RSS

Nu er Danmark også med på listen...

Skjult indlæg
#1
Niels Riis Ebbesen skrev 7. marts 2007 13:40
Nu kan vi så konstatere, at Danmark også er kommet med på listen over lande der fængsler journalister og fotografer.

Jeg mener ikke det skal være et krav, at en fotograf skal ha' et pressekort, hvis han går ud og dokumenterer begivenhedder i vor samfund.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#2
Claus Sjödin skrev 7. marts 2007 16:43
Det er heller ikke et krav, at man skal have et pressekort for at dokumentere livets gang i DK med megapixels, film eller blok - men det gør bare tingene lidt nemmere, en gang imellem, hvis man har et.

Med venlig hilsen
Claus Sjödin
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 6
#3
Jan Pedersen skrev 7. marts 2007 22:10
Jeg mener heller ikke man skal kunne klare "frisag" bare fordi man er bevæbnet med et kamera.

Hvis han havde haft fotografering som levebrød og havde været i besiddelse af et pressekort var det nok ikke gået så galt.

Det kan nok også diskuteres om han er journalist eller "prof" fotograf, bare fordi han har solgt et par billeder i ny og næ....
Skjult indlæg
#4
Niels Riis Ebbesen skrev 7. marts 2007 22:22
Claus Sjödin skrev:

> Det er heller ikke et krav, at man skal have et pressekort for
> at dokumentere livets gang i DK med megapixels, film eller blok
> - men det gør bare tingene lidt nemmere, en gang imellem, hvis
> man har et.


Tja... men det er stadig utrolig fjollet, at alm. mennesker ikke har et retskrav på at kunne dokumentere virkelighedden, også i de situationer hvor den går til yderlighedder, uden at de risikerer at blive anholdt og fængslet.

Tag et kik på Hans Jørgensens hjemmeside www.nathue.dk - det er jo rendyrket dokumetarfotografi, og det er unikke billerder fra en subkultur. Og der er vist ikke tvivl om, at hans billeder allerede har en stor kulturhistorisk værdi.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Skjult indlæg
#5
Niels Riis Ebbesen skrev 7. marts 2007 22:28
Jan Pedersen skrev:

> Jeg mener heller ikke man skal kunne klare "frisag" bare fordi
> man er bevæbnet med et kamera.


Tænk dig lige om, ville du være i stand til at kaste med brosten og lave bål, samtidigt med at du havde to Canon DSLR-kameraer om halsen, og en stor fototaske over skulderen...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#6
Jens Tønnesen skrev 7. marts 2007 23:07
Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tænk dig lige om, ville du være i stand til at kaste med
> brosten og lave bål, samtidigt med at du havde to Canon
> DSLR-kameraer om halsen, og en stor fototaske over skulderen...

Hans Jørgensen blev efter det seneste, jeg har fået oplyst, anholdt inde i selve Ungdomshuset, som han befandt sig i, da det blev ryddet.

Jens Tønnesen
Webmaster
Pressefotografforbundet
Skjult indlæg
#7
Niels Riis Ebbesen skrev 8. marts 2007 00:23
Jens Tønnesen skrev:

> Hans Jørgensen blev efter det seneste, jeg har fået oplyst,
> anholdt inde i selve Ungdomshuset, som han befandt sig i, da
> det blev ryddet.


Ka' du huske hva' der skete med de pressefotografer, som var inde i huset på Dortheavej, dengang det blev ryddet...?

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#8
Jens Tønnesen skrev 8. marts 2007 07:49
Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ka' du huske hva' der skete med de pressefotografer, som var
> inde i huset på Dortheavej, dengang det blev ryddet...?

Ja, det kan jeg sagtens. Og der er jo ingen, der ved om professionelle pressefotografer med pressekort ville være blevet anholdt, hvis de havde befundet sig i Ungdomshuset, da det blev ryddet.

Noget tyder jo på, at Politiet har anlagt en noget hårdere linje denne gang, hvor det måske også har handlet om at få så stor en del af de unge som muligt væk fra gaderne umiddelbart efter rydningen i et forsøg på at dæmme op om uroligheder.

