12 millioner til fotoprojekt

Kulturministeriet har sammen med Realdania og Ny Carlsberg-fondet haft den store tegnebog fremme og bevilget 12 millioner til et fotoprojekt. 15 fotografer er blevet udvalgt til at deltage.

I maj mødtes fotograferne Astrid Kruse Jensen, Kirsten Klein, Trine Søndergaard, Nikolai Howalt, Mads Gamdrup, Henrik Saxgren, Joakim Eskildsen, Fie Johansen, Krass Clement, Per Bak Jensen, Janne Klerk, Jørgen Borg, John Jedbo, Peter Brandes og Christina Capetillo i Skagen, hvor et storstilet fotoprojekt blev skudt i gang.

De 15 fotografer skal hver for sig dokumentere det danske landskab anno 2008/2009 og projektet skal munde ud i et tobindsværk, der skal udkomme i 2010. Værket redigeres af fotohistorikeren Tove Thage.

Ideen til fotoprojektet stammer fra forfatteren Hans Edvard Nørregård-Nielsen, der på en tur op gennem alleen ved Bregentved Gods kom til at tænke på den store forvandling, som pågår i det danske landskab.

"Danmark er ikke alleen op til Bregentved. Det er benzintanke og motorveje. Kommer man kørende fra Fuglsang Gods til København, ser man de der cementmaskiner, som er i gang med at gnave sig ind i de gamle firefløjede gårde, der er ved at blive forvandlet til enkeltstående huse. Det er sikkert en nødvendig udvikling, men man skylder eftertiden at vise, at vi har set den", udtaler han til Weekend-Avisen.

De femten fotografer, der i det næste års tid sendes rundt i landet, rejser i fodsporene på andre fotografer, der gennem tiden har dokumenteret det danske landskab. De skal således give et nutidigt bidrag til den danske naturarv.

"Det er første gang nogensinde, at der er økonomi til et projekt i den størrelsesorden, hvor man virkelig satser på fotografiet. Det åbner vidunderlige perspektiver. Det er wauw!", siger Henrik Saxgren til Weekend-Avisen. Han har lejet en 45 meter høj kran og vil tage en del af sine billeder oppe fra luften.

"Jeg er vild med kunstige landskaber og deres møde med det oprindelige landskab. Alle de kubikmeter jord, som flyttes. Jeg vedkender mig min fascination af, hvad i helvede vi er i stand til. De store anlægsarbejder er bedrifter i stil med pyramiderne", siger han.

Trine Søndergaard vil til gengæld koncentrere sig om naturgenopretning.

"Den romantik, som kommer tilbage til landskabet og tanken om, at naturen skal være rekreativ, er interessant. Det, der er i forandring, interesserer mig. At åen skal være snoet, og at man fjerner dambrug og bambus i parcelhushaver med dynamit er et fedt visuelt element. Det er fantastisk at være med på det her projekt og tage billeder til eftertiden. Så man om tyve år kan sige: Gud, så der virkelig sådan ud engang", siger hun.

Billederne skal ikke være et skønmaleri. De skal være en slags visitkort til fremtiden og afspejle Danmark af i dag. Fotoprojektet skal viser Danmark råt for usødet, fastslår Hans Edvard Nørregård-Nielsen.

Oprettet 29-5-2008 22:32

12 millioner til fotoprojekt
Klaus Bo: Jamen der er da kun én ting at sige til det: Stort TILLYKKE!!!
30. maj 2008 10:09

Online nu?

Der er 5 gæster online i øjeblikket.

Jacob Ehrbahn

greatphotojournalism.com

Melissa Ørnstrup

www.melissornstrup.com

Ole Bo Jensen

Presse, events, reportage, portræt, feature.

www.photos4u.dk

Ib Geertsen

Reportage, portræt, profil, feature, natur,...

ibgeertsenfoto.dk