Image2use genopstår som i2u

Image2use er ikke længere et billedbureau, men et personligt online salgsværktøj.

billede

Der har længe været meget stille omkring Image2Use, men det skyldes primært, at teknikerne har arbejdet under motorhjælmen. Nu er motoren udskiftet og det ny site er klar til at gå i luften.

Men udover de tekniske forandringer - der forhåbentlig også er forbedringer - så ændres Image2use, der fremover skal hedder i2u, også fra at være et billedbureau til, hvad folkene bag kalder 'et personligt online salgsværktøj'.

Med det menes, at du kan bruge systemet til at oprette din personlige hjemmeside med onlinesalg og udstillingsvindue. Hermed kan du henvise dine kunder til dine egne billeder og ikke risikere, at kunder køber et foto af en af dine konkurrenter. Du kan e-maile udvalgsbilleder til dine kunder, der via link i mailen kan købe billederne.

I2u vil altså fremover både være et personligt udstillingsvindue og den fælles blanding af fotos, billedkunst og bladtegninger, som man kender det i dag, Men du vælger selv om dine billeder skal indgå både på din private side og på den fælles søgeplatform.

På den måde slipper du således for at bruge tid og penge på at opbygge dit eget arkivsystem på din egen hjemmeside.

Bevarelse af kulturarven

Der er imidlertid også et andet argument for at begynde at uploade fotos til i2u: På den måde sikrer du, at dine billeder fremover bliver en del af den danske kulturarv.

"Vi står midt i en kamp om retten til vores billeder. Vi bliver mødt med krav om, at lovlig brug skal være nem og enkel, hvis vi skal fastholde vores rettigheder. I den ånd er i2u etableret, for at medlemmer har mulighed for selv at fastholde retten til egne billeder med en synlig placering i det digitale univers", skriver folkene bag i2u i en mail udsendt til nuværende brugere.

"Ved at registrere dine billeder på i2u vil de blive bevaret som en vigtig del af den danske kulturarv, der ellers ofte forsvinder, når vores arvinger gør boet op", tilføjes der.

15% i kommision

Bag i2u står forskellige organisationer af rettighedshavere, heriblandt Pressefotografforbundet og DJ:Fotograferne. Den tekniske platform bag sitet drives af en non-profit erhvervsdrivende fond, der får 15% af alle indtægter af salget.

En del af beløbet går også Copydan Billedkunst, der varetager rettighederne til billeder på i2u.

Til gengæld kan du selv fastsætte din pris på dine billeder ved at forhøje basisprislisten med et vist antal procent. Det kan enten ske for alle dine billeder eller for individuelle billeder.

Opret dig som rettighedshaver

Er du medlem af en af de tilknyttede organisationer, så kan du oprette dig som rettighedshaver via hjemmesiden.

Når du har modtaget dit brugernavn og password kan du gå i gang med at uploade billeder. Selve upload-funktionen er hurtigt nok, men du skal regne med, at der går nogle minutter før de uploadede billeder er registreret i systemet.

Du kan uploade både TIF- og JPG-filer.

I første omgang lander billederne i en upload-mappe, hvor du så skal tilføje billedtekster, titel, nøgleord, oplysninger om optagelsessted og tidspunkt etc. En stor del af felterne er tvungne, dvs. at de skal udfyldes, før du kan gå videre.

Felterne skal også oversættes til engelsk, men heldigvis er der en Google-oversættelsesfunktion tilknyttet uploadsystemet.

Selvom systemet automatisk indsætter information hentet fra IPTC-felterne i billedfilen, så er det en temmelig omstændig proces at klargøre sine billeder til tekstning. Det i sig selv vil nok lægge en begrænsning på antallet af uploads, desværre.

På den anden side, så er gennemtænkt tilføjelse af nøgleord til ens billeder efter manges opfattelse nøglen til et salg af en billeder. Der er derfor alt mulig grund til at bruge tid på netop den del af arkiveringsarbejdet.

Stadig småfejl

i2u.dk er netop gået i luften, men lider stadig af en række småfejl, som forhåbentlig bliver luget ud i de næste dage, bl.a. på baggrund af brugernes tilbagemeldinger.

Om image2use i den ny forklædning bliver en succes afhænger af to ting: Brugernes upload af fotos og udviklingen inden for markedet for billedkøb.

Det er jo ingen hemmelighed, at salget af redaktionelle arkivfotos er faldet kraftigt de seneste år til fordel for microstock-fotos, der sælges til helt andre priser.

Oprettet 14-2-2011 15:26

Rie Neuchs

www.rieneuchs.dk

Axel Søgaard

Din fotograf midt i Nordjylland leverer individuelle...

www.mesterfotograf.dk

Anne Mette Welling

Reportager, portrætter, hverdagsliv, lydbilleder...

www.annemettewelling.dk

Mike Kollöffel

www.mikekolloeffel.com

Thomas Tolstrup

Portrætter, Sport, Illustrationer,.

www.thomastolstrup.com

James Alexander Thisted

Fotograf og ejer af Copenhagen Press photo. Uddannelser: KTS:...

jamesthisted.dk

Mette Mørk

www.mettevuns.dk

Kim Hansen

www.nordjyske.dk

Michael Koch

www.michaelkoch.dk

Anette Sønderby Madsen

www.anettesonderby.dk

Kim Agersten

Pressefotograf

www.agersten.dk

Allan Andersen

Freelance TV Fotograf, en del af Local Eyes...

www.Politirapporten.nu

Michael Lange

Portræt, reportage, rejser og hverdagsliv

www.langefoto.dk

Thomas Lekfeldt

F o t o j o u r n a l i s t.

www.thomaslekfeldt.com

Thomas Arnbo

Freelance fotojournalist. Journalistik og...

www.arnbo.dk