Hvis man skal tro medierne, så har politiet angiveligt anholdt unge fra Nørrebro, der blot var i færd med at låse sig ind af deres hoveddør.

hilsen Jens
Skjult indlæg
#9
Niels Riis Ebbesen skrev 8. marts 2007 14:49
Jens Tønnesen skrev:

> Ja, det kan jeg sagtens. Og der er jo ingen, der ved om
> professionelle pressefotografer med pressekort ville være
> blevet anholdt, hvis de havde befundet sig i Ungdomshuset, da
> det blev ryddet.


Men efter hvad jeg har hørt og læst, så skete rydningen af Ungdomshuset helt uden dramatik og modstand fra de autonome, og så kan der jo ikke være sigtelser for vold imod embedsmand i funktion.

Derfor virker det temmelig meget ude af proportion, at en ulovlig husbesættelse som normalt giver en bøde på 500 til 1.000 kroner, foreløbigt har kunnet udløse varetægtsfængslinger i 14 dage...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
Kreds 1
#10
Brian Berg skrev 10. marts 2007 20:11
Man kan jo prøve at spørge politiet, om ikke der var en der blev anholdt med pressekort.

Et hurtigt opkald til Flemming Steen Munch, tror i får jeg en overraskelse.

B
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#11
Peter Clausen skrev 11. marts 2007 10:19
Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ka' du huske hva' der skete med de pressefotografer, som var
> inde i huset på Dortheavej, dengang det blev ryddet...?

Der er jo også en kæmpe forskel på om man ligger og sover i ungdomshuset eller om man render rundt og arbejder.
Nogle mennesker sover selvfølgelig på jobbet, men....

Peter
Skjult indlæg
avatar
#12
Jesper H. V. L. skrev 15. marts 2007 11:47
Kære Niels

Huset på jagtvej 69 tilhørte ikke de personer der var i det. Det var personer der nægtede at forlade huset, selvom de opholdt sig ulovligt i det . Tilmed havde politiet meddelt at man ikke måtte befinde sig i huset. Retten har talt.

Når man bliver anholdt for at foretage sig noget kriminelt, er der chance for at man - efter at have været stillet for en dommer - bliver fængslet. Det gælder for alle mennesker i Danmark, da vi lever i en retsstat.

( Hvad fotografen lavede i huset, og om han var aktiv besætter, kan du og jeg kun gisne om. Men som andre historier viser undlader visse fotografer desværre ikke at deltage i de optøjer og kriminelle handlinger de dækker... )

At du synes at folk der dyrker foto som en hobby eller kunstart, skal have rettigheder der går ud over den danske lovgivning, synes jeg du skal gå til politikerne med :-)

Mvh
Jesper H. V. Lauritsen

Skjult indlæg
Photographer Jakob Carlsen Foto: Anders Vendelbo
PF-Medlem
Kreds 1
#13
Jakob Carlsen skrev 16. marts 2007 16:09
Blandt de anholdte fra det i kort tid besatte hus i Blågårdsgade var der 2 journalister med pressekort og de var angiveligt på arbejde. Jeg så at de viste det til betjentene da de blev anholdt.... Men på den anden side kan det jo ikke være rimeligt at man får lov at gå bare ved at vise pressekort, hvis nu man rent faktisk var med til at besætte huset som privatperson.
Skjult indlæg
avatar
#14
Hans Jørgensen skrev 29. maj 2007 12:42
Nåh, så kom jeg ud..

Jeg har ikke pressekort, jeg havde nu heller ikke kameraet på mig da jeg blev anholdt, det gik sgu lidt for hurtigt... men det undrer mig nu alligevel at dommeren ikke finder det betænkeligt at jeg havde for 20.000,- kr gear i en taske, det ville jeg vel ikke tage med til en slåskamp :)

Jens Dresling har fanget dette foto af mig, bemærk hvor skævt politiet har givet mig den dér hue på.. (selv om alle i øvrigt nægtede at få huer på, så skulle vi med vold og magt have dem på)

http://politiken.dk/archive/00175/Ungdomshuset_ryddet_175437i.jpg
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund