Paprør til salg

En fotograf, der fik en fotoserie underkendt af udstillingsudvalget til Årets Pressefoto, sælger en del af det udstyr, der blev brugt til at lave serien.

Paprører, der kan blive dit, hvis du byder på auktionen. Foto: Thomas Nielsen
ForstørPaprører, der kan blive dit, hvis du byder på auktionen. Foto: Thomas Nielsen

Freelancefotograf Thomas Nielsen indsendte en fotoserie optaget på Mændenes hjem til Årets Pressefoto 2011/2012 i den tro, at den opfyldte reglerne for deltagelse.

I reglerne står der bl.a.: "Fotos indsendt til Årets Pressefoto skal give en troværdig gengivelse af det, der skete foran kameraet i eksponeringsøjeblikket. Du må gerne efterbehandle billederne elektronisk i overensstemmelse med god praksis. Det vil sige beskære, efterkopiere, holde igen, konvertere til sort/hvid samt normale eksponerings- og farvekorrektion, som bevarer billedets oprindelige udtryk."

Men Thomas Nielsens serie fandt ikke nåde for udstillingsudvalgets pre-screening af alle de indsendte billeder.

"Det kan være fint at gøre dele af billedet lidt mørkere, men i disse tilfælde har fotografen lukket dele helt ned i sort og på den måde helt fjernet dele af billedet helt. Den går ikke", fastslog Lars Lindskov i en artikel om sagen på Pressefotografforbundet.dk.

Men det mørke og noget dystre look i Thomas Nielsens bortdømte serie er ikke skabt i Photoshop, men derimod ved at anvende en såkaldt 'snoot' på flashen. I Thomas Nielsens tilfælde er der tale om en et paprør sat fast med gaffatape.

Der er med andre ord tale om en 'førbehandling' frem for en 'efterbehandling'.

Til salg på eBay

Nu reagerer Thomas Nielsen ved at sætte den føromtalte 'snoot' til salg på eBay. Buddene starter ved 450 $ og udover selve paprøret får køberen også den bortdømte serie på 8 billeder i 30x40cm gallery prints.

På eBay advarer Thomas Nielsen eventuelle købere om, at man ikke skal bruge papøret til fotografering, hvis man agter at deltage i Årets Pressefoto i Danmark.

Alle indtægter fra auktionen vil gå ubeskåret til Mændenes Hjem, der er et sted for hjemløse i København.

I skrivende stund er der dog ikke indløbet nogen bud.

Auktionen er også annonceret på Pressefotografforbundets Facebook-gruppe forbeholdt medlemmerne. Her har indtil videre syv medlemmer trykket på 'Like'-knappen. Og på Thomas Nielsens egen Facebook-side går debatten lystigt.

Personligt udtryk

Thomas Nielsen siger til pressefotografforbundet.dk, at hans formål med gimmicken er at sætte gang i en debat.

Den udbredte metode med at mørkne hjørner etc. ned i Adobe Photoshop bryder han sig ikke personligt om. Det er derfor, han begyndte at bruge det famøse paprør.

"Det absurde ved det her er, at jeg underviser på Fotojournalistuddannelsen i, at man som fotograf skal skabe sit egen stil og sit personlige udtryk. Vores vigtigste rolle som fotografer i dag er at fortælle historier på en spændende, visuel måde", siger han.

Hvis brugen af 'snoot' dømmes ude under henvsining til reglerne om, at de indsendte billeder skal give en 'troværdig gengivelse af det, der skete foran kameraet i eksponeringsøjeblikket', så frygter han, at der ikke er mange ting, man må bruge i sit fotografi. I hvert fald, når det drejer sig om billeder indsendt til Årets pressefoto.

"Og det er da ærgerligt... vi skulle da gerne være kommet videre end det", siger han.

Oprettet 23-1-2012 22:16 · Sidst ændret 24-1-2012 12:35

Paprør til salg
Thomas Lekfeldt: Se mit indlæg under klummen Troværdigheden i lokummet, der også relaterer til denne debat... http://www.pressefotografforbundet.dk/debat/index.php?thread=13659&id=13677#comment_13677 Venligst Thomas
31. januar 2012 10:56
Paprør til salg
Leo Grøndal: Geert Mørk skrev: ”Jeg tror bare, at vi skal acceptere, at billeder tages af mennesker og billeder betragtes af mennesker, og at ethvert forsøg på at opstille "objektive" kriterier for et godt eller rigtigt/forkert...
29. januar 2012 13:47
Paprør til salg
Geert Mørk: Jeg tror bare, at vi skal acceptere, at billeder tages af mennesker og billeder betragtes af mennesker, og at ethvert forsøg på at opstille "objektive" kriterier for et godt eller rigtigt/forkert billeder,...
29. januar 2012 10:47
Paprør til salg
Jens Panduro: Det gør det bare endnu mere underligt, at Uffe kan vinde en pris (fede billeder) og Thomas bliver udelukket!!!!
28. januar 2012 18:06
Paprør til salg
Claus Sjödin: Når jeg kigger på Uffes billeder fra 08/09, må jeg konstatere at det er dagsformen og humøret hos udstillingsudvalget, der er afgørende for om et bidrag kasseres eller ej. Der mangler afgjort en linie i...
28. januar 2012 17:22