Årets Pressefotograf

Dommerne var ikke i tvivl: Mads Nissen, Berlingske, blev kåret til Årets Pressefotograf 2011/2012.

Efter lang tids belejring falder den strategisk vigtige by Ajdabiya 26. marts 2011, da franske NATO-fly bomber de Gaddafi-tro styrker. En lokal mand takker Gud for sejren, mens han står oven på en brændende kampvogn. Foto: Mads Nissen Foto: Mads Nissen
ForstørEfter lang tids belejring falder den strategisk vigtige by Ajdabiya 26. marts 2011, da franske NATO-fly bomber de Gaddafi-tro styrker. En lokal mand takker Gud for sejren, mens han står oven på en brændende kampvogn. Foto: Mads Nissen

Der lød flere ”aha” i rummet, da dommerne kom til kollektionen med Mads Nissens fem billeder: ét sikkert vinderfoto, ét der havde været på tale som en vinder i en anden kategori, to billeder fra vinderserier, hvori det ene rummede selveste årets pressefoto - og sidst men ikke mindst et femte billede, som repræsenterede årets vigtigste danske begivenhed, valget.

Den kombination er svær at konkurrere imod, og dommerne kårede enstemmigt Mads Nissen til årets pressefotograf.

Den norske statsminister Jens Stoltenberg portrætteret efter begravelsen af sin gode ven 45-årige Monica Elisabeth Bøsei, også kaldet ‘Mor Utøya’. Foto: Mads Nissen Foto: Mads Nissen

De understregede, at alle fem historier i kollektionen er vigtige, og beviser fotografens evne til at komme hjem med noget hver eneste gang.

Her er der desuden tale om en fotograf, der er god til at gå ind i situationen og vide, hvad han vil. Han kender alle de pressefotografiske genrer og mestrer dem, mens han samtidig kan levere meget variation indenfor de enkelte genrer.

Han besidder tydeligvis også en stor tilpasningsevne, og formår at formidle det vigtige i historierne, mens han får følelserne med.

Oven på en hård valgkamp, og med udsigten til en valgsejr om aftenen, strækker Villy Søvndal (SF) sig veltilpas ved spisebordet hjemme i privaten i Sdr. Bjert. Foto: Mads Nissen Foto: Mads Nissen
På fjerde år lever Embera-Katío-indianerne nu indeklemt i et lejet værelse i centrum af Bogotá, Colombia. På kun 12 trængte kvadratmeter sover, spiser og lever de 16 voksne og børn. Foto: Mads Nissen Foto: Mads Nissen
Fredag den 22. juli 2011 dræber den højreekstremistiske nordmand Anders Breivik 77 mennesker ved et bombeangreb mod regeringsbygninger i Oslo og en massakre på øen Utøya. Foto: Mads Nissen Foto: Mads Nissen
Oprettet 2-3-2012 14:21

Nicola Fasano

Portræt og reportage

www.nicolafasano.com

Trondur Høgnason Dalsgard

www.dalsgard.com

André Thorup

Illustrerer alt mellem himmel og jord.

www.andrethorup.com

Jørgen Flemming

www.jflemming.dk

Morten Jac

Fotografering og kommunikationsløsninger....

mortenjac.dk

Jonas Vandall

Dansk fotojournalist bosiddende i Chicago...

www.jonasvandall.dk

Jakob Dall

Portræt, reportage, feature, presse, video

www.jakobdall.com

Thomas Lekfeldt

F o t o j o u r n a l i s t.

www.thomaslekfeldt.com

Rumle Tornhøj Skafte

Personlig hjemmeside

www.rumleskafte.com