeg har taget for Ekstra Bladet i de 17 år jeg var på avisen, er rå og viser den barske side af virkeligheden. Men jeg har aldrig leveret billeder af folk der har begået, eller begår selvmord, og bladets etiske holdning har alle dage været, at det bringer man ikke billeder af. I tvivlsspørgsmål lod man være med at bringe billeder, før man var sikker.

Det var den gang.

Oprettet 13-7-2012 02:40

Send dit selvmord til 1224
Torben Sørensen: Lidt til bålet: http://ekstrabladet.dk/112/article1815703.ece - sikkert taget med en iPhone...
28. august 2012 17:50
Send dit selvmord til 1224
Morten Juhl: Jo det ville være rigtig rart hvis landsbytosserne, og jeg er sikker på at alle ved hvem jeg mener, kunne holdes ude. Det er udmærket at man kan slukke for bestemte personers indlæg, men jeg synes stadig...
20. august 2012 22:33
Send dit selvmord til 1224
Jens Tønnesen: Journalisten.dk dækker sagen her: http://www.journalisten.dk/gr-nser-selvmord hilsen Jens Tønnesen Webmaster Pressefotografforbundet
20. august 2012 12:43
Send dit selvmord til 1224
Allan Andersen: AH!! Fandt lige funktionen 'skjul bruger'...herligt, nu slipper jeg for at læse de besynderlige indlæg fra den mand.
5. august 2012 18:31
Send dit selvmord til 1224
Allan Andersen: Kære Webmaster Kan du ikke få lukket Michael Steglich-Petersen ude af forummet? Han er enormt trættende med hans psykotiske indlæg, som jo er meget underholdende og fantasifulde, men absolut uden de mindste...
5. august 2012 18:28

Henrik Saxgren

www.saxgren.dk

Sonny Munk Carlsen

www.helnaeshus.dk

Christian Klindt Sølbeck

christiansolbeck.com

Nils Rosenvold

Billedreportage, pressefoto. Digital billedtransmission

www.nilsrosenvold.dk

Jacob Ehrbahn

greatphotojournalism.com

Hans Ravn

www.hansravn.dk

Kissen Møller Hansen

Reportage, portræt, illustration og større...

www.kissenmoellerhansen.dk

Morten Jac

Fotografering og kommunikationsløsninger....

mortenjac.dk

Jonas Skovbjerg Fogh

www.jonasfogh.dk

Magnus Holm

Fotojournaliststuderende fra 1. februar 2010.

www.magnusholm.com

David Bering

FOTOGRAF.

www.davidbering.com