Alt for et kys

Allerede kl. 5 om morgenen måtte APF-fotografen Leon Neal indtage sin plads på podiet foran Buckingham Palace.

Det har næppe undgået nogens opmærksomhed, at der har været et bryllup i London i sidste uge. Engelske prins William blev gift med Kate Middleton.

For fotografen Leon Neal var brylluppet én lang rutsjebanetur, der startede kl. 5. om morgenen, da taxaen satte ham af foran Buckinham Palace. Kl. 6 blev vejene nemlig lukket for trafik, så det gjaldt om at komme på plads inden.

Herefter fulgte syv timers venten på BILLEDET af William og Kate, der kysser hinanden.

På plads på podiet

Leon Neal havde fået en podieplads lige i midten og kunne nu bruge ventetiden på at justere udstyret. AFP havde sørget for en netværksforbindelse og hans Nikon-kamera var udstyret med en trådløs transmitter.

Hans plads midt på podiet gjorde, at han var omgivet af kameraer og stativer fra hans kolleger og derfor ikke have mulighed for at skyde så mange andre billeder i ventetiden. Det betød så, at han i stedet kunne bruge tiden på at bekymre sig om udstyret.

Reglen er, at jo længere tid, der er til en begivenhed, jo mere vil man begynde at tvivle på ens valg af udstyr. Det medfører en konstant justering, udskiftning af konvertere, objektiver, kabler, stativer etc.

Leon Neal endte med at skyde kyssebilledet med en Nikon D3x med højest mulige opløsning og som single shot. Mange af hans omkringsstående kolleger havde valgt en lavere opløsning og fyrede løs med ni billeder i sekundet.

To kys or not to kys

Men fotograferne - og de mange royale fans - fik ikke bare ét kys, men to! Og selvom Leon Neal hurtigt transmitterede billedet af det første kys til AFP, så gik der ikke mange minutter før billedredaktøren spurgte ham: "Fik du det andet kys også?"

Fotografen beroligede redaktøren med, at billedet af det andet kys var på vej, hvorefter at billedredaktøren svarede, at de skulle have dem hurtigst muligt, "fordi de første billeder af kysset var 'bløde'".

Det var på tidspunkt, at Leon Neals hjerte krympede sig sammen. Problemet med at transmittere billederne via den trådløse adapter er, at han ikke selv har lejlighed til at se billederne først og evt. korrigere noget. Så mens alle hans kolleger omkring ham havde travlt med at diskutere deres billeder, så stod Leon Neal tilbage i chok.

"De næste femten minutter blev de længste i mit liv. Mens billederne langsomt blev sendt til kontoret, så kunne jeg bare sidde og spekulere på, hvad der var sket. Havde jeg lavet lort i det? Var det opsætningen? Var det varmedisen? Var billederne af det andet kys bedre?", skriver han på sin blog.

Efterhånden gik det dog op for ham, at hans kolleger havde haft tilsvarende problemer: En kombination af varme, pollen i luften og afstanden til balkonen havde givet problemer for alle.

Men det var lidt af et slag i ansigtet, at det hele ikke var perfekt, når man nu havde lagt så meget arbejde i det.

Reddet af de rå filer

Først nogle dage efter fik han lejlighed til at gennemgå rå-filerne og kunne her konstatere, at billederne - omstændighederne taget i betragtning - faktisk var rigtig gode. Det var noget af en lettelse.

"Dette job er altså ikke for folk, der ikke kan håndtere stress", konstaterer Leon Neal.

Oprettet 4-5-2011 08:04

Gitte Sofie Hansen

Fotojournalist, reportage, dokumentar, portræt...

www.gittesofie.dk