Årets Sportsbillede - Action

Der var ingen tvivl hos dommerne om vinderen af årets førstepris i kategorien Årets Sportsbillede - Action.

Den danske viking Brian Nielsen forsøger et comeback mod Evander Holyfield, men taber. Foto: Nils Meilvang Foto: Nils Meilvang
ForstørDen danske viking Brian Nielsen forsøger et comeback mod Evander Holyfield, men taber. Foto: Nils Meilvang

De faldt med det samme for Nils Meilvangs serie med bamsevikingen, der får eftertrykkeligt bank af den store amerikaner. De fremhævede det første billede, hvor danskeren står og ser modfalden ud, og det sidste portræt, hvor man inde bag det forslåede ansigt skimter gadedrengen, vi alle sammen kender.

Det er action fyldt med følelser. Og vi føler med ham. Boksning er hurtig og svær at fange fotografisk, og det bliver ikke nemmere af, at man får tildelt en fast plads ved ringside, man ikke kan flytte sig fra.

Så der er et element af held i, at begivenhederne i ringen udspiller sig på den anden side af fotografens position. Men det er et udtryk for stor dygtighed, at fotografen får så meget ud af, hvad han har at arbejde med.

2. pris

Thomas Freitags detaljerede svømmebillede fascinerede dommerne, der belønner det med en andenpris.

For at tage et så præcist billede, skal man være på rette sted på rette tid og vide nøjagtig, hvad man vil.

Det er et udtryk for stor teknisk dygtighed og illustrerer på bedste vis, fotografiets evne til at fange det, som det menneskelige øje ikke kan.

Det er en modig og spændende vinkel at lægge på begivenheden, hvor man både fanger dramaet og følelserne på trods af, at det er et meget lille udsnit af det store hele.

Lagunen i Amager Strandpark lægger 17 grader varmt vand til de første 3,8 kilometer af Iron Man – KMD Challenge Copenhagen 2011, der skal tilbagelægges i det våde element. Foto: Thomas Freitag Foto: Thomas Freitag
Oprettet 2-3-2012 13:35

Jakob Carlsen

www.jakobcarlsen.dk

Marianne Leth

www.momentfilm.dk

Simon Jeppesen

Portræt, reportage, optræden. I billeder såvel...

www.jeppezen.dk

Martin Kurt Haglund

Feature, portræt, reportage

www.martinkurt.dk

Martin Bubandt

www.bubandt.com

Nicolai Lorenzen

www.nicolailorenzen.com

Erik Smedegaard

Feature, sport, her & nu ting

www.digipress.dk

Klaus Bo

All round pressefoto, portræt, reportage,...

www.klausbo.com

Martin Sylvest

Freelancefotograf med base i København. Løser...

www.ms-visual.com

Astrid Dalum

Freelancefotograf i Vestjylland

www.astriddalum.com

Palle Peter Skov

Fotojournalist

www.palleskov.dk

Jacob Kjerumgaard

danskfotografi.dk

Jeppe Michael Jensen

www.jeppemichael.com

Allan Mortensen

Fotograf i Nordjylland. Presse, portræt,...

www.expofotografi.dk

Magnus Holm

Fotojournaliststuderende fra 1. februar 2010.

www.magnusholm.com
394 medlemmer af Pressefotografforbundet har egen hjemmeside. Besøg medlemmernes hjemmesider her:Hjemmesider