Vidnerne - Historien - Dansk pressefotografi i 100 år

Pressefotografforbundets jubilæumsbog er nu pakket og sendes ud til alle medlemmer fra tirsdag. Bogen er i formatet 29x29 cm. og er på godt 400 sider og vejer 3,1 kg.

ForstørFotos af Martin Bubandt(bærende billede), Jacob Ehrbahn, Tage Christensen, Erik Refner, Tine Harden, Per Kjærbye, Keld Navntoft og Stine Larsen. Grafik: Søren Maarbjerg

Vidnerne – Historien er den første bog, der beskriver det danske pressefotografis historie. Bogen går helt tilbage til det første fotografi, som blev bragt i en dansk avis i 1889, men fokuserer på de hundrede år, der er gået siden pressefotografiets reelle gennembrud og til i dag, hvor fotograferne sender live direkte fra kameraet.

Gennem historiske kapitler, personlige fotografberetninger, femogtyve essays skrevet af en bred forfatterskare og næsten firehundrede billeder kommer bogen rundt om faget og langt ud i dets mange kringelkroge fra emner som sport, portrætter og de kongelige – til fjendebilleder, danskernes arbejdsliv og det æstetisk ambitiøse pressefotografi.

Bogen er udgivet i anledningen af Pressefotografforbundets 100 års jubilæum, men dens sigte er at sætte fokus på pressefotografiet i en langt bredere forstand. I bogens indledning skriver redaktør Irene Greve bl.a.:

Pressefotografiet blev født ud af en simpel begejstring over, at det var muligt fastholde øjeblikke og bringe præcis denne kopi af virkeligheden videre til mange, mange mennesker. Med tiden udviklede det sig til at blive et selvstændigt medie, der spænder vidt i dybde og bredde, og som har vist sig, at kunne forandre verden. Eller i hvert fald ændre måden, vi tænker om noget eller nogen på.

For vi husker, det vi ser, og det er sværere at afvise fakta, når man sidder med den fotografiske dokumentation foran sig.

Det kan undre, at pressefotografiet, som er et så konstant tilstedeværende element i de fleste menneskers daglige medieforbrug, har været genstand for så lidt opmærksomhed gennem tiden. For som bogen også tydeligt illustrerer, er det umuligt at skille pressefotografiets historie fra Danmarks historie.

Under arbejdet med bogen har researcher Anne Cornelius rejst land og rige rundt for at besøge så mange lokale arkiver som muligt samtidig med, at hun og Per Folkver har dykket dybt i de store arkiver på Scanpix, Polfoto og Det Kongelige Bibliotek.

De bedste og de vigtigste billeder er med i bogen, som er layoutet ud fra et princip om, at den først og fremmest skal være en attraktiv og tankevækkende læseoplevelse.

Bogen kan desuden beskrives som en slags antologi. For udover de mange billeder og fem kapitler om pressefotografiets historie har nitten indbudte forfattere fået frie hænder til at beskrive en række udvalgte historiske og temabaserede emner.

De suppleres af fem beretninger fra fotografer, der fortæller om deres liv og oplevelser i et spændende fag fra den nu 93årige Vagn Hansens tidligste erindringer til Jan Dagøs nærdøds oplevelser i Libyen i foråret 2011. Og netop den meget personlige tilgang til teksterne gør også den skrevne del af bogen levende og varieret.

I centrum for det hele står naturligvis fotografiet:

Den moderne tid er blevet kaldt en optisk tid, en tid som er styret af synet og af det, der er synligt. For mens det kræver længere opmærksomhed, at læse og forstå en tekst, tager det ofte kun en brøkdel af et sekund at aflæse et billede. Det er hurtigt og effektiv kommunikation. Men når pressefotografier er bedst, får de os til at stoppe op og kigge og måske endda mærke nærmere efter. For fotografiet har en enestående evne: det tilbyder os at træde ind i et særligt rum, hvor vi får ro til at reflektere på et lille udsnit af verden. En ro, der bliver mulig, fordi fotografen med sit kamera har skabt en overskuelig, stillestående orden i virkelighedens buldrende kaos. På den måde giver fotografiet os nogle gange chancen for at opdage dybder, vi ikke anede eksisterede i begivenheder og i mennesker, der for længst er gået bort, men som på en måde er i live for evigt, fordi de var tilstede i lige det sekund, fotografen fotograferede. Gennem pressefotografiet får vi en ny chance for at forstå historien og for at forstå, hvordan man i en samtid tænkte om sig selv, og hvad man syntes, der var vigtigt nok til at blive fotograferet og måske bragt i dagens avis.

(Citat fra indledningen til Vidnerne – Historien)

Bogens redaktør er Irene Greve, Per Folkver har været billedredaktør, Søren Maarbjerg har stået for layout og Anne Cornelius har været billedresearcher.

Bidragsydere:
Stig Andersen, Steen Ankerdal, Leif Davidsen, Bent Falbert, Per Folkver, Irene Greve, Lasse Jensen, Vagn-Ebbe Kier, Birna Kleivan, Karen Kræmer, John Lindskog, Preben Mejer, Mette Kia Krabbe Meyer, Mette Sandbye, Stig Olesen, Søren Pagter, Henrik Saxgren, Lars Schwander, Jens Kristian Søegaard, Anja Tollan, Louise Wolthers.

Bogen er udgivet i samarbejde med Ajour og kan købes i diverse boghandlere landet over fra 17.februar 2012 og kan købes til specialpris ved Pressefotografforbundets reception fredag den 17. februar 14.00-16.00 på Arbejdermuseet i København.

Bogen og jubilæet er allerede flittig omtalt i medierne. Politiken havde to sider lørdag, Berlingske syv sider søndag, hvor BT også bragte fire sider om BT´s egne fotografer gennem tiderne - Berlingske´s hjemmeside B.dk bringer fire billedhjul med historiske fotografier udvalgt af Jan Jæger - bestemt et besøg værd

Bogen kan købes via Forlaget Ajour til kr. 358,20 + forsendelse.

Oprettet 13-2-2012 19:44 · Sidst ændret 14-2-2012 20:27

Vidnerne - Historien - Dansk pressefotografi i 100 år
Anders Brohus: Tak til forbundet for en rigtig lækker bog. Tak for det.
15. februar 2012 08:24
Vidnerne - Historien - Dansk pressefotografi i 100 år
Lars Bertelsen: Så kom jubilæums-bogen ind ad døren - super flot! Stor ros til alle indvolverede, godt arbejde!
14. februar 2012 13:04
Vidnerne - Historien - Dansk pressefotografi i 100 år
Brian Berg: i forkæler os!
14. februar 2012 10:12

Jakob Vølver

Dokumentar-instruktør, fotograf og klipper. www.jakobvolver.com www.linkedin.com/in/jakobvolver.

www.jakobvolver.com

Lars Helsinghof Bæk

www.larshelsinghof.com

Claus Sjödin