RSS

Idolbilleder

Der har været gang i debatten i sidste måned, ikke bare i det lille og mere og mere lukkede land, men på globalt plan. Jeg snakker om debatten omkring Lars von Trier og hans idolbillede, Adolf Hitler. Interessant.

Brahe var aktiv i Holger Danske som sabotør og med til at likvidere stikkere. Henrettet i Ryvangen 17/3 1945.
ForstørBrahe var aktiv i Holger Danske som sabotør og med til at likvidere stikkere. Henrettet i Ryvangen 17/3 1945.

Ud over dagbladene har Facebook været et sted, hvor billedskabere har blandet sig i debatten. Jeg er ikke på Facebook, så jeg har måttet smugkigge over skulderen på min partner. Interessant.

Men lad mig starte med mit eget idolbillede. Det I kan se her til højre. Lige fra jeg kan huske som er ca. 52 år tilbage, var jeg som barn tre-fire gange om året på Gentofte Kirkegård for sammen med familien at lægge blomster på Hans Brahe Sallings grav. En gang imellem fandt min mor bogen ”De sidste timer” frem fra reolen og uværgeligt blev Brahes sidste ord læst højt. Da jeg blev ældre forstod jeg, hvor dramatisk et liv min morbror havde levet, når min mor og hendes to søstre snakkede om deres storebror. Om de 28 år han fik her på jorden, før han blev henrettet af nazisterne.

Jeg har stirret på det grynede foto af Brahe i sin uniform fra flåden. Og på et tidligt tidspunkt taget en beslutning om at kæmpe, som han gjorde. Kæmpe skal her forstås i næsten overført betydning, da det endnu ikke har været nødvendigt at gribe til våben for at forsvare moderlandet og hendes oprindelige demokratiske værdier. Men skulle det ske, skal jeg nok møde op.

Idag er man Politisk Korrekt, hvis man anfægter alles ret til at sige hvadsomhelst . De, der siger hvadsomhelst, trækker altid det kort frem. Politisk Korrekt – der findes ikke et værre skældsord. De, der siger hvadsomhelst, mener, at de skal have lov til at trampe rundt som en hanelefant i brunst, sluppet løs på Den Kongelige Porcelænsfabrik. At alt porcelænet er smadret og Dronningen ikke kan få sit Flora Danica stel supleret op og turisterne går forgæves i shoppen på strøget er sgu da fint. Penge er kun papir. Når den slags sker i vores højt besungne ytringsfriheds navn er ALT bare så meget i orden.

Det kan jeg leve med.

Men kun hvis de kan stå ved det, de siger og argumentere sagligt for holdningerne. Og hvis de selv synes, at det, der flyder ud af arret, er et udtryk for det danske vid, den specielle danske humor, den hellige danske ironi, det specielle danske sprog (vi danskere kan selvfølgelig ikke snakke forståeligt engelsk her i 2011, vi kan kun instruere engelsksprogede film), det indforståede danske verdensbillede eller deres eget fantastiske geni. Hvis de kan argumentere ordentligt for alle de absolut danske, og kun danske færdigheder, så kan jeg leve med det. Men hvis de undskylder ynkeligt, når pengepungen bliver ramt og trækker i land dagen efter....

Så kan jeg ikke leve med det.

Her er nogle af de undskyldninger der er blevet brugt i debatten om Lars von Triers idolbillede:

”Identificeringen med det onde er en legitim kunstnerisk måde at skildre det onde på. Det har mange betydelige kunstnere gjort, blandt dem Lars von Trier. Forarges man over Triers udtalelser, mangler man måske selv et opgør med nazismens tankegods”. – Christian Braad Thomsen i Information

”Men en af pointerne er vel, om man kan finde inspiration i Speers arkitektur eller Riefenstahls billeder uden at have nogen sympati for den politiske ideologi, de understøttede? Og det mener jeg jo så tilfældigvis, at man kan...” – Henrik Saxgren, Facebook

Det tvivler jeg ikke på, at man kan. Men behøver vi hele tiden at få disse to præmienazister ophøjet til guder? Lars von Triers film viser tydeligt, at han kan lidt mere end sin Speer. At han har forstået nazismens tankegods til fulde.

