Dødsfald:

Preben Kirkholt

På en af de sidste dage i 2010 døde pressefotograf Preben Kirkholt, 56 år.

Et af Preben Kirkholts vinderbilleder fra Årets Pressefoto 1987. Foto: Preben Kirkholt Foto: Preben Kirkholt
ForstørEt af Preben Kirkholts vinderbilleder fra Årets Pressefoto 1987. Foto: Preben Kirkholt

Preben Kirkholt gik i starten af 1980'erne på grafisk basisår på Teknisk Skole i Randers med henblik på at komme i lære som fotograf. Men lærepladserne hang ikke på træerne.

Hos bageren stødte han ind i pressefotograf Mogens Laier.

"Jeg kendte ham af navn og spurgte, om han ikke havde behov for en elev", fortalte Preben Kirkholt i 2008 til Zoom.

Preben Kirkholt kom i lære hos Mogens Laier som fagfotograf, men det var pressefotografiet - og ikke mindst pigerne - der interesserede ham mere end at bakse rundt med teknisk kamera.

De fleste kender Preben Kirkholt for hans pigefotos - i 1980'erne og op igennem 1990'erne fotograferede han piger i massevis - både med og uden tøj på. Det er blevet til billedserier i Ugens Rapport, Cupido, Se & Hør og til utallige side-9-piger i Ekstra Bladet.

Side-9-manden

Ekstra Bladet lavede i 1993 en reportage fra hans baggårdsatelier i Århus, mens han var i gang med at fotografere en pige til Side 9. Opstillingen var enkel og belysningen ligeså. Det var ikke kunst, men salgbart.

"Man kan ikke leve af at lave kunstneriske billeder. Der er næsten ingen blade, der gider købe den slags", fortæller han til avisen.

Otte år senere besøgte Ekstra Bladet Preben Kirkholt igen. Side-9-billederne havde ikke ændret sig meget i den periode.

"Det skyldes bl.a. at både fiskeren fra Thyborøn og Benny fra bodegaen på Vesterbro skal kunne identificere hende med deres egen hverdag. Tager jeg billeder til Playboy eller blade, der læses af forretningsfolk, så vil de gerne have fotos, der er langt mere eksperimenterende", forklarer han til journalisten.

Artiklen slutter i øvrigt med, at Preben Kirkholt selv smider tøjet og lader sig fotografere som 'side-9-manden'.

De to uddrag af artikler fra Ekstra Bladet illustrerer meget klart Preben Kirkholts dilemma: På den ene side brændte han for de mere kunstneriske, erotiske fotos, men på den anden side blev han nødt til at lave de mere ligefremme nøgenbilleder for at tjene penge.

Og der blev tjent mange penge: I et interview fra 2008 i Zoom fortæller han, at han i en periode lavede over en million om året. Han levede et liv i overhalingsbanen, som det udtrykkes.

Medlem af PF

I 1986 blev han medlem af Pressefotografforbundet. Det var svært for ham at blive optaget, for han var jo uddannet fagfotograf.

"Det at være fagfotograf var ikke så fint som pressefotograf - og der var nok nogen, der var bange for konkurrencen", fortalte han til Zoom.

Han måtte søge flere gange, men medlem blev han. Men kollegerne drillede ham med, at hans billeder ikke ville have en chance i Årets Pressefoto.

Men i 1987 kom Preben Kirkholt på podiet, da han vinder 'Præmieret Serie' med serie på fire billeder fra punkermiljøet i Amsterdam.

Han havde tidligere vundet i en international fotokokurrence med et nøgenfoto af sin dengang højgravide kone.

Børnebøger

Selvom det er de mange pigefotos, som Preben Kirkholt vil blive husket for, så havde han også en anden side af sit fotografi. Han lavede børnebøger!

Faktisk er han registreret for ikke mindre end 49 titler på de danske folkebiblioteker og i 2006 lå han i Top 3 over de fotografer, der modtog flest bibliotekspenge.

Han var også i en lang periode fast fotograf for Fagbladet i Århus.

Depression

Men i starten af det ny årtusinde blev han ramt af en depression. Det satte en stopper for Preben Kirkholts karriere og han måtte indstille sig på et liv på dagpenge eller førtidspension.

Atelieret i Århus blev opgivet og han flyttede til Hylke ved Skanderborg, hvor han indrettede sig i en nedlagt brugs. Han satte selv huset i stand.

Men han lagde trods sygdommen ikke fotografiet på hylden. Han indrettede et atelier i et hjørne af stuen og investerede i et brugt digitalkamera.

Han begyndte også at bruge de mange fotosites, der er på nettet og uploadede nogle af sine billeder.

"Det er utrolig sådan en respons, jeg får på mine billeder. Der er amerikanske fotografer, der vil have mig til USA for at holde workshops og foredrag", fortalte han i 2008 til Zoom.

Han gik også med planer om at gøre sine mange fotos fra de sidste 25 år tilgængelige på nettet i en eller anden form.

Haven og børnene

De sidste år var tydeligt, at det også var hans børn, hans barnebarn og hans have, han gik op i.

"Men der var også krudt i ham og han postede mange kærligt skæve, skægge, frække, underfundige og sjove billeder til stor fornøjelse for os, der var ven med ham på Facebook. De var til tider provokerende - og stort set altid med en snert af fandenivoldsk humor og livsappetit; trods alt", fortæller en journalistkollega, der kendte ham i de gamle dage og som havde fornyet kontakten via Facebook.

Hans Facebook-profil bærer også præg af, at han mødt mange personer gennem sit liv, og at de nu viser ham den sidste respekt på Facebook.

Blandt vennerne hed han aldrig andet end 'Stoffer'.

Preben Kirkholt bisættelsen fra Ousted kirke ved Skanderborg på fredag den 7. januar kl 14.

Oprettet 3-1-2011 15:53 · Sidst ændret 5-1-2011 19:30

Dødsfald: Preben Kirkholt
Leon Kirkholt: Kære Mogens, Tak for de fine ord. Du er og bliver et ekstraordinært og stort menneske – kendt i kredse for dit store hjerte. I al fredsommelighed og på vegne af alverdens amatører og andet skidtfolk, Leon...
9. januar 2011 23:11