Danske fotografer om mødet med Steve McCurry

En udvalgt skare på 33 personer fik lov til at møde fotografen Steve McCurry, da han gæstede København. Ikke alle var dog lige begejstrede.

"Udstillingen er noget af det smukkeste jeg har set. Den tog i sig i den grad ud fra sin smukkeste side", skriver Carsten Snejbjerg i sin evaluering af arrangementet.

Men så holder roserne op: "Hele problemet kommer desværre med hovedpersonen, som jeg desværre synes efterlader mig med et fladt indtryk. Jeg havde håbet på dybere historier, refleksioner, og især reflektioner i forhold til hans inspirationskilder. Det blev desværre bare en gennemgang af fine billeder", skriver han.

Han bakkes op af Klaus Bo, der skriver: "Jeg er(...) ikke i tvivl om, at han har reflekteret rigtig meget over tingene, men han formåede ikke at kommunikere det ud. Han talte konstant i halve sætninger og svarede egentlig sjældent rigtigt på spørgsmålene. Derfor blev udbyttet desværre noget småt."

Peter Thornvig fra DJFotograferne supplerer: "På mødet med McCurry var det ikke lige til at komme tæt på hans professionelle liv. Stille og beskedent gik han uden om. Og på mange måder var det kendetegnede for hele mødet med McCurry. Copyright, modelrealease, bogholderi og andre forstyrrende elementer, der ikke havde direkte forbindelse til hans arbejde i marken, var støj!"

Steve McCurry er berømt for billedet af en afghanske pige, der prydede National Geographics forside i 1985. Dét billede var naturligvis med på udstillingen. I 2002 opsøgte han pigen igen og fotograferede hende til National Geographic, men billedet af den afghanske kvinde er ikke med på udstillingen.

"På spørgsmålet, hvorfor billedet efter alle anstrengelserne ikke var med på udstillingen i Øksnehallen, gled McCurry af, med en indikation af at det bl.a. handlede om penge...", skriver Peter Thornvig.

Vagn-Ebbe Kier bemærker, at det er sjovt, at alle National Geographic-fotografer altid taler om (og savner) NG's ødsle film- og pengerigelighed - inden de taler om billederne.

Men på trods kritikken af hovedpersonens manglende kommunikationsevner, så er ser de 11 af deltagere, der efterfølgende har evalueret arrangementet gerne, at der kommer flere lignende arrangementer.

Oprettet 1-7-2012 12:13

Danske fotografer om mødet med Steve McCurry
Sofus Comer: Det var lidt synd for den udvalgte skare :-)
2. juli 2012 07:13