Hvad er dit fokus?

Lykkes du med dit liv og din karriere? Ellers er det måske på tide at smide autofokus´en væk og begynde at stille skarpt på din vision, dine drømme og dine værdier. Kender du ingen af disse størrelser, er der stor sandsynlighed for, at du kommer til at tumle rundt i livet, uden at være rigtig tilfreds.

Geert Mørk. Foto: Geert Mørk

En ting er at du sikkert kan stille skarpt på dine motiver i dagligdagen, men hvornår har du sidst stillet skarpt på dig selv?

Hvornår har du stillet spørgsmål som

• hvad er meningen med mit liv i forhold til mit arbejde?
  • hvad vil jeg have ud af mit liv - og mit arbejde?
  • hvor er jeg på vej hen - og hvorfor?
  • hvad er allervigtigst for mig?

Langt de fleste mennesker stiller ikke disse spørgsmål, og hvis det endelig sker, har de fleste svært ved at give præcise svar.

Min påstand er, at hvis du ikke stiller nogle ønsker og en vision op for din egen fremtid både som person og som professionel, så kan det blive rigtig svært at få øje på en mening med det hele. Hvis du ikke ved, hvad der er allervigtigst for dig, kan det blive svært at se et formål med din tilværelse generelt og med at se et formål med dit job.

Det handler bl.a. om værdier. Altså: hvordan stemmer de ting du syntes er vigtige overens med dét du faktisk går og gør i hverdagen? Er det et urimeligt ønske, at der er overensstemmelse mellem dine drømme og din hverdag? Er det umuligt at skabe denne overensstemmelse "i disse tider"?

Det handler dybest set om hvad det er for nogle historier du går og fortæller dig selv til daglig.

Fortæller du historien om at tingene ikke er som de burde være fordi

• journalisterne tager dit arbejde
  • regeringen er dum
  • banken forstår dig ikke
  • kunderne og arbejdsgiverene kan ikke se din genialitet
  • osv - osv?

Eller prøver du at fortælle og skabe en historie, der er baseret på nogle af de mange ting, du sikkert er lykkedes med tidligere? Der er overvældende dokumentation for, at du med stor sandsynlighed vil lykkes med dine drømme og få dine mål opfyldt, hvis du tager udgangspunkt i dine succeser og i stedet begynder at fortælle historier, der kunne handle om

• at krisen ændrer markedsvilkårene og giver mig nye muligheder
  • at kursustilbudene er enormt meget større i krisetider end i opgangstider
  • at dine kompetencer er gode nok, men måske skal markedsføres på en anden måde og i andre sammenhænge
  • at globalisering, digitalisering, nye platforme og nye kommunikationsformer giver nye muligheder
  • at jeg ved, at jeg kan, fordi jeg tidligere er lykkedes med det og det
  • osv - osv

Jeg påstår, at ligegyldigt om du fortæller dig selv en historie om at du IKKE lykkes, eller du fortæller dig selv en historie om, at du SELVFØLGELIG lykkes - ja, så får du ret i begge tilfælde.

Men skal du lykkes, kræver det selvfølgelig, at du har et mål og en vision og nogle værdier du kan stå 100% inde for. Så start med at smide autofokus´en og de negative historier ad pommern til, og sæt så manuelt fokus på dig selv og dit liv og dine drømme og alt det du i forvejen er god til. Så er jeg sikker på, at du lykkes!

Oprettet 1-5-2011 14:51 · Sidst ændret 1-5-2011 18:13

Hvad er dit fokus?
Annette Jønsson: Han har da bare så meget fat i den lange ende denne Geert Mørk. Først troede jeg, det var en tekst til et kursus, han tilbød, men så opdagede jeg, det var en blog. De ting han taler om er bare ikke noget...
2. maj 2011 11:36
Hvad er dit fokus?
Lars Lindskov: Det er da i den grad fagpolitik! Selve måden at forholde sig til sit arbejdsliv på er da yderst relevant og helt grundlæggende fagpolitisk. mvh Lars L
2. maj 2011 08:53
Hvad er dit fokus?
Lars Bech: Kære Alle, Rigtig fin blog. gode pointer, og godt med noget der ikke er så fagpolitisk. Alle burde printe den, og hænge den op på køleskabet. God dag //Bech
2. maj 2011 08:11

Morten Melhede

Reportage - portræt - musik - webdesign -...

www.mortenmelhede.dk

Lars Horn

Reportage uge/dag og fagblade

www.baghuset.dk

Michael Jensen

www.world-photo.dk

Anders Find

Danmarks Journalisthøjskole.

www.andersfind.com

Steen Wrem

Freelance.

www.steenwrem.dk

Ole Bo Jensen

Presse, events, reportage, portræt, feature.

www.photos4u.dk

Asbjørn Sand

www.asbjornsand.com

Per Heegaard