Økologi på verdenskortet

Et anderledes fotoprojekt i København involverer en fotograf, et kamera, en cykel, et hvidt lagen og en rulle gaffa-tape. Hensigten er at fotografer alle de køkkenassistenter og økonomaer, der står for at tilberede økologisk mad på de københavnske institutioner.

ForstørLinda Varela, arbejder i Lillefryd Vuggestue i Tøndergade på Vesterbro. Hun har en økologiprocent på 76% og tænker meget på at undgå madspild. Foto: Brian Berg

"Det hele startede i April hvor en veninde fortalte mig, de i madhuset søgte fotograf til et sindssygt projekt om økologi. De havde fået den ide at de ville hædre og synliggøre de folk som laver mad til vores børn, unge, ældre og svage stillede i kommunen", fortæller Brian Berg.

Han blev efter en ansættelsessamtale tilknyttet projektet. Han lagde ikke skjul på, at han hverken var madfotograf eller reklamefotograf, men hans portfolio overbeviste dem, der skulle ansætte ham.

Sammen med et reklamebureau blev det fastlagt, at billederne skulle tages i Richard Avedon-stil: Altså en ren hvid baggrund, som den portrætterede står foran. Desuden skal der fotograferes en portion med økologisk mad. Billederne kan ses løbende på hjemmesiden for Københavns Madhus.

Cykelfotografen

Men Brian Berg ræser ikke rundt til de mange institutioner i en stor, fed, benzinslugende bil. Nej, han tager sig cykel.

"Jeg ville gerne cykle, som så mange andre københavnere, luft og motion kigge på byen og mennesker. Det betød også at jeg fik skåret alt hvad der hedder flashlampe, stativ og alt hvad der ikke kunne være i min taske fra. Hvilket betød kamera, hvidt lagen og en rulle gaffa-tap. Det har en ydmyghed over sig, imodsætning til stor bil og lamper her og der", siger Brian Berg.

"Det kan skræmme mere end imponere med for meget. En del, jeg møder, er ikke specielt glade for lige det med fotograferingen. Men så drikker vi en kop kaffe, taler og griner lidt, og de synes jo om ideen, projektet, og stiller op foran lagnet", fortsætter han.

Brian Berg har en i Københavns Madhus, der hjælper ham med benarbejdet.

"Hun ringer dagligt rundt at skaffer mig aftalerne, og sørger for, de hver dag ligger inden for en overskuelig afstand, så som Amager en dag, Vanløse en anden, så jeg ikke skal cykle fra f.eks Sundbyvester plads til Husumtorv på samme dag. Uden hende ville jeg være helt lost i København og cykle mig selv ihjel", siger han.

I starten kunne det være lidt hårdt og uoverskueligt med så mange steder, men Brian Berg har forelsket sig mere og mere i projektet.

"Man bliver hurtig afhængig af at møde nye søde og spændene mennesker hver dag. Det er jo ikke kun mad som optager dem, så er der en græker et sted så taler vi lidt om det, og en egypter et andet sted, og i det hele taget bare mange fortælling om, hvad folkene ellers går og laver, når de ikke er på arbejde, hvad de synes og mener om musik, kunst politik. Det har været en stor sidegevinst for mig", siger Brian Berg.

Han er nu ca. halvvejs i projektet.

Udstilling - og måske bog?

Det er tanken, at projektet skal munde ud i en udstilling til næste år, og måske også en bog.

Men først og fremmest handler det om at få bragt København på verdenskortet, som en kommune, der tænker på økologi, og samtidig give credit til de ansatte på institutioner, der dagligt strå med fingrene i maden og skal føre de gode intentioner ud i hverdagen.

"Det er et dokument over en tid, hvor mange mennesker virkelig vil forandre, ikke bare ved demonstrationer, men gennem de ting de nu foretager sig i dagligdagen, som for eksempel tænke grønt fra haven til maven.

Oprettet 3-12-2011 21:45 · Sidst ændret 22-10-2012 20:01

Kasper Thorup Løftgaard

www.kasperloftgaard.com

Willi Hansen