Øjenkontakt!

Cirka et år efter et oplæg om vores avisforsider var øjenkontakt, det eneste som kollegaerne kunne huske. Det var den eneste kvalitet ved et godt forsidefotografi, der havde bidt sig fast.

Foto: Kristian Djurhuus
Forstør

Næsten samtlige redaktionelle medarbejdere hørte oplægsholderen sige kloge ord om de kvaliteter, som kan gøre et billede til et godt forsidebillede. Det kan være spændende, dragende, nyhedsvigtigt, overraskende og så videre. Men efter et år var det eneste, der havde lagret sig i hukommelsen; øjenkontakt.

Hvorfor? Grunden er ret simpel. Det var den eneste kvalitet, hvor man klart kunne svare ja eller nej. Det var målbart og derfor nemt at huske.

Er der øjenkontakt? Ja! Ergo er det et godt forsidebillede.

Er det et spændende billede? Tjoh, måske. Ergo er det måske et godt forsidebillede.

Oplægget og den efterfølgende rundspørge ligger et stykke tid tilbage. Jeg oplever ikke, at jeg ligger under for et specielt øjenkontakts-tyranni, men jeg har mødt argumentet mange steder blandt billedudvælgere gennem tiden.

De kan endda underbygge deres argument med, at eye-track-undersøgelser viser, at øjenkontakt er medvirkende til at fastholde læsernes blik på en avis- eller magasinforside. Det er selvfølgelig rigtigt, men det siger intet om tankerne i hovedet på den læser, der kigger på fotografiet. Hverken om læseren synes, at det er det mest fantastiske eller mest røvsyge fotografi.

Eye-track-undersøgelser, der fremhæver øjenkontakt, bekræfter kun en banal almenmenneskelig ’hvad glor du på’-reaktion, der får os til at stirre lidt længere end normalt.

Men alligevel bliver eye-track brugt som en videnskabelig metode til at måle kvalitet. Jeg har ikke noget problem med øjenkontakt, men det er problematisk, når billedudvælgere eller dyre aviskonsulenter omfortolker et banalt blikfang, og gør det til et udtryk for, at en læser fandt netop dette billede lidt mere interessant end de andre, der ikke havde øjenkontakt.

Vi kan kun måle størrelse, antal pixels og andre uvigtige banaliteter. Fotografiets kvalitetsmæssige indhold er ikke målbart - og det er måske den største kvalitet ved fotografiet i sig selv. Det gør også alle fornuftige diskussioner om fotografiet abstrakte. Og det skal de være. Det er dem, som holder fotografiet levende og altid i genfornyende fremdrift.

De kvalitetsparametre som kun kan afføde et simpelt ja eller nej skal ud af ordforrådet, når kvaliteten af et fotografi skal vurderes. Det er meningsløst i en kvalitetsmæssig sammenhæng at starte med spørgsmål om, der er øjenkontakt eller om fotografiet er i farver eller bare skarpt.

Når der bliver stillet spørgsmål ved et fotografis evner, så skal svaret altid (sagt/eller usagt) starte med et måske og føre videre til en fremlæggelse af argumenter for eller imod.

Alle deres arbejder med fotografi kunne starte med at erstatte øjenkontakt med nærværende.

Er det et nærværende fotografi? Tjoh, måske

Oprettet 18-3-2012 23:27 · Sidst ændret 19-3-2012 00:00

Jakob Boserup

www.boserupfotografi.dk