Få ophavsret på motivet

Fotografer, som tager et billede på samme måde som et eksisterende billeder, kan risikere sagsanlæg for brud på ophavsretten.

Det synes at være konklusionen på et opsigtsvækkende sag fra England.

Sagen handler om to billeder fra London, der forestiller en dobbeltdækkerbus på vej over en bro over Themsen med Big Ben i baggrund. Motivet er i sort/hvid, bortset fra bussen, der optræder i sin karakteristiske røde farve.

Det ene af billederne har firmaet New English Teas brugt på en af deres indpakninger.

Men den anvendelse faldt Justin Fielder for brystet. Han er indehaver af souvenir-firmaet Temple Island Collection, og har selv taget et tilsvarende billede tilbage i 2005, som har efterfølgende bearbejdede i Photoshop, så bussen fremstod rød på den sort/hvide baggrund. Billedet indgår i firmaets kollektion af souvenirs fra London.

De to billeder, der er sagens kerne, kan ses [REF:http://www.swanturton.com/multimedia/docs/Temple%20Island%20v%20New%20English%20photographs.pdf|her}.

Te-firmaet fik faktisk tilbudt at købe en licens til anvendelse af Justin Fielders billeder, men det afslog man. I stedet fremstillede man sit eget billede ved at sammenklippe to billeder og så lave en masse Photoshop-arbejde efterfølgende.

Derfor endte sagen i retten i England, hvor dommeren, på trods af at de to billeder ikke er ens, afgjorde, at New English Teas havde krænket Justin Fielders ophavsret. Det var det faktum, at billedet var efterbehandlet i Photoshop, der afgjorde sagen.

"Det var det kunstneriske element, der gav os sejren i retten... Det gjorde det mere originalt end blot at tage et foto", sagde Justin Fielder efter retten havde talt.

Rettens afgørelse kan læses i sin helhed her.

Men selv om Justin Fielder kan glæde sig over, at hans ophavsret altså blev sikret, så vækker sagen også bekymring i fotokredse generelt. Det skriver Amatuer Photographer.

For med de milliarder af fotos, der er i omløb, kan det være vanskeligt at afgøre, om man selv har fået en original idé eller om man har lavet sig inspirere bevidst eller ubevidst af andre fotografers billeder og derfor kan risikere at få en sag på halsen.

Oprettet 27-1-2012 09:43

Få ophavsret på motivet
Filip Stadler: Det skal nok blive sjovt med ACTA lovgivning oven i. Se mere på http://stopacta.nu/
8. februar 2012 09:23