Nørreport Station

Klaus Holsting har rettet sit kamera mod et af Københavns knudepunkter: Nørreport Station, som tusindvis af københavnere og forstadsborgere passerer dagligt. Det er der kommet en flot fotobog ud af.

Nørreport Station. Foto: Klaus Holsting
ForstørNørreport Station. Foto: Klaus Holsting

Fotografen Klaus Holsting stiftede første gang bekendtskab med Nørreport Station, da han som en lille purk med sin mormor i hånden stod ud af sporvognen og blev ført ned i stationens mørke dyb for at tage S-toget hjem.

"Ingen steder er så dejligt skræmmende som badeværelse-stationen Nørreport".

Lige siden har Klaus Holsting haft ejerfornemmelser over for Nørreport. Han tog S-toget fra forstæderne ind til byen, stod af på Nørreport og gik på opdagelse i hovedstaden.

Nørreport Station er landets eneste rigtige undergrundsstation. Placeret under asfalten mellem Vesterport Station på den ene side og Østerport Station på den anden.

De sidste femten år har Klaus Holsting ofte tænkt tanken, når han har passeret stationen: Jeg vil lave en bog om dette sted.

Resultatet foreligger nu i form af en fotobog, der bærer der blot titlen Nørreport Station.

I løbet af foråret 2008 stod det klart, at området med stationsbygningen i centrum stod over for store forandringer. Derfor var der ingen tid at spilde. Idag er den karakteristiske stationsbygning fra 1934 med de røde bogstaver på taget revet ned.

Bogen er resultatet af fire års fotografering over og under jorden. Om dagen og om natten. Og på alle tider af året. Klaus Holsting har fundet hemmelige kroge og glemte underjordiske rum. Han har fotograferet mellem rotter og rejsende og vandret rundt i tunnelrøret mellem betonarbejdere og grafittimalere.

Det er der kommet en meget vellykket bog ud af, hvor billederne får lov til at stå alene uden tekst. Der er ikke en eneste billedtekst i bogen, og man savner det for det meste ikke.

Til gengæld får skribenter som Søren Ulrik Thomsen, Klaus Lynggaard, Morten Søndergaard, Bo Tao Michaëlis og Rune Lykkeberg lov til i poesi og prosa at give udtryk for deres hyldest til Nørreport Station.

Under over Klaus Holstings personlige beretning om sine første møder med Nørreport, så rummer bogen også en stribe beretninger om processen med billederne tilblivelse.

Nørreport Station. Foto: Klaus Holsting Foto: HOLSTING KLAUS
Nørreport Station. Foto: Klaus Holsting

Udover at udkomme som bog, så er der også lavet en App til iPad, iPhone og Android, der kan downloades gratis. Den indeholder et udvalg af billeder fra bogen og fungerer således som en teaser til den trykte bog.

Det er så vidt vides første gang, at der laves en fotojournalistisk App i Danmark. Det er Bombay Flying Club, der har stået for tekniske i samarbejde med en programmør.

Nørreport Station

Kaspar Wenstrup

www.wenstrup.dk

André Thorup

Illustrerer alt mellem himmel og jord.

www.andrethorup.com

Henrik Petit

Portræt, reportage, ervhervsstof, film, teater

www.henrikpetit.dk

Carsten Bundgaard Andersen

www.carstenbundgaard.dk

Jeppe Carlsen

Freelancefotograf

www.jeppecarlsen.com

Birgitte Rødkær

Digatale billeder, stort billedarkiv.

www.rodkar.dk
384 medlemmer af Pressefotografforbundet har egen hjemmeside. Besøg medlemmernes hjemmesider her:Hjemmesider