RSS

Chiprens

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#1
Johnny Anthon Wichmann skrev 19. maj 2008 23:49
Er der nogen i nærheden af Fyn, der renser chip på kameraer?
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#2
Mogens Laier skrev 20. maj 2008 08:34
hej Johnny
Jeg tror det er Tony på servicecentret i Viby, han har gjort det i hundrede år.
k.h.
mogens
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#3
Johnny Anthon Wichmann skrev 20. maj 2008 15:42
OK fint, tak, Mogens nogen nærmere Fyn?
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Belgien
#4
Erik Luntang-Jensen skrev 20. maj 2008 18:22
Hej Johnny!

Det her er løsningen fra Canon Belgien til os fotografer hernede. Jeg tager ikke noget ansvar for fremgangsmåden. Får normalt servicefolkene fra enten Canon eller Nikon til at rense mine kameraer ved diverse arrangementer, hvor et eller begge mærker har etableret service for pressefotografer.

Værktøj: Trykluft, pincet af plastik og noget meget rent vaskeskind, som klippes i små kvadrater.

Fremgangsmåde:

1. Blæs rent for støv og andet
2. Gør pincet og et stykke vaskeskin klart
3. Fugt kameraets chip med din ånde
4. Poler med vaskeskindet som du holder med pincet.
5. Gentag hvis ikke godt nok.

For at se om din chip er helt ren, fotograferer du på en blå baggrund.

Held og lykke

Erik Luntang
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#5
Johnny Anthon Wichmann skrev 20. maj 2008 21:16
Hej Erik
Det tør jeg ikke. Sidst jeg legede med trykluft, kostede det en udskiftet chip.....
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#6
Peter Elmholt skrev 21. maj 2008 14:34
Hej Johnny

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at lokke dig her over. Til Viby har du 1 time og 40 min. kørsel og til Valby har du 1 time og 18 min. kørsel

Jeg ved godt hvilket renseri jeg ville vælge.

Bedste hilsner
Peter
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Belgien
#7
Erik Luntang-Jensen skrev 21. maj 2008 15:21
Prøv se engang her http://www.visibledust.com/ , hvis du tør!
Jeg bruger selv Arctic Butterfly.

hilsner

erik luntang
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#8
Søren Steffen skrev 21. maj 2008 15:31
Hej Erik

Det lyder da noget mere fornuftigt end vaskeskind på en pincet og dårlig ånde. ;o)

Jeg bruger visibledust og har selv renset chip i over 10 år uden uheld, før visibledust brugte jeg sensor swabs.

Trykluft er noget farligt noget, især på dåse, hvor drivgassen kan være meget svær at fjerne fra chippen. Jeg bruger den gode gamle gummibold og så støvsuger jeg faktisk spejlhuset en gang imellem, blæseren har det jo med blot at flytte rundt på støvet.

vh
Søren Steffen
Skjult indlæg
Anders Brohus Foto: Brohus Anders
PF-Medlem
Kreds 4
#9
Anders Brohus skrev 21. maj 2008 19:19
Kære Søren

Bruger du den selvsamme støvbold til at støvsuge?

mvh. Den nysgerrige
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#10
Jens Tønnesen skrev 21. maj 2008 21:41
På websitet http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html er der en fin oversigt over forskellige rensemetoder - det er bestemt ikke alle, jeg selv turde give mig i kast med.

hilsen

Jens
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#11
Søren Steffen skrev 21. maj 2008 21:58
Kære Anders,
Næh, jeg bruger såmænd en støvsuger - med forsigtighed ;o)
Skjult indlæg
Anders Brohus Foto: Brohus Anders
PF-Medlem
Kreds 4
#12
Anders Brohus skrev 22. maj 2008 14:55
Ja det skal da nok hjælpe
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
#13
P Rasmussen skrev 23. maj 2008 05:57
"Selvgjort er velgjort" - dette gamle ordsprog kan snildt overføres til denne debat.
Det er altså ikke svært at rense sin billedchip. Lær det, og du kan i al fremtid klare dig selv.
Min påstand er, at er du i stand til at pudse dit badeværelsesspejl, så kan du også rense din billedchip.

Vh
Skjult indlæg
Anders Brohus Foto: Brohus Anders
PF-Medlem
Kreds 4
#14
Anders Brohus skrev 23. maj 2008 09:19
Hej Poul

Tak for det. Men jeg får sug i maven bare ved tanken om at åbne kameraet.
Men du har ret. Det kunne være fedt ikke at skulle indlevere kameraet i fremtiden.

Anders B
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#15
Johnny Anthon Wichmann skrev 23. maj 2008 10:42
Tak Peter, Søren og Erik. Jeg er jo fynbo og ved ikke rigtig hvilken vej, jeg skal køre. Men jeg ved, at der er frokost og frisk kaffe hos Peter i Kbh., og så kan og så kan vi jo køre til Sydsjælland og få et rensekursus hos Søren...
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Belgien
#16
Erik Luntang-Jensen skrev 23. maj 2008 12:31
Hej Johnny

Du er også velkommen til et lille kursus hernede, uden den statiske støvsugermetode ;-).

Hernede byder vi på god belgisk øl, kursets højdepunkt :-)

Hilsner

erik luntang
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds Fyn
#17
Heidi Lundsgaard skrev 25. maj 2008 12:07
Hej Johnny

Jeg bruger Green Clean som er et kit til sensor cleaning . Det indeholder en dåse der er støvsuger og nogle dimser der fungerer som tør og vådserviet til selve rensningen. Det fungerer godt og det er dejligt at slippe for skulle sende kameraet afsted for at få det renset.( Fik også ødelagt et kamera engang da jeg sendte det til rensning, derfor søgte jeg nye græsgange). Det er nemt nok at gøre det selv.

Bedste hilsner
Heidi
Skjult indlæg
Anders Brohus Foto: Brohus Anders
PF-Medlem
Kreds 4
#18
Anders Brohus skrev 25. maj 2008 12:19
Fedt hvis nogen kunne holde et minikursus i dette
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#19
Claus Sjödin skrev 25. maj 2008 12:43
Johnny, er det 'leverpostej' du vil fjerne eller er det støv? Løsninger er forskellig!
mvh Claus
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#20
Johnny Anthon Wichmann skrev 25. maj 2008 23:08
Jeg er med. Vi kunne mødes på midten..hos mig i Nyborg. ;-)
Skjult indlæg
Anders Brohus Foto: Brohus Anders
PF-Medlem
Kreds 4
#21
Anders Brohus skrev 26. maj 2008 11:24
Vi skal bare ha en med der kan lære os det. Har du kaffen klar?
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#22
Søren Steffen skrev 27. maj 2008 16:29
Du er også velkommen til et lille kursus hernede, uden den statiske støvsugermetode ;-).

Hva' dælen er en statisk støvsuger??? Min støvsuger står selvfølgelig stille mens jeg bruger den. ;o)
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
#23
Esben Hother skrev 28. maj 2008 15:05
Chiprens/Sensorrens er noget alle bør kunne klare selv, der er forskellige grader. Der er "øre-sprøjten", CO2 mini dust trykluft, anti-statiske børster over til våd rens med avancerede "rensepinde" med en optisk serviet på, læs evt. mere på:
http://www.hother.dk/images/stovpaasensor.pdf
http://www.photosol.com/swabdemo.htm
eller
http://www.photosol.com/brushoffdemo.htm
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund