Kom nu igang!

Som alle mulige andre fag er også fotojournalistikken og dens udøvere under pres. Men det er ikke noget nyt. Dommedagsprofetierne har lydt adskillinge gange i hele PF´s historie. Udfordringerne har bare været forskellige igennem årene. Lige nu handler det om gratisbilleder, mobiltelefonkameraer og nye platforme. Men det kan altså godt håndteres, hvis du lægger en målrettet strategi.

billede
Forstør

"Som fotojournalister og pressefotografer oplever vi et stort pres på vilkår og aflønning uanset ansættelsesform. Vi oplever nedskæringer for fastansatte og forringede vilkår for freelancerne i en tid, hvor der aldrig har været så meget fokus på det visuelle".

Sådan skrev bestyrelsen i sin beretning til PF´s generalforsamling for godt en måned siden.

"På baggrund af den stigende arbejdsløshed, og det sidste halve års megen diskussion om fotograferende journalister, har PF´s bestyrelse holdt en række møder, for ligesom at få samling omkring problemerne".

Citat fra PF´s beretning i 1974!

Det er da tankevækkende, at bestyrelserne med ca. 37 års mellemrum siger stort set det samme om fagets problemer. Uanset tekniske og distributionsmæssige kvantespring. Og hvad er der sket i mellemtiden? Antallet af PF'ere er cirka tredoblet siden 1974, antallet af medier er vel 100-doblet mange gange, efterspørgslen efter og brugen af billeder steget eksplosivt. Så hvad er problemet?

Priserne falder, amatører og journalister leverer gratis billeder. Og der sker sikkert en masse andre ting, som en vågen PF'er ikke vil være vild med. Men er det hele sandheden? Næppe. Men det ender med at blive sandheden, hvis vi ikke kigger andre steder hen. Vi kunne f.eks. kigge efter muligheder og løsninger. Led efter problemer - og bliv ekspert på problemer. Led efter løsninger - og bliv ekspert på løsninger.

Du kunne også spørge dig selv: Hvor meget fylder dine problemer på en skala fra 1-10? Prøv derefter dette spørgsmål: Hvor meget gør du ved dem (problemerne) - på en skala fra 1-10?

Nu ved jeg jo ikke, hvad pressefotografer generelt gør for at løse deres problemer. Men da jeg efterhånden har temmelig stor erfaring med kurser og workshops i forandring og udvikling af teams, afdelinger, virksomheder og enkeltpersoner kan jeg da dele nogle erfaringer, som jeg har set virker for en masse andre faggrupper. Og såmænd også for fotografer og journalister.

Hvor meget tid bruger du f.eks. på at brande dig selv? Hvornår har du sidst spurgt dig selv om der er overensstemmelse mellem det du siger, det du gør og den måde du syner i forhold til omgivelserne? Gør du, hvad du siger? Oplever man, at du gør hvad du siger? Sådan set helt banale spørgsmål. Men hvis der ikke er overensstemmelse imellem "siger-syner-gør" kommer du til at fremstå som utroværdig. Uanset om du er fastansat eller freelancer.

Hvornår har du sidst skrevet en blog, hvor omverdenen får et indtryk af, hvem du er og hvad du står for?

På PF´s hjemmeside har det været en kamp at få blot nogle få stykker til at blogge om vores fag, så her er i hvert fald en kæmpe bane at spille på, hvis du vil være synlig i markedet. Det samme gælder DJ´s hjemmeside.

Hvornår har du sidst deltaget i et netværksmøde? Altså et netværk, der var relevant for dit fag og dit job og din faglige udvikling. Jeg har højst mødt 5-10 fotografer, der målrettet gik efter at være med i professionelle netværk, der kunne styrke salget af deres billeder - eller dem selv. Til gengæld har de alle haft stor succes med det. Rekorden må ligge hos en kvindelig fotograf, der efter en to minutters præsentation hos BNI gik hjem med opgaver for 35.000 kr.

Hvornår har du sidst deltaget i en generalforsamling i PF? Det er formentlig LÆNGE siden! I hvert fald er der næsten aldrig over 30-35 deltagere. Og de fleste er gengangere. Her er der en oplagt netværksmulighed, som kun de færreste udnytter.

Hvornår har du sidst deltaget i den årlige "Store netværksdag"? Her mødes 100-vis af mennesker med interesse i netværk og personlig sparring og udvikling.

Hvornår har du sidst deltaget i den store årlige Iværksætterdag, der afholdes af IDEA?

Og hvor mange freelancere bruger agenter til at hjælpe med at sælge deres billeder?

Og sidst men ikke mindst: Har du sat dig et helt konkret mål for din karriere? Ved du, hvad du vil om 1 år? Om 3 år? Om 5 år? Har du overvejet kvaliteten af de mål, du eventuelt sætter dig? Kan de holde til en SMART-analyse (søg på nettet, hvad det er for en størrelse)? Hvis du har sat dig nogle konkrete mål ved du også hvilke netværk du skal deltage i, hvilke kurser du skal gå på og hvilke beslutninger du skal tage i hverdagen.

Så uanset, hvor mange pixels der kommer i den næste iPhone, uanset hvor mange journalister, der render rundt med et kamera, uanset hvordan priserne udvikler sig på nogle enkelte udvalgte markeder og uanset nedskæringer og andre forringede vilkår, vil der også altid være løsninger.

Så kom nu igang! Det er op til dig. :-)

Oprettet 20-11-2011 18:33 · Sidst ændret 20-11-2011 18:44

Kom nu igang!
Claus Sjödin: En rigtig god mandagsblog (som mange andre i øvrigt). Det er meget relevante spørgsmål Geert Mørk stiller - og et indlæg med go' energi i. Tak for det Geert! :) Claus Sjödin