En løkke til fotografens hals

Vores vare, fotoet, falder i værdi med alarmerende fart. Enhver Hugo med et digitalkamera kan efterhånden lave det meste af det, som vi tager os dyrt betalt for. Løsningen? Bedre indpakning af varen. Vi sælger ikke billeder, vi sælger historier – dermed også historien om os selv. Tjek din garderobe. Fortæller den en fascinerende historie – at du altid er 100% klar til sort-t-shirt-dag?

Foto: Jesper Balleby
ForstørFoto: Jesper Balleby

Tekstens forfatter har bedt Søren Skifter, indehaver af Skifter Slips i København, om at hjælpe sig med at finde et slips.

Han er fotojournalist. Fotojournalist som gerne vil udstråle ”netop kommet hjem fra spændende og farlig reportagerejse” - mystik, spænding, sex, skjulte og fascinerende historier: ”Paisley”, siger Søren Skifter med det samme.

Det dråbeformede Paisley-mønster er flere tusinde år gammelt - af indisk eller persisk oprindelse. Dets oprindelige betydning er ikke kendt. Måske en halv ying-yang, måske en tåre - som i det gamle Babylon var et frugtbarhedssymbol.

Paisley stinker af historie – både den historie som en kender vil kende, når han ser slipset, og de historier fra Indiana-Jones land, som mønsteret kan give bæreren afsæt til at fortælle.

Farverne: Søren Skifter har bemærket ”et afslappet, autentisk look i sort og jordfarver”. Det skal slipset matche med sine brune nuancer.

De brune nuancer skal brydes – ikke med en blå. Det er alt for konformt. Heller ikke en lilla – det er en modefarve og bæreren er højt hævet over mode.

Stærk rød er en mulighed. Det signalerer magt og viljestyrke. Gelada-bavianer fra Etiopien har på brystet et rødt felt. De mest dominerende hanner har de rødeste felter – som samtidig er deres adgang til at parre sig med flokkens hunner. Ikke værst i kombination med et frugtbarhedssymbol!

Det modige valg er lyserød. Lyserød er for bæreren, og for en stor del af dem han omgås, en bøssefarve. Den lyserøde giver mystik, tvetydighed – og:

”Den kræver sin mand”, fortæller Søren Skifter med et vurderende blik og opsummerer:

”Et kreativt fremme-i-skoene slips til én, der går sine egne veje.”

Ih, hvor jeg glæder mig til næste kundemøde!

Oprettet 27-11-2011 22:11 · Sidst ændret 28-11-2011 08:37

En løkke til fotografens hals
Vagn-Ebbe Kier: I dag skal den hentes som en gratis Applikation til iPhone/iPad: "How to tie a tie Free" Mh Vagn-Ebbe Kier
30. november 2011 10:54
En løkke til fotografens hals
Finn John Carlsson: Der finden en lille bog, som man kan låne på biblioteket: Knuder og Sløjfer - mener jeg den hedder. Der er beskrivelser og tegninger af slipseknuderne. Også hvordan man binder sløjfen til smokingskjorten....
30. november 2011 07:13
En løkke til fotografens hals
Simon Jeppesen: Jeg ved det ikke. Søren Skifter bandt den for mig fordi jeg ikke selv kunne.
29. november 2011 11:20
Geert Mørk: Er det så en ægte Windsor-knude? :-) Geert M
28. november 2011 23:47

Lars Salomonsen