Det er selvfølgelig nødvendigt for enhver, der skaber billeder og fortællinger, at se, hvad de store ideologier har frembragt. Jeg så Leni Riefenstahls ”Triumf des Willens” på et Victoriakursus i 1981. Denne meget brogede mediegruppe, Victoria, som Saxgren havde været en del af før ’81, men forladt, mente, at vi håbefulde mediekursister skulle indvies i Leni Riefenstahls verden. Tak for det. Men jeg havde ikke desto mindre kvalme, mens jeg så filmen. Måske fordi jeg ikke dengang forstod nazismens tankegods?

Den anden store ideologi fra forrige århundrede, kommunismen, kunne også få de ypperste kunstnere til at stille op. Sergei Eisenstein og hans fantastiske film, Panserkrydseren Potemkin, er en milepæl i filmhistorien. Jeg er sikker på Leni Riefenstahl har luret ham grundigt af. Men den film holder i al sin æstetik, fordi historien holder. Jeg ser den som en hyldest til oprøret, ikke til idealmennesket, til det rene ariske blod. Panserkrydseren står på min hylde og bliver set uden kvalme. Selvom jeg har forstået kommunismens tankegods.

Så tager vi lige den gamle traver om Albert Speer, Adolfs Hitlers chefarkitekt. Jeg var i Berlin i 1991, da muren var faldet. Selvfølgelig stod der Albert Speer og Werner March-arkitektur på programmet. Det er jo ganske simpelt nødvendigt for at forstå nazismens tankegods (ingen skal beskylde mig for ikke at prøve, i hvert fald). Dagen efter den monumentale arkitekturudflugt i Berlin stod det på en tur til KZ-lejren Sachsenhausen for at få den nazistiske arkitektur sat helt på plads. Og tankegodset.

Hvis jeg skal fatte mig i korthed om denne i kunstnerkredse højt estimerede Speers afart af arkitektur: Svimlende storhedsvanvid. Total nedgøring af individdet.

Sikke nogle idolbilleder at slæbe rundt på.

Albert Speer nåede til en selverkendelse kort før han døde i 1981. Som nok er overset, fordi interviewet blev givet til to Victoriafolk, arkitekterne Uwe Bødewadt og Morten Vest: “Men det er jo det latterlige ved sådan et regime, at nu havde Hitler arkitekturen som sin store lidenskab, men hvis han havde sagt heste eller væddeløb eller hesteopdræt var hans hjertesag, så var heste blevet den store mode...”

Måske en del af Speers nulevende beundrere skulle tygge lidt på det udsagn?

Tilbage til Brahe. Sidste måned slæbte jeg min teenage-søn ud i Ryvangen. Han har fået Brahe ind via mine fortællinger. Vi tog turen ned til henrettelsespladsen og stillede os op ad to pæle. Kiggede op i himlen, i trækronerne og lod fuglene synge uforstyret. Bare for at han og jeg kunne få en fornemmelse af nazisternes tankegods. Jeg er sikker på at projektet lykkedes. ”Det var sgu tungt, det her”, var Nicks kommentar, da vi gik.

Videre i Facebook debatten:

”Hvis man hører ordentligt efter og analyserer, hvad Lars von Trier faktisk sagde i Cannes, herunder hans tonefald, sagde han ikke noget som helst”. – Christian Braad Thomsen, filminstruktør

Hold da kæft mand! Jeg har lyttet med store ører til von Triers ord. Nu konkluderer Braad Thomsen, at Lars von Trier ikke sagde noget som helst. Så al den debat er om ”ikke noget som helst”.

