Politiken ændrer billedpolitik

Pressen skal vise virkeligheden - derfor ændrer Politiken sin billedpolitik og vil vise flere 'grumme billeder'.

Politiken har i lighed med andre aviser været tilbageholdende med at vise fotografier fra krigsområder. I avisens etiske regelsæt har der været en advarsel mod billeder, der kunne virke 'åbenbart krænkende'.

Men den sætning er væk nu.

Politikens fotochef forklarer, at det gav en så tilbageholdende fotopolitik, at folk på redaktionen syntes, at man gengav et falsk billede af virkeligheden i avisen og på nettet.

"Derfor betoner vi nu, at vores foto skal afspejle virkeligheden", står der i en artikel, som nyhedschef Anders Krab-Johansen og fotochef Per Folkver har forfattet i fællesskab.

"Vi har vist og vil vise billeder af både døde og sårede mennesker, voksne og børn, i avisen og på nettet.Vi gør det ikke for at sælge flere aviser eller få flere læsere af politiken.dk", skriver de og tilføjer, at ofrene faktisk gerne selv vil have historien ud.

"Når vi ikke viser billederne af døde og sårede beskytter vi kun dem, som har løftet våbenet", argumenterer de.

"Der er ikke tale om, at Politiken giver frit løb for alskens grufulde billeder. Vi jager ikke nogen effekt, men har kun et ønske om at gengive og dokumentere virkeligheden", fortsæter de.

"Der er altid en risiko for, at fotograferne i en konflikt har valgt side, og at de forsøger at manipulere. Vi prøver at undgå falske billeder ved at sende egne fotografer, og ved at bruge billeder fra bureauer, vi har tillid til. Desuden har Politiken en fotodesk med højt kvalificerede billedredaktører, som har forudsætningerne for at sortere."

Politikens etiske regler om brug af billeder ser nu sådan ud:

Politiken bestræber sig i sin billedpolitik på at afspejle virkeligheden og bringer derfor billeder fra krige, terrorhandlinger, naturkatastrofer og ulykker - også når de viser døde eller hårdt kvæstede.

Det skal i hvert enkelt tilfælde ske efter en konkret vurdering, hvor redaktionen i overvejelserne tager hensyn til omstændighederne ved optagelsen af billedet, til dets værdi som dokumentation og støtte for teksten.

Billeder bringes aldrig for effektens skyld, og i enten artiklen eller billedteksten skal svarene på de journalistiske spørgsmål hvem, hvad og hvor fremgå.

Billeder af døde og kvæstede bringes således kun, når det er journalistisk velbegrundet, og det skal i hvert enkelt tilfælde godkendes af en redaktionschef eller dennes stedfortræder.

Nu er det så spændende, hvad der kommer af reaktioner på avisens nye linje. Læserne er sjældent fornøjede over billeder af krigens gru i avisen, så Læsernes Redaktør vil uden tvivl få travlt i de kommende dage med at besvare kristiske breve og emails fra læserne.

Oprettet 16-1-2009 23:39 · Sidst ændret 17-1-2009 21:06

Jacob Ljørring

Ugeblade, årsberetninger, annonce, pressebilleder,...

www.godebilleder.dk

Kim Agersten

Pressefotograf

www.agersten.dk

Mette Krull More

www.krullfoto.dk

Peter Kamp Knudsen

Fotos til bøger, blade, magasiner, reklamer,...

www.peterkampknudsen.com

Nanna Kreutzmann

www.nannakreutzmann.com

Helene Bagger

www.baggerfoto.dk

Jonas Skovbjerg Fogh

www.jonasfogh.dk

André Thorup

Illustrerer alt mellem himmel og jord.

www.andrethorup.com

Jasper Carlberg

Reportage, redaktionelt, portræt, kommercielt,...

www.jaspercarlberg.com