Fotograf raser over tissefoto

Et foto af Venstres nye pressechef, Christain Hüttemeier, der tisser i en busk, kunne i en time ses på diverse hjemmesider, som får nyheder fra nyhedsbureauet Newspaq. Fotografen bag billedet er forarget.

I 2002 var pressefotograf Niels Hougaard og journalist Christian Hüttemeier praktikanter på Politiken og på en tre måneders lang reportagetur fra København til VM i fodbold i Sydkorea. Det kom der flere reportager ud af, og på et af billederne fra turen ser man Christian Hüttemeier lade vandet ved en fransk motorvej.

Ni år efter er selvsamme Christian Hüttemeier udnævnt til pressechef for Venstre og det får nyhedsbureauet Newspaq til at udsende en artikel med overskriften: "Se spindoktor tisse i en busk". Billedet har bureauet købt hos Polfoto.

Niels Hougaard kalder overfor journalisten.dk brugen af billedet for 'usmagelig':

"Det er nogle billeder, jeg tog på en tur for ni år siden, hvor vi lavede en dagbog. At man så hiver det frem så mange år efter og laver nogle klaske-lår billedtekster, bryder jeg mig ikke om", siger han.

"Det er, som om fortiden kommer kravlende. Det er det samme, som når folk har billeder liggende på Facebook, som dukker op mange år efter", tilføjer Niels Hougaard.

Billedet og artiklen lå på nettet i en time, før Newspaq fjernede den igen. Men den nåede at blive viderebragt af andre hjemmesider, bl.a. avisen.dk og altinget.dk.

"Vi gik over stregen", erkender chefredaktør Kristoffer Gravgaard.

Det slørede foto af Venstres nye pressechef kan dog i skrivende stund stadig ses på hjemmesiden citylife.dk.

Oprettet 21-12-2011 17:43

Kristine Kiilerich

www.kristinekiilerich.com

Sonnich Jensen