På jagt efter loko-motiver

Hvad gør man, når man er inkarneret togentusiast og samtidig en dygtig freelancefotograf? Man tilbringer selvfølgelig al sin fritid og ferier på at rejse verden rundt for at fotografere pensionerede GM-lokomotiver. Det er der nu kommet en fotobog ud af.

Hvor blev de af? Foto: Jens Hasse

I 1954 fik DSB leveret det første litra MY-lokomotiv, der skulle tage det endelige livtag med damplokomotiverne. Siden er det blevet til 59 litra MY, 45 litra MX og 61 litra MZ.

Hvis disse tekniske betegnelser ikke siger dig en dyt, så er du ikke ægte togentusiast. Men du har helt sikkert set de karakteristiske lokomotiver enten på gamle billeder eller i færd med at sejtrække en samling godsvogne igennem landet.

GM-lokomotiverne har nemlig i den grad været DSB's ansigt udadtil i mange år, før IC3-togene kom til og DBS's skæbne blev beseglet med de italienske IC4-tog.

I 1987 begyndte DSB at sælge ud af de gamle lokomotiver og freelancefotografen Jens Hasse, der til daglig er tilknyttet Chili foto og arkiv i Århus, fik ideen til at følge de gamle lokomotiver og deres skæbne. Men han havde næppe forestillet sig, at han skulle komme til at fejre sølvbryllup med projektet.

I begyndelsen havnede de mange GM-lokomotiver hos de danske privatbaner, men siden blev de købt
af udenlandske godsoperatører, store som små, kendte som ukendte.

Projektet har derfor bragt Jens Hasse rundt i verden: Sverige, Norge, Tyskland, Spanien og sågar Australien. Her har han besøgt de selskaber, der har købt de gamle lokomotiver, og talt med ledelse og medarbejdere, ofte om de barske vilkår i godssektoren på jernbaneområdet.

Det var i starten 'kun' en interesse om at følge lokomotiverne til nye ejere, ny opgaver og nyt udseende, når de blev designfornyet. Men efterhånden som gode togfotos i tusindvis hobede sig op, begyndte ideen om et bogprojekt at tage form. Nu – 25 år senere – er researchen afsluttet, bogen skrevet og fotografen har med blødende hjerte måttet vælge nogle få hundrede af de bedste fotos ud til tryk.

"Hvor blev de af" er ikke en fotobog i klassisk forstand. Mange af billederne er 'registreringer', der supplerer de informative billedtekster perfekt. En togentusiast kan få masser tid til at gå med at læse om hvert enkelt lokomotivs historie.

MY 1104 på vej til Struer. Foto: Jens Hasse Foto: JH Jens Hasse
MY 1104 på vej til Struer. Foto: Jens Hasse

Men der er også mange visuelt flotte fotos af de statelige lokomotiver igennem landet med en lang række vogne på slæb, ligesom der er fotos af det forfald, der præger de maskiner, der er overladt til ophuggeren og nu henstår på 'endestationen'.

Jens Hasses bog om GM-lokomotiverne er et vidnesbyrd om en fotografs passion og samtidig et kulturhistorisk fortælling om et stykke dansk jernbanehistorie. Den burde stå i alle togentusiasters bogreol - og kan sagtens stå side om side med mere traditionelle fotobøger hos fotojournalister og pressefotografer.

Hvor blev de af?
Forlaget Banebøger
224 sider, ca. 400 fotos.
Vejledenden pris: 485.-

Oprettet 25-4-2012 12:02 · Sidst ændret 25-4-2012 12:51

På jagt efter loko-motiver
Mogens Laier: Godt gået Jens, du burde have taget Jens Dresling med rundt, så var bogen blevet meget større. Håber ae togentusiasterne køber, så er den hjemme.
26. april 2012 07:50

Gorm Kjer Branderup

gorm-branderup.dk

Jørn Stjerneklar

TV-produktion, reportagefoto og samt stort...

www.maydaypress.com

Camilla Rønde

www.camillaronde.dk

Tina Løkke

www.tinaloekke.dk

Mads Claus Rasmussen

www.madsclausrasmussen.dk

Michael Svenningsen

www.michaelsvenningsen.com

Uffe Kongsted

Sammenarbejder med DK bedste kendis webstie...

uffekfoto.dk

Martin Kurt Haglund

Feature, portræt, reportage

www.martinkurt.dk

Hans Christian Jacobsen

Fotojournalist.

www.hcjacobsen.com

Jacob Nielsen

Løser fotoopgaver både redaktionelle og kommercielle...

www.jacobnielsen.com

John Spange Rasmussen

Farve og sort/hvide fotos fra hele Sydgrønland

www.narsaq.dk

Jesper Dall

Stemningsreportage, portrætter i miljø og...

www.jesperdall.dk

Jens Panduro

Freelance fotojournalist med base i København....

www.jenspanduro.dk

Lars Henrik Laursen

Fotografi og video/film produktion.

www.larslaursen.dk