Masser af fotografi - og det der hører til...

PF's medlemmer er flittige under Copenhagen Photo Festival.

Den glemte krig. Foto: Niels Hougaard
ForstørDen glemte krig. Foto: Niels Hougaard

Fra den 7. – 17. juni står København for alvor i fotografiets tegn, når Copenhagen Photo Festival udstiller i tusindvis af fotografier. I år er Pressefotografforbundet ikke bare repræsenteret med medlemmer, men også gennem samlede udstillinger, screenings og debatarrangementer.

Allerede henover foråret har dansk fotografi sat sit præg på København. Mange tusinde mennesker har været forbi Pressefotografforbundets 100års jubilæumsudstilling på Nytorv i København, der bliver stående i hele juni, inden den rykker videre ud i landet.

Derudover har en række kolleger fotografier hængende rundt i byen bl.a. på Kgs. Nytorv og Klaus Holsting vækker opmærksomhed med sine perronbilleder på Nørreport Station.

Den 7. juni åbner Copenhagen Photo Festival, hvor en lang række fotografer udstiller rundt omkring i København og PF er en aktiv del på det største udstillingssted - nemlig Carlsberg i Valby.

Her vil man opleve billeder af Jan Dagø, Martin Lehmann, Jacob Dall, Martin Bubandt, Kristian Sæderup, Niels Hougaard på Slottet – og i Halmlageret udstiller en række kvindelige danske fotografer som Linda Henriksen, Lærke Posselt, Sisse Jarner, Nanna Kreutzmann, Ditte Valente, Tine Harden og Astrid Dalum.

I det smukkeste rum i Bryghuset udstiller en række studerende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole forskellige projekter, og i sidelokalet må man ikke gå glip af særudstillingen med billeder fra urolighederne i Egypten taget af vores egyptiske kolleger.

På Slottet viser Henrik Saxgren sit nye projekt 'Brikby' for første gang.

Der er mere dokumentarisk fotografi i Øksnehallen hvor ti fotografer præsenterer Personal Projects,: Maria Fonfara, Thomas Lekfeldt, Mads Nissen, Miriam Dalsgaard, Lærke Posselt, Jonathan Bjerg Møller, David Høgsholdt, Christian Als, Niels Christensen og Tobias Selnæs Markussen.

I lokalerne på Carlsberg er der planlagt et række paneldebatter, hvor temaer som dækningen af konflikter i Danmark, Afrika, kvindeligt fotografi og forholdet mellem kunst og dokumentarfotografi, tages under behandling. Derudover vil en del af de udstillende fotografer fortæller om deres arbejde og der vil være screenings i Halmlageret lørdag den 9., søndag den 10. samt lørdag den 16.

På gensyn når PF åbner udstillingerne på Carlsberg den 7. juni kl. 16.30 på Slottet, Ny Carlsbergvej, Valby.

Oprettet 3-6-2012 11:54 · Sidst ændret 11-6-2012 16:22

Lizette Kabré

www.lizettekabre.dk

Axel Søgaard