Freelancefotograf dømt for bedrageri

Det kostede en freelancefotograf to års fængsel, at han havde begået groft bedrageri samt i to tilfælde udgivet sig for at være politibetjent.

Læsere af dette website husker sikkert artiklerne om Ole Eli Christiansen, der inden for de seneste år har slået sig op som freelancefotograf i mindst tre forskellige tilfælde.

I 2007 kaldte han sig 'Lyn-fotografen' og havde base i Hadsund. I den forbindelse fik han besøg af TV2Nord, der lavet et meget underholdende indslag om den initiativrige fotograf. Desværre er dette indslag ikke længere tilgængeligt på TV2 Nords hjemmeside.

I 2009 kaldte kan sig Erik K. Christiansen og stod bag et fotofirma med navnet E. Christiansen og Co. Firmaet havde base i Aalborg, men var i følge direktøren startet i Washington tilbage i 2005. Nu søgte firmaet fotografer til en lang række afdelinger i Aalborg-området og lokkede med en løn på 50.000. Kort tid efter afsløringer af firmaet her på hjemmesiden, forsvandt firmaet fra nettet.

I 2010 dukkede Ole Eli Christiansen om igen. Med en helsides annonce i Århus Stiftstidende reklamerede han for firmaet Christiansen Total, der med base i Århus var klar til at løse mange forskellige fotoopgaver. Det fremgik af firmaets hjemmeside, at det havde afdelinger flere steder i landet.

Vi kunne dog her på sitet afsløre, at en del af de billeder, som blev brugt på Christiansen Totals hjemmeside slet ikke var taget af Ole Eli Christiansen selv, men af fotografer som Jørgen Brandt og Jan Grarup. Det fik øjeblikkelig de pågældende fotografer til at sende en regning og forlange billederne fjernet øjeblikkelig.

Det sorte register

Herefter var der stille om Ole Eli Christiansen i et stykke tid, indtil han igen dukkede frem i medierne. I 2011 besluttede han sig nemlig for at genoplive hjemmesiden Politietdummersig.dk, der havde givet ham en del presseomtale tidligere.

Projektet, der ikke havde noget med hans fotografiske virksomhed at gøre, fungerede som en slags sort liste over politifolk, som efter Ole Eli Christiansens mening havde overtrådt deres beføjelser. Dansk Politiforening protesterede kraftigt over udhængningen af foreningens medlemmer.

Kort efter udvider Ole Eli Christiansen 'forretningen', idet oprettede hjemmesiden 'Det sorte register', hvor det ikke blot var politifolk, der blev hængt ud, men også advokater, socialarbejdere, borgmestre etc. Det gav ham en masse pressedækning, men også en masse sagsanlæg, så han til sidst blev tvunget til at flytte hjemmesiden til udlandet.

Tiltalt for bedrageri

Forleden var han så i retten i Aalborg: Anledningen var en række tilfælde af bedrageri og forsøg på bedrageri på 1,9 millioner samt en anklage for i to tilfælde at have udgivet sig for at være politimand.

De ca. 20 tilfælde af bedrageri var bl.a. gået ud over benzinselskaber, butikker, Falck og Metro, som alene blev bedraget for 371.000 kroner over en periode på tre måneder.

I flere tilfælde udgav Ole Eli Christiansen sig som indehaver af et firma med afdelinger i Danmark, Færøerne, Grønland og USA.

Lukkede døre

Imidlertid fik pressen ikke mulighed for at høre Ole Eli Christiansens egen forklaring. Hans forsvarer begærede nemlig lukkede døre. Den tiltalte ville nemlig gerne medvirke til at 'opklare sagen' og 'erkende langt de fleste forhold' på én betingelse:

"Min klient føler sig ikke istand til at afgive forklaring, hvis der er andre til stede i retssalen", sagde forsvareren ifølge Nordjyske.dk.

Ole Eli Christiansen fik sin vilje, da det ville afkorte retssagen betydeligt og spare for indkaldelsen af 37 vidner.

Han erkendte dog kun bedrageri for 1,3 millioner, da en række af varerne enten var leveret tilbage eller var beslaglagt af politiet efter ransagninger af hans bopæl.

Men tiltaltes samarbejdsvilje fik dog ikke den store indflydelse på dommen: Dommerne dømte ham til til to års fængsel - hertil kommer en reststraf 7½ måned fra en tidligere dom.

I proceduren lagde anklageren vægt på, at Ole Eli Christiansen var tidligere dømt for bedrageri og at ingen af hans firmaer fra 2009-2011 havde indsendt regnskab til Skat.

Anklager Philip Pagter mente, at bedrageriet var en levevej som supplement til anklagedes overførselsindkomst, da varer fra bedrageriet blev solgt videre.

Det medgav forsvarer Mikkel Nielsen, men forsvarede ifølge Nordjyske.dk sin klient med ordene:

"Disse firmaer er ikke oprettet for at bedrage, men fordi min klient har fået en ide. F. eks. da han fik barn, ville han oprette et firma med børnepasning. Han har i sin natur den egenart, at han gerne vil starte firmaer og har ambitioner for dem".

Anker sagen

Men sagen slutter ikke her. Ole Eli Christiansen har nemlig besluttet sig for at anke sagen til Landsretten.

Han skal dog for femte gang under sagen ud for at finde en ny forsvarer, da Mikkel Nielsen ikke længere repræsenterer Ole Eli Christiansen.

Oprettet 17-4-2012 23:35 · Sidst ændret 2-4-2013 10:42

Freelancefotograf dømt for bedrageri
Michael Bager: Hej Niels - ja, det læste jeg godt, at du skrev. Det er skkert også interessant at diskutere, men i mine øjne er det et sidespor til et sidespor i forhold til denne debats udgangspunkt: Nemlig om webmaster...
5. april 2013 18:08