Kommentarer til

© Sofus Comer, www.scomer.dk All rigths reserved. Foto: Sofus Comer
Kreds 5
Sofus Comer skrev 8. marts 2012 08:49
"Det er jo vores skyld qua kolonialismen, at tusindvis af afrikanere er og har været i hænderne på Joseph Kony."

Vi redder ikke afrika ved at dræbe en mand som Kony. De skal selv slå ham ihjel, hvis det er det der skal til for Ugandas børn, ellers er vi bare kolonister igen. "Send in the Marines, and there is a 500% chance that he and the nearby village is killed."

Dernæst skal FN og de store drenge (KINA) få den store økonomiske støvsuger ud af afrika og lave en fælles indsats, hvor man max må hive 30% af overskuddet ud af det du har investeret i Afrika. Resten går til afrikanerne.

Så skal vi have informationen til at rulle frit. Satellit stationer over alt på små hotspots. solceller og internet.

Hvis det kun ender med at vi slår Kony ihjel, så har vi ikke gjordt en skid. Så kan vi bare føle god samvittighed for at have hjulpet fattige afrika og sætte pris på vores kæmpe stor militære kompleks i FN og USA.

Men for at vende tilbage til helt nøjagtigt det I foreslår i jeres gode artikel.

Verden mod monstret.

Hvem gør det og hvordan skal Kony fjernes?
billede
Sydafrikanske rep
Jørn Stjerneklar skrev 8. marts 2012 09:54
Efter at have arbejdet i rigtig mange år her på kontinentet og set bistand generelt være en stor fejltagelse, synes vi egentlig det er en dejlig frisk måde at prøve noget nyt på. Altså at få hundredetusindvis, måske millioner af mennesker ud i natten i løbet af et døgn. Få hængt plakater op og synliggøre et af afrikas store problemer. For Joseph Kony er ikke den almindelige lokale warlord der spreder død og rædsel i et mindre geografisk område. Han hærger fra land til land og terroriserer og dræber ualmindelig mange mennesker stadigvæk.
Kony er et globalt problem det øjeblik ICC sætter ham på deres liste og derfor er det forkert at sige, at afrikanerne selv skal kunne klare det problem.

Nu er der så en ide lagt ud i cyberspace. For at presse beslutningstagerne på hele kloden til at gøre noget meget konkret. Få verdens nummer et eftersøgte mand arresteret. Om det lykkes ved vi jo ikke. Men at gøre forsøget er sgu da fremragende.
Der er mange røster derude, der prøver at skyde projektet ned. Det bliver kaldt alt fra nykolonialisme og stereotypografi (kan man skrive det?), til beskyldninger om overforbrug i administration hos NGO'en osv. osv.

Historien er iøvrigt meget kompleks. Vi har besøgt Gulu flere gange over flere år i vores tid hernede og ved, at det i rigtig lang tid var ganske bekvemt for præsident Yoweri Museveni at have Kony rendende rundt og terrorisere i det nordlige Uganda. Folk på de kanter skulle straffes - både Amin og Obote kom fra nord.
Derfor fik Kony frit spil. Politik i Afrika er meget kontant. Et spil der køres med hård hånd og alt for ofte koster menneskeliