Polemik om pressefotografuddannelsen

Er det fotojournalistuddannelsen på Danmarks Medie og Journalisthøjskole, der skal have æren for 'The Danish Wave' - højdepunktet i dansk fotografis nyere historie - eller tilfalder æren i virkeligheden den 'gamle' presssefotografuddannelse på Århus Tekniske Skole?

Man bliver i hvert fald i tvivl, når man læser interviewet med Per Folkver på journalisten.dk og sammenholder det med et debatindlæg, som Gunner Byskov fra Medieskolerne i Viborg har skrevet.

I artiklen er Per Folkver citeret for at, at det var fotojournalistuddannelsen, der var med til at skabe The Danish Wave:

"Med etableringen af fotojournalistuddannelsen på Journalisthøjskolen kom generationen med Joachim Ladefoged, Claus Bjørn Larsen, Nicolai Fuglsig og Jan Grarup, der sammen med Jan Dagø og Tine Harden vandt de den ene internationale fotopris efter den anden. Pludselig var Danmark i verdensklasse og der blev talt om The Danish Wave", siger han.

Det har fået lederen af Medieskolerne i Viborg til at fare i blækhuset. Han var i firserne tilknyttet den 'gamle pressefotografuddannelse', der holdt til på Århus Tekniske Skole, omend eleverne ofte luskede over på Journalisthøjskolen overfor og brugte mørkekammeret dér.

"Af de (...) nævnte er det kun Nicolai Fuglsig, der er uddannet på Journalisthøjskolen. De øvrige er alle uddannet på en erhvervsuddannelse under Aarhus Tekniske Skole - omend i et fint samarbejde med Danmarks Journalisthøjskole. Det samme gælder for en række billedredaktører og -chefer som fx. Søren Lorenzen, Niels Hjerrild og Claus Lunde - og for øvrigt også for underviserne på fotojournalistuddannelsen, Søren Pagter og Mads Greve", skriver Gunner Byskov på journalisten.dk.

Han slutter sit indlæg med at slå fast: "Der er al mulig grund til at være stolt af niveauet på fotojournalistuddannelsen, men det var de nye fotografer fra erhvervsuddannelsen, der kom til at gøre en forskel."

Det bliver spændende at læse, hvem der får æren for 'Danish Wave' i den kommende jubiluæmsbog: Om det er den ene skole eller den anden skole eller om det simpelthen var en gruppe af talentfulde fotografer, der fandt sammen og inspirerede hinanden - og kunne havde gjort det uanset, hvilken skole, de havde gået på?

Oprettet 28-1-2012 10:13

Erik Smedegaard

Feature, sport, her & nu ting

www.digipress.dk

Brian Berg

greatphotojournalism.com

Robert Attermann

www.redstarphoto.dk

Bo Amstrup

Fotojournalist med kontor i Randers og Århus....

www.boamstrup.dk

Sisse Dupont

www.sissedupont.dk

Morten Laursen

Mode, Portræt, Reportage, Reklame - London/UK

www.mortenlaursen.com

Claus Bie

www.biecam.dk

James Alexander Thisted

Fotograf. Copenhagen Press photo.

jamesthisted.dk

Ole Friis Nielsen

www.firben.net

Lars Aarø