Adams eller Brooks?

En amerikaner købte en bunke negativer på et loppemarked. Eksperter sagde, at det var Ansel Adams, der havde taget billederne. Men nu trækker en af eksperterne i land.

Det lød ellers om en vaskeægte sensation, da Rick Norsigian kunne fortælle om sit heldige køb på et lommemarked: En bunke negativer med landskabsmotiver fra Yosemite National Park, der var et af Ansel Adams foretrukne opholdssteder.

Robert C. Moeller III var da også hurtig til at fastslå, at negativerne måtte være at betragte som Ansel Adams værk. Men nu trækker han i land.

Det skyldes Marian Walton, der stod frem og fortalte, at hendes onkel, Earl Brooks, havde taget mindst ´tet af de fotos, som blev tilskrevet Ansel Adams. Hun havde fået dem forærende i form af kopier af hendes far, der var bror til Earl Brooks.

Da eksperten fik lejlighed til at kigge på negativerne igen, så var han hurtig til at fastslå, at billederne er taget med det samme kamera af den samme mand i den samme periode. Dvs. at alle de andre billeder sandsynligvis også er taget af Earl Brooks.

Det får dog ikke Rick Norsigian til at give op. Han har hyret skrifteksperter til at sammenligne håndskriften på negativkuverten med den, som Ansel Adams kone havde. Han har også fået en meteorolog til at fastslå, at vejrmønsteret på billederne indikerer, at de er taget på samme dag som andre fotos, der beviseligt er taget af Ansel Adams.

Desuden har han udsendt en erklæring, hvor han skriver, at tilstedeværelsen af kopier hos Marian Walton ikke beviser, at det er Earl Brooks, der har taget billederne. Det kan ligesågodt være Ansel Adams, der har foræret kopierne til Earl Brooks i sin tid.

Til gengæld modtages de nye oplysninger med kyshånd af Ansel Adams Publishing Rights Trust, der har anlagt en sag mod Rick Norsigian. De vil have ham til at stoppe salget og udstillingen af billeder under Ansel Adams navn.

Oprettet 4-9-2010 12:26

Adams eller Brooks?
Lars Grunwald: Selvom verden, - eller skal vi sige "vores verden", forsøges bedraget/forført i større eller mindre grad, så må man jo indrømme, at der altid er plads til en god historie :-) - Var der nogen der sagde Dylan?...
6. september 2010 10:23