En anden af vores kolleger har dog hørt og set det samme pressemøde, som jeg har:

”Nu må i simpelthen holde op - der er ingen der tror at LT. er nazist, men der må fandeme være en grænse for hvad man siger i dumskab eller kreativ frihed under et pressemøde - hvis man ikke kan finde ud af at fortælle om sin film, billeder eller hvad fanden det måtte være - skulle man måske holde sig helt væk. Dette handler ikke om politisk korrekthed eller frihed, ej heller om Leni R, men om at manden sidder i sin lille kunsteriske verden og tror han kan tillade sig at sige hvad der måtte falde ham ind - og så forøvrigt på en film messe - der om noget hylder hykleriet big time - i dette tilfælde meget, meget dumt...” – Jan Grarup

Jeg er enig med Grarup på nær på ét punkt: Jeg er sikker på Lars von Trier er nazist.

Undervejs i sin lange udredning på pressemødet om jøder, Susanne Bier, Israel og Albert Speer, siger Trier på et tidspunkt : “Der kommer en pointe”. Det gør der også til sidst i tiraden, da Trier slutter med ordene:

”OK, I am a Nazi”.

Så er den vel ikke så meget længere? Men det er vel ikke interessant?

Oprettet 26-6-2011 23:52 · Sidst ændret 29-6-2011 09:07

Skriv en kommentar til denne artikel

For at kommentere artikler skal du være registreret bruger på sitet og være logget ind.

Debat

Idolbilleder
David Høgsholt: undskyld, at jeg lige hijacker tråden her, men jeg synes egentlig oss', at der mangler nogle redigeringsværktøjer i vores debatforum, så man selv kan rette/slette og ikke behøver at ulempe Jens med det...
5. juli 2011 08:32
Idolbilleder
Claus Sjödin: Hehe, det kan jeg sagtens hjælpe dig med. Jeg har en kopi :-)))
29. juni 2011 19:39
Idolbilleder
Jørn Stjerneklar: Det var ærgeligt. Jeg ville have svaret senere idag, men nu er det ligesom lidt svært :-) KH Stjerneklar
29. juni 2011 14:23
Idolbilleder
Jens Tønnesen: Indlæggets ophavsmand bad om at få indlægget slettet. Det er normalt ikke noget, vi gør, og slet ikke, hvis der er svaret på indlægget (dvs. at det indgår i en tråd). Det var ikke tilfældet med det konkrete...
29. juni 2011 14:21
Idolbilleder
Jørn Stjerneklar: Ja, hvor er det indlæg? Stjerneklar
29. juni 2011 13:37

Hjemmesider

Jens Tønnesen

Pressefotograf ved LandbrugsMedierne: Køer,...

www.pressefoto.dk

Mikael Hjuler

Arbejdsmarked, kongresfotografering, portrætter,...

www.fagpress.dk

Poul Madsen

Flashløsninger, dokumentarfilm, stillbilleder,...

www.bombayfc.com

Michael Medgyesi

Allround fotograf - alt fra mad, over mode...

www.vimeo.com

Joachim Adrian Mikkelsen

www.fotosild.dk

Jesper Nørgaard

Flyvende Freelance Fotojournalist

www.kanonluftfoto.info

Lars Bertelsen

Fotograf

www.larsbertelsen.dk

Jens Panduro

Freelance fotojournalist med base i København....

www.jenspanduro.dk

Michael Lange

Portræt, reportage, rejser og hverdagsliv

www.langefoto.dk

Henrik Sørensen

Illustration, portræt, reportage, magasinfotografi...

www.henriksorensen.dk

Steen Tronsgaard

Magasinbilleder, cover, mode, reklame

www.steentronsgaard.dk

Stig Stasig

Fotografi og videoproduktion

www.stasig.dk

Sonny Munk Carlsen

www.helnaeshus.dk

Kim Agersten

Pressefotograf

www.agersten.dk

Hans Chr. Gabelgaard

Fotograf på JydskeVestkysten

www.gabelgaard-foto.dk
385 medlemmer af Pressefotografforbundet har egen hjemmeside. Besøg medlemmernes hjemmesider her:Hjemmesider

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund