Når den grimme virkelighed kommer for tæt på

Om lidt fejrer vi åbningen af Årets Pressefoto og udstiller det bedste af, hvad danske fotografer kan præstere. Og traditionen tro vil der være en god blanding af nationale og internationale historier, søde, sjove, flotte, grimme, grusomme og forfærdelige historier. Men kan vi tillade os at udstille andre menneskers lidelser?

Den svenske fotograf Niclas Hammarström har netop vundet 2. pladsen i World Press Photo i kategorien Spot News Stories for en serie billeder fra den lille ø Utøya nær Oslo i Norge. Siden er præmieringen blevet kritiseret fra norsk side for, at den slags billeder ikke hører hjemme i en konkurrence.

Billeder som underholdning

Problemet, tror jeg, opstår, når man skal definere, hvad en fotokonkurrence er. I tilfældet World Press Photo, Årets Bild, Årets Pressefoto osv. er det et tveægget sværd.

Er fotokonkurrencerne underholdning? Ja, det mener jeg et stykke hen ad vejen, det er. Konkurrencer er en platform for os som fotografer at blive hædret, klappet på skulderen af ligesindede og bekræftet i, at vi er dygtige. På den baggrund kan jeg godt forstå kritikken. Det er usmageligt, hvis det var konkurrencernes eneste formål.

Jeg mener dog også, at fotokonkurrencer der udstiller pressefotografiet og fotojournalistikken har en rolle i at fremhæve vigtige historier og begivenheder – også de svære. Hvis vi blot udstillede de sjove billeder fra Christiansborg og portrætter af kendte, så udvandes bredden, dybden og seriøsiteten i fotokonkurrencerne.

Billeder af en tragedie er berettiget, hvis fotografen fortæller historien på en ærlig måde og respekterer de involverede og fremstiller dem værdigt. Så skal historien fortælles og den skal ud til så stort et publikum som muligt. Det er fotojournalistiske konkurrencer en fremragende kanal til.

Dobbeltmoral

Om billederne kommer for tæt på og er decideret krænkende for ofre og efterladte, må man vurdere fra sag til sag. Det er klart, at de efterladte bliver meget berørt, hver gang billederne kommer frem, men at billederne ikke skulle have sin berettigelse i en fotokonkurrence for fotojournalistik, kan jeg ikke følge.

Dobbeltmoralen synes at blomstre, når der dukker billeder op af egne ofre. Vi klapper i hænderne og hædrer fotojournalistik fra den tredje verden, hvor kriser og katastrofer gengives endog nogle gange meget tæt på. Men når en oppustet vesterlænding er skyllet op på Phuket Beach eller mennesker kaster sig ud fra World Trade Center og der bliver billeder ud af det, så bliver det for meget. Så er det for tæt på.

Man kan diskutere, hvilke historier, der er de vigtigste at fortælle – de historier, der berør os direkte eller indirekte. Begge dele betyder selvfølgelig meget for et nuanceret verdensbillede, men det er problematisk, hvis vi lukker øjnene for noget, vi som samfund skal lære af. Derfor hører billeder, der rammer os, hvor det gør mest ondt, også til i World Press Photo og Årets Pressefoto.

Danmark har heldigvis i mange år været forskånet for store, tragiske begivenheder, som har udløst landesorg, og det er der ingen grund til at lave om på. Men hvordan vil vi som land reagere, hvis billeder af vores tragedie blev genstand for konkurrence og hæder? Hvordan ser vi det som fotografer?

Det svære i de spørgsmål, for mig, er at de er hypotetiske. Jeg har aldrig været offer for en national tragedie, ej heller fotograferet en.

Oprettet 12-2-2012 21:14 · Sidst ændret 14-2-2012 10:06

Vibeke Toft

www.vibeketoft.dk

Kasper Thorup Løftgaard