Bogen som enhver pressefotograf under uddannelse skal læse

Samt alle journalister, der skal anvende billeder.

billede

I starten af måneden omtalte jeg ”Klog video om fotografiet som sandhedsvidne” med Oscar-vindende filmfotograf Eroll Morris. PF Geert Mørk fangede hurtigt og helt rigtig at her var noget af interesse.

Errol Morris bog ”Beliving is seeing (Obeservations on the mysteries of photography)” bestilte jeg fra Amazon.

Ved den første gennembladring syntes det umiddelbart en skuffelse med mange tekster og nogle enkelte og gentagne billeder valgte billeder, kort, breve m.v.

Men efterhånden som siderne skred frem var det pludselig interessant læsning af en ufattelig dybtgående præcision. Ikke skyggen af manipulering af udsagn eller referater, da al teksten stort set er nedskrevne gengivelser af båndoptagne samtaler, som vidneudsagn direkte fra kilden. En af de bøger af højeste kvalitet man ikke kunne slippe.

Bogen indeholder fotografen Roger Fenton´s billeder fra Krimkrigen (var kanonkuglerne anbragt), den hætteklædte fange fra Abu Ghraib fængslet under Irak krigen, den smilende Sabrina Harmann ved den døde (torturede?) fange, et opstillet og andet billede fra tørken under præsident Roosevelts valgkampagne, et ur på et interiørbillede af Fotograf Walker Ewans, de kendte billeder med amerikanske farmere (med historie op til nutiden), et (eller flere?) billede fra krigen i Libanon med en Mickey Mouse dukke i forgrunden og den dobbeltsidige historie om det børnebillede som den døde soldat knugede i sine hænder.

Her tænkes der ikke på Photoshoppede skyer på krigsbilledet fra Libanon. Her arbejdes der meget mere ned i dokumentarbilledets substans, hvor der arbejdes på af genskabe den oprindelige scene for billedet.

Bogens kapitler er mesterligt gennemarbejdet og skal være et pligtpensum under uddannelsen af pressefotografer og journalister som virkelig ønsker at have et første klasse basisudgangspunkt for troværdigheden af billeder og journalistikkens brug af billeder, med alle de facetter det kan indebære. (Der dokumenters også videnskabeligt hvad der er et ægte smil på poserede billeder!) Og det er vigtig at lærerne tager hvert kapitel til diskussion.

Denne bog viser rygraden for vores professionelle udgangspunkt når vi griber kameraet for at bruge det som dokumentation af øjeblikket og som dokumentation med billedoplysninger for eftertiden.

Bogen skal også være pligtlæsning for enhver billedredaktør.

Læs den grundigt. En bog du husker på reportage hver gang du kigger i søgeren!

Oprettet 22-1-2012 23:38 · Sidst ændret 23-1-2012 08:45

Claus Petersen

Reportage til fag-, uge og magasinpresse,...

www.cphotography.com