Det kan være surt at hedde Allan

I hvert fald hvis man deler både for- og efternavn med en berømt fodboldspiller. Det måtte pressefotograf fra Vejle sande.

Ældre medlemmer af Pressefotografforbundet husker sikkerts stadig, da landets mest feterede fodbolspiller hed Allan Simonsen. Til yngre medlemmer kan vi oplyse, at Allan Simonsen - også kaldet Spurven fra Vejle - havde sin aktive karriere fra 1971 til 1989. Som professionel fodboldspiller var han tilknyttet Borussia Mönchengladbach og senere kom han til FC Barcelona. I 1977 blev han kåret til Europas bedste fodboldspiller foran Kevin Keegan, Michel Platini og Johan Cruyff.

Men tilbage i Vejle gik en pressefotograf rundt og hed Allan Simonsen. Han havde i modsætning til fodboldspilleren af samme navn ikke hemmeligt telefonnummer og det gav anledning til en hel del postyr i fotografens hjem.

"Det startede i fodboldspillerens karriere med, at kvindelige beundrere ringede. Så fortsatte det med tyske journalister fra Kickers og den slags blade", fortæller Allan Simonsens kone, Kärry Simonsen, til Vejle Amts Folkeblad.

Altså pressefotografens kone, ikke fodboldspillerens.

Det blev værre, da Allan Simonsen kom til FC Barcelona.

"'Bueno serra, senora Simonsen', sagde journalisterne, når de ringede og tilføjede en masse andet, som jeg ikke forstod. Jeg overvejede alvorligt at melde mig til et spanskkursus", fortæller hun.

Det blev lettere, da fodboldspilleren havnede i England, men da han senere vendte hjem til Danmark, så blev telefonen optaget af fans og hel- og halvfulde værtshusgæster, der skulle have afgjort et væddemål.

Familien får stadig opringninger til Allan Simonsen - altså fodboldspilleren. F.eks. fra en fodboldspiller, hvis klub vil markere, at han har spillet for dem i 25 år. Og så vil det jo være herligt, hvis Allan Simonsen vil komme over og være med til festen.

Heldigvis er fejlopringningerne blevet sjældnere: Fra daglige opringninger, da fodboldspillerens karriere var på sit højeste til i dag, hvor det sker engang i kvartalet at fans - eller journalister - vil snakke med ham.

Fodboldspilleren Allan Simonsen skulle efter sigende bo i Spanien, men om han stadig har hemmeligt nummer er uvist.

Oprettet 10-2-2011 08:04 · Sidst ændret 10-2-2011 08:28

Sif Meincke

www.sifmeincke.dk

Jasper Carlberg