Åbning af jubilæums-udstilling

Vidnerne Historien - Dansk Pressefotografi i 100 år åbner tirsdag den 15. maj kl. 15.00.

København i pressefotografiets tegn

Vidnerne – Historien
Dansk pressefotografi i 100 år

Den 17. februar 1912 samlede seks bladfotografer sig i København og stiftede det, som i dag hedder Pressefotografforbundet - verdens første af sin slags. I de hundrede år, der er gået siden begyndelsen, har dansk pressefotografi og danske pressefotografer opnået stor og velfortjent international anerkendelse, som langt fra er proportional med Danmarks størrelse.

På hundredeårsdagen udkom Vidnerne – Historien, den første bog, der beskriver det danske pressefotografis interessante og vidtfavnende historie. Bogen går helt tilbage til det første fotografi, som blev bragt i en dansk avis i 1889, men fokuserer på de hundrede år, der er gået siden pressefotografiets reelle gennembrud og til i dag, hvor fotograferne sender live direkte fra kameraet. Bogen har ramt en nerve hos anmelderne og de danske læsere, der har taget i mod den med begejstring og ført den op på bestsellerlisten. Men den er også en sjælden chance for at opleve, hvad pressefotografiet kan som medie, som historiefortæller og som leverandør af billeder til familien Danmarks store fællesalbum.

Nu får endnu flere mulighed for at se eller gense de mange fortællinger. For bogen bliver omsat til en stor udstilling, der åbner i hjertet af Købehavn på Nytorv den 15. maj 2012 og bagefter fortsætter til Odense.

Udstillingen viser flere hundrede billeder af alle de områder, der berører os: hverdag, sport, politik, krig, katastrofer, liv, død og alt det ind i mellem – og ikke mindst af de historiske begivenheder, vi aldrig glemmer.

Udstillingen er specielt designet til formålet, så den præsenterer fotografierne bedst muligt og samtidig arbejder sammen med byrummet. Publikum bliver inviteret ind i en stor men let og æstetisk by, hvor de kan vælge at glide hurtigt igennem eller fordybe sig i billedernes og historiens detaljer. Materialerne er udvalgt, så de både kan skabe den spændende konstruktion på 40 x 60 meter med et 4,4 meter højt i øjenfaldende tårn i midten, og bedst fremhæve fotografierne, mens publikum får en unik og næsten interaktiv oplevelse.

Billedfladerne bliver så store, at man får muligheden for at mærke på egen krop en flig af, hvad fotografen har stået overfor fx på Tahrir Pladsen i Kairo eller en ødelagt hængebro i Pakistan. Den lige linje mellem det første pressefoto i en dansk avis til dagens aktuelle pressefotografier trækkes på elegant vis via en skærm, der har et aktivt link til de største dagblade, som fodrer den med dagens nyheder.

Udstillingen er på Nytorv i København t.o.m juni, hvorefter den flytter til Odense

Oprettet 9-5-2012 17:53 · Sidst ændret 10-5-2012 20:38

Thomas Lekfeldt

F o t o j o u r n a l i s t.

www.thomaslekfeldt.com

Esben Salling

www.esbensalling.com

Thomas Arnbo