Den Kongelige Belønningsmedalje til pressefotograf

40 års brøkdele af et arbejdsliv giver hæder til pressefotograf.

Peter Honoré med dronningens belønningsmedalje. Foto: Torben Glyum Foto: TG
ForstørPeter Honoré med dronningens belønningsmedalje. Foto: Torben Glyum

Pressefotograf Peter Honoré har fået Den Kongelige Belønningsmedalje for 40 års tro tjeneste på Fredericia Dagblad. Medaljen blev overrakt af Vejle Amts Folkeblad/Fredericia Dagblad chefredaktør og administrerende direktør Alex Pedersen og nu venter en tur til dronningen for at takke for medaljen.

Der skal også findes tid til at skrive en levnedsbeskrivelse på opfordring af det kongelige ordenshistoriografi, men det bliver sikkert overskueligt, da Peter Honoré bruger noget af sin tid på at holde foredrag om sit lange arbejdsliv - og det kan være dronningen skal afsætte lidt ekstra tid, da Peter Honoré kan fortælle længe og engageret om sin by, sit fag og historien, der for hans vedkommende tager udgangspunkt som 9. generations huguenot, hvorfor tiden udover udenlandsrejser også bliver brugt i menighedsrådet i Reformert Kirke.

Peter Honoré med endnu en medalje, men kun som udklædning ved Fredericia Teaters 100 års jubilæum i 1983. Foto: Lars Lindskov Foto: Lars Lindskov

Peter Honoré blev udlært hos portrætfotograf Vejsholt i Fredericia og kom derefter til Fredericia Dagblad. Deadlines er tit blevet udfordret, da Honoré altid lige skulle snakke med nogen på vejen og han kender stort set alle byens borgere. Kender han ikke alle, kender alle til gengæld ham.

Det første mørkekammer på avisen var et simpelt loftkammer, der om sommeren fik en finsk sauna til føles som et rart sted og om vinteren fik et moderne frysehus til at virke ganske attraktivt.

Igennem de mange år er alle store og små begivenheder blevet fotograferet af Peter Honore og avisen udgav i anledning af hans 40 års jubilæum et stort særtillæg med en del af billederne.

(Artiklen er ændret, da vi er blevet gjort opmærksom på, at det ikke hedder Dronningens belønningsmedalje, men Den Kongelige Belønningsmedalje. Den Kongelige Belønningsmedalje uddeles normalt efter 50 års ansættelsesforhold i samme private virksomhed eller i forbindelse med fratræden efter 40 års ansættelse. Hvis man er ansat i det offentlige, kan man opnå Dronningens Fortjenstmedalje i sølv, som tildeles for en fortjenstfuld indsats efter mindst 40 års uafbrudt ansættelse i det offentlige)

Oprettet 17-11-2010 10:58 · Sidst ændret 20-11-2010 20:24

Den Kongelige Belønningsmedalje til pressefotograf
Ludvig Dittmann: Hej Peter Et stort tilykke, skal der lyde til dig fra din gamle kammerat. Ludvig Dittmann
21. november 2010 11:22
Dronningens belønningsmedalje til pressefotograf
Mogens Laier: Kære Peter. tillykke, jeg kender heller ikke nogen kollega som dig der har været så loyal over for dit arbejde og virke i Fredericia, jeg håber du får tid nu til dine hobby aktiviteter i fremtiden. k.h....
18. november 2010 09:50
Dronningens belønningsmedalje til pressefotograf
Finn John Carlsson: 40 år? Du har ramt plet, da du valgte job! Stort tillykke fra din kollega i Karrebæksminde. FINN
18. november 2010 07:54
Geert Mørk: Godt gået! Tillykke! :-) Geert Mørk, Fyn
17. november 2010 16:07
Hans Otto: Stort tillykke, Peter. kollegial hilsen Hans Otto
17. november 2010 12:55

Online nu?

Der er 3 gæster online i øjeblikket.

Preben Madsen

Pressefotograf på Viborg Stifts Folkeblad...

www.viborg-folkeblad.dk

Henrik Joel Dons Christensen

www.henrikdons.dk

Søren Schnoor

www.sorenschnoor.dk

Stig Stasig

Fotografi og videoproduktion

www.stasig.dk

Pia Burmølle Hansen

Illustration/photoshop, all round reportage,...

www.piaburmoelle.dk

Trondur Høgnason Dalsgard

www.dalsgard.com

Nicolai Lorenzen

www.nicolailorenzen.com

Sofie Amalie Klougart

www.sofieamalieklougart.dk

Jan Sommer Frederiksen

Reportage, nyhed, sport, portræt

www.jansommer.dk

Sonnich Jensen

sonnich.com

Rolf Konow

Stills til film og teater

www.konow.dk

Peter Hauerbach

Presse, reportage, rejse- og undervandsfotografering.

www.globalpresse.dk

Anastazia Anjo Jørgensen

85.000 billeder online i alle genre

www.anjofoto.dk