Stjålne billeder

Websitet 'Photo Stealers' rejser en skamstøtte over fotografer, der opbygger deres online portfolio med fotos tyvstjålet fra andre websites.

På 'Photo Stealers' kan man se det ene rystende eksempel efter det andet på fotografer, der pynter sig med lånte fjer.

Et eksempel er Melissa Roper, der tilbyder at fotografere og videofilme bryllupper gratis i hele 2012, så hun kan opbygge sin portfolio. Billederne på hendes nuværende hjemmeside er således ikke hendes egne, men de repræsenterer den fotojournalistiske stil, hun selv foretrækker, hvilket hun skriver et sted i sin FAQ på siden.

Flere af eksemplerne på Photo Stealers er fra bryllupsfotografer, der tilsyneladende ikke skyr nogen midler for at få deres portfolio til at fremstå professionelt med andre fotografers billeder.

F.eks. Coleen Sullivan, der ikke bare planker en anden fotografs billeder, men også hele hans website. Det eneste, hun ændrer, er baggrundsfarven og fotografnavnet.

Og så er der selvfølgelig også Jessica Adams, der har været på strandhugst på adskillige hjemmesider. Hendes logo er såmænd også stjålet.

'Photo Stealers' indeholder også eksempler på fotografer, der har brugt billeder fra diverse stockfotobureauer til deres online portfolio. Uanset om billederne er købt eller stjålet, så siger det en del om disse fotografers seriøsitet og professionalisme.

Her på sitet har vi tidligere omtalt Ole Eli Christiansen, der opbyggede sin fotografiske hjemmeside med flere stjålne billeder.

Oprettet 29-6-2012 11:25

Mike Kollöffel

www.mikekolloeffel.com

Ib Geertsen