Webmasters nytårstale

Webmaster Jens Tønnesen gæsteblogger på Mandagsbloggen og ser tilbage på året, der gik og frem på året der kommer.

2012 vil i forhold til Pressefotografforbundet uden tvivl komme til at handle en hel del om forbundets 100 års jubilæum. Pressefotografforbundet er verdens ældste forbund for pressefotografer og dét bliver fejret med manér den 17. februar i København.

Et mere håndfast bevis på jubilæet bliver en jubilæumsbog, der bl.a. er redigeret af Per Folkver og Irene Greve. Der har også været planer om et særligt jubilæumswebsite, men da det er et projekt, som undertegnede ikke på noget tidspunkt har været involveret i, så kender jeg ikke til den aktuelle status.

Men midt i festlighederne må man uvægerligt stille sig det spørgsmål, om Pressefotografforbundet også vil komme til at fejre sit 200 års jubilæum eller sågar sit 125 års jubilæum?

Midt i en krisetid

For der er ingen tvivl om, at krisen kradser i faget: Antallet af freelanceopgaver er faldende, der bliver flere og flere freelancere, fastansatte fotografer fyres eller stillinger bliver ikke genbesat. Fotoopgaver, der tidligere blev løst af dygtige pressefotografer og fotojournalister, bliver nu lavet af journalisterne selv eller artiklen bliver illustreret med et stockfoto købt på nettet for en slik.

Men samtidig ser talrige eksempler på fremragende fotojournalistik - både som selvstændige fotos og som del af multimedieproduktioner - ved de mange fotokonkurrencer verden over. Men køberne til de eksklusive produkter bliver færre.

Ingen tvivl om, at produktudvikling skal være mantraet ikke bare blandt fotografer, men også blandt de medier, der aftager vores fotografier.

Men hvor dybt kradser krisen egentlig? Det vil vi her på webredaktionen i det kommende år forsøge at sætte fokus på. Det sker i første omgang ved en større medlemsundersøgelse, der vil forsøge at tage temperaturen på Pressefotografforbundet i et jubilæumsår. Det er redaktionens håb, at så mange som muligt vil deltage i undersøgelsen, og resultaterne kan blive til relevante artikler og forhåbentlig en god debat på hjemmesiden.

Debatten på hjemmesiden har al den tid, den har eksisteret, været et smertensbarn. Der kan være langt mellem de gode indlæg og debattrådene har tendens til at sande til i mudderkastning, når medlemmer uden for forbundet på mere eller mindre diplomatisk vis giver deres mening til kende.

Det er undertegnedes klare holdning, at vi som faggruppe bør kunne have en åben debat, hvor vi tillader andre andre ytre sig om vores fag, men jeg må erkende, at der nogle gange går selvsving i retorikken.

Derfor indførte vi i foråret et såkaldt kill-filter, så man individuelt som bruger kunne skjule de skribenter, man ikke gad læse. Det er mit klare indtryk, at filteret bliver brugt, men det har ikke medført en stigning i e spændende debat.

Det er webredaktionens håb, at 2012 bliver et godt debatår - på Pressefotografforbundet.dk.

Indbrud og tyveri

2011 blev desværre også året, hvor fotografer landet over blev mål for en organiseret tyvebande, der muligvis har rødder i Østeuropa. Fotografer fik indbrud i deres huse og deres biler og indbruddene foregik ofte i de samme områder inden for den samme uge.

I 2012 vil vi starte en serie om, hvordan man bedst sikrer sig mod indbrud, men det skal ikke afholde medlemmerne i at undersøge, hvordan de er dækket forsikringsmæssigt, hvis uheldet er ude.

I den mere kuriøse afdeling kan nævnes, at to svenske udstillingssteder i 2011 oplevede, at tyvene gik målrettet efter de udstillede fotografier på væggen.

Arabisk forår og efterår

Det forgangne år har også budt på omvæltninger i de arabiske lande. Mange danske fotografer har være tæt på brændpunkterne og det vil uden tvivl sætte sit præg på dette års udgave af Årets Pressefoto.

Men dækningen af begivenhederne i Nordafrika har ikke været uden omkostninger.

Således kostede krigen i Libyen flere fotografer livet, bl.a. Tim Hetherington, som nogle måske husker fra PF-konferencen i 2009.

Men det er også værd at notere sig, at meget stor af billederne fra 'den arabiske revolution' er kommet fra lokale borgere udstyret med mobiltelefoner. Mest bemærkelsesværdig er tilfangetagelsen og nedskydningen af Muammar Gaddafi i Libyen. Her var ingen pressefolk til stede, men et hav af soldater og militsfolk med mobiltelefonkameraer.

Mobile reportere

En undersøgelse i USA af billeder uploadet på bl.a. Flickr afslører, at hvert fjerde foto er taget af en mobiltelefon. Det er de nye smartphones, som iPhone og Android-telefonerne, der har sat gang i fotolysten.

Det forsøger aviser som MetroXpress og 24timer at udnytte. Via finske Scoopshot inviterer de amatørfotografer med en mobiltelefon til at tilbyde deres billeder til salg.

Firmaet bag produktet er dog også på vej med et produkt, der henvender sig til professionelle freelancefotografer. Om det kan gå hen og blive et lukrativt forretningsområde for PF's medlemmer, det vil tiden vise.

Mandagsblogggen

Et andet nyt tiltag i 2011 - dog kun her på hjemmesiden - var indførelsen af Mandagsbloggen, der skriver på skift af medlemmer af Pressefotografforbundet.

Læserne har taget god imod initiativet, men det har knebet med at fastholde skribenterne. I skrivende stund mangler vi således et enkelt medlem for at fylde blogpanelet op. Så tøv ikke at melde dig, hvis du går med en blogger i maven.

Denne mandagsblog er skrevet af Pressefotografforbundets webmaster som en undtagelse! Det skal ikke gentage sig.

Herfra er der kun tilbage at ønske godt nyår til alle medlemmer og sende en tak til de mange, der i løbet af året har sendt forslag til artikler til undertegnede. Ikke alle forslag er blevet til artikler på hjemmeside, og det kan skyldes flere ting: Enten en redaktionel vurdering eller det simple faktum, at artikelskriveriet foregår i webmasters fritid og at denne tid desværre er begrænset.

Men lad det ikke afholde jer fra at sende tips og ideer til - også i 2012.

Godt nytår!

Jens Tønnesen

Oprettet 1-1-2012 11:58

Webmasters nytårstale
Sofus Comer: Kære Jens, igen tak for din webmaster indsats. Dit frivillige blogger arbejde er til stor inspiration.
3. januar 2012 09:04
Webmasters nytårstale
Christer Holte: Godt nytår Jens og alle andre medlemmer derude! Du resumerer godt over året selvom du måske starter med lige vel sorte skyer over teksten. Mon ikke vores fag findes om 25 år - jeg håber da så sandelig......
2. januar 2012 09:52