Kom til freelanceseminar

FreelanceGruppen afholder freelanceseminar i marts. Et særligt spor er målrettet fotografer og andre med interesse i brugen af billeder.

FreelanceGruppens seminarudvalg har lagt alle kræfter i at få sammensat et godt program til årets freelanceseminar, der afholdes på Kobæk Strand konferencecenter ved Skælskør fra fredag 9. marts til søndag 11. marts.

Under fællestemaet ’Den gode historie’ bliver der masser om storytelling inden for radio, tv, kommunikation, illustration, foto og tekst.

Mads Nissen

Fredag den 9. marts kan man møde fotografen Mads Nissen, der deler ud af sine erfaringer med at skabe dybdeborende fotojournalistiske historier og fotoessays.

Han vil tale om sine pragmatiske erfaringer fra en travl avisredaktion som Berlingske og fra to år som freelancer i Kina for Spiegel, Stern, Time og Newsweek.

Med udgangspunkt i egne billeder fortæller Mads om de altafgørende valg og refleksioner, der ligger forud for selve fotograferingen. Hvordan han med en personlig stemme forsøger at viderebringe vigtige og nærværende historier om andres liv og situation.

Men han vil også tage deltagerne med ud i marken, stille små opgaver og dele ud af sine konkrete erfaringer med alt fra pakning af udstyr, redigeringen, samarbejdet med (gode og dårlige) journalister, (u)pålidelige fixere og NGO'er.

Og til hvordan han kæmper videre, når historien, computeren og maven kollapser synkront.

Henrik Kastenskov

Lørdag den 10. marts er det Henrik Kastenskov fra Bombay Flying Club, der tegner og fortæller. Den står på halvanden time med et praktisk bud på featurejournalistik til internettet fyldt med eksempler - gode og dårlige - the do’s and the dont’s – samt et par gode råd til, hvordan man kan gribe webdokumentargenren an.

I programmet kan man læse følgende optakt til lørdagens emne: "I Begyndelsen var Nettet. Simpel kode, der gengav Teksten. Men i 1993 kom ‘IMG’; og muligheden for at vise billeder online var en realitet - og Verden var ikke længere den samme.

Der findes tidspunkter i historien, hvor tendenser og tanker synes at konvergere og nye muligheder for at skabe synes ekstraordinært gode. De sidste ti år har været en sådan periode. Billigere og kraftigere computere, HDSLR kameraer som Canons EOS 5D mrk II, Smart Phone teknologi, lynhurtigt internet og en økonomisk recession, der tvang outdatede forretningsmodeller i knæ, skabte i fællesskab en grobund for et egentlig brud på de store mediehuses monopoler.

Midt i denne malstrøm af udvikling så Bombay Flying Club i efteråret 2005 en mulighed for at komme med et nyt bud på visuel journalistik til et online publikum".

Om eftermiddagen holder FreelanceGruppen generalforsamling.

Nils Lund Pedersen

Søndag er det en af dommerne i dette års 'Årets Pressefoto', der indtager scenen.

Nils Lund Pedersen vil forevise vinderbillederne og snakke ud fra dem. Hvad blev der lagt vægt på og hvorfor.

Seminaret opdeles i tre dele: En introduktion med fremvisning af alle billederne. Et oplæg til debat/gruppearbejde. Og en afsluttende debat i plenum, hvor Nils Lund Pedersen uddyber nogle af dommerpanelets holdninger og pointer.

Hele programmet kan læses på FreelanceGruppens hjemmeside og du kan tilmelde dig online.

Deltagerprisen er 500 kroner, og der skal indbetales 1.000 kroner i depositum. Altså 1.500 kroner i alt. Depositummet sendes retur sammen med med kørselsgodtgørelsen, hvis du også har deltaget i Generalforsamlingen.

Oprettet 19-2-2012 19:04 · Sidst ændret 25-2-2012 09:35

Per Heegaard

Sport, Sejlsport, Mode,Reportage, tv fotograf

www.heegaard-fotografi.dk