Dronning i sammenstød med fotograf

"Ren forfølgelse", siger hoffet. Chefredaktør undskylder og overvejer den fremtidige dækning af kongehuset.

Den svenske dronning Silvia er i øjeblikket i New York for at modtage en pris og besøget i den amerikanske storby dækkes intenst af den svenske presse.

Således har Aftonbladet sendt en journalist afsted med blokken og hyret freelancefotografen Pontus Höök til at tage billeder.

Men udenfor en tøjbutik på Manhattan går det galt. Dronning Silvia er sammen med prinsesse Madelaine inde og kigge på tøj i Beretta og udenfor forretningen står fotografen.

"Da de ikke vil fotograferes, så gik selskabet ud gennem en sidedør til entredøren. Dronningen gik hastigt hen til den parkerede bil og så faldt hun og skadede foden, da hun forsøgte at udvige fotografen", siger Bertil Ternert fra den svenske hof til Aftonbladet.

Til den konkurrerende avis, Expressen, er hoffets repræsentant mere klar i mælet:

"Der findes fem vidner til optrinnet. Aftonbladets fotograf forfulgte dronningen og hendes selskab og stillede sig op uden for butikken og kiggede ind. Dronningens sikkerhedsvagter bad venligt fotografen gå lidt tilbage og ikke være så nærgående. Men han blev ved med at mandsopdække hende, hvilket blev opfattet som provokerende", siger han.

Da dronning Silvia i stedet gik ud af en sidedør, sprang Aftonbladets fotograf efter, fortæller vidner ifølge Bertil Ternert. Dronningen faldt over nogle skraldesække på vej ud til bilen.

"Dronningen er vant til at blive fotograferet og det er ikke et spørgsmål om, at hun bare ville undgå at blive fotograferet. Det var tale om forfølgelse", siger Bertil Ternert.

"Vi ser meget alvorligt på hændelsen. Jeg beklager dybt det indtræffede. Vi er i gang med at finde ud i detaljer, hvad der er sket. Vi kommer til at diskutere, hvordan vi skal dække kongefamilien i fremtiden", siger Aftonbladets chefredaktør, Jan Helin.

Han erkender, at avisen har et ansvar for, hvordan de tilknyttede freelancefotografer optræder.

"På den ene side er det normalt, at en fotograf står på en offentlig plads og fotograferer dronningen, når hun er på rejse og har officielle opgaver. På den anden side er der sket noget, der har vakt dronningens ubehag, så hun har villet undgå fotografen", siger chefredaktøren.

Dronning Silvia gennemførte dog gårsdagens prisceremoni, hvor hun modtog en pris for sit arbejde med udsatte børn.

Oprettet 6-4-2011 09:39

Dronning i sammenstød med fotograf
Brian Fogh: Utroligt at fotografen nu også skal have skyld for at hun skvatter ud af en sidedør imens han står foran forretningen. Selvfølgelig skal han da dække hendes ophold og han er jo ikke engang inde i forretningen....
6. april 2011 15:43

James Alexander Thisted

Fotograf. Copenhagen Press photo.

jamesthisted.dk

Klaus Møller

Kongelig Hoffotograf

www.royal-photo.dk

Jens Hasse

Generel reportage

www.chili.dk

Jens Astrup

Journalistisk fotografi

www.jensastrup.dk

Bjørn Stig Hansen

www.bjornstighansen.com

H. C. Børner

Freelance og vikar. Fotograferer ALT - Overalt....

skysite.dk

Brian Berg

greatphotojournalism.com

Jacob Kjerumgaard

danskfotografi.dk

Ole Joern

Fotojournalist

www.redstarphoto.dk

Ulrik Samsøe Figen

Presse- og featurefotografi. Illustration...

www.ulriksamsoefigen.dk

Henrik Kloch

Henrik Kloch, photographer, born in Viborg,...

www.henrikkloch.com

Knud Nielsen

Panoramaer, mad og rejser

home0.inet.tele.dk

Thomas Sjørup

www.sjoerup.com

Lars Henrik Laursen

Fotografi og video/film produktion.

www.larslaursen.dk

Leo Grøndal

www.groendals-pressefoto.dk
378 medlemmer af Pressefotografforbundet har egen hjemmeside. Besøg medlemmernes hjemmesider her:Hjemmesider