Overenskomstforhandlinger afsluttet

DJ og Danske Mediers Arbejdsgiverforening har forhandlet ny overenskomst på plads for ca. 2.000 medlemmer, der er ansat indenfor avis-området.

Fredag morgen kl. 08.00 mødte DJ's forhandlere op i Pressens Hus i København til de afsluttende forhandlinger, som efter mere end 30 timers uafbrudte forhandlinger blev afsluttet lørdag eftermiddag.

Det er overenskomsterne for Morgenavisen Jyllands-Posten, Ekstra Bladet, Politiken, Berlingske, Dagbladenes Bureau, Ritzaus Bureau, Kristeligt Dagblad, 24timer, Uddannelsesaftalen samt Fællesoverenskomsten som dækker provinsaviser m.v. der er kommet på plads efter lange forhandlinger, som startede den 4.januar

DJ har bl.a. ønsket minimum en sikring af reallønnen, bedre efteruddannelse, arbejdsmiljø og bedre forhold for løst ansatte, mens arbejdsgiverne ikke overraskende har været optaget af de samlede omkostninger i medie-virksomhederne og øget tilstedeværelse af medarbejderne ved at reducere i ferie- og orlovsuger samt en aflysning af centrale lønstigninger

Som på det øvrige arbejdsmarked endte det med et spinkelt resultat og parterne stod langt fra hinanden i slutfasen.

På økonomisiden stiger skala- og grundlønnen med 216 kr. med mulighed for at forhandle yderligere stigninger på de personlige tillæg i det enkelte mediehus. Genetidsbetalingen reguleres med 1.4 procent og der er mulighed for at bladet kan forhandle faste aftaler om genetidsbetaling. Praktikanternes løn stiger i begge år med 344 kr.

”Resultatet er et udtryk for en forsvarlig og realistisk linje i forhandlingerne. Situationen kræver mere end nogensinde, at medarbejdere og ledelser finder sammen om fremadrettede aftaler, som kan sikre beskæftigelsen i rimelige rammer” siger DJ´s forhandlingsleder, næstformand Lars Werge.

”Det er en samlet løsning, som er indgået i skyggen af de forholdsvis beskedne overenskomster på det private arbejdsmarked lige nu. Alligevel indeholder vores aftaler vigtige punkter om bl.a. efteruddannelse og barsel. Der er lagt spor, hvor parterne har aftalt at være i løbende dialog med hinanden i den toårige overenskomstperiode” siger Lars Werge

På tirsdag den 28.februar tager DJ´s Hovedbestyrelse stilling til forliget, hvorefter det sendes til urafstemning blandt de berørte medlemmer.

Flemming Hansen, PF's bestyrelse og tillidsmand på Herning Folkeblad repræsenterede DJ's kreds 5, mens Lars Lindskov repræsenterede PF.

Oprettet 26-2-2012 09:26 · Sidst ændret 26-2-2012 09:38

Overenskomstforhandlinger afsluttet
Flemming Hansen: Stem nej Som repræsentant for kreds 5, har jeg siddet med på sidelinien ved de netop overståede overenskomst forhandlinger og jeg kan ikke anbefale det opnåede resultat. Jeg forventede ikke større lønstigninger...
26. februar 2012 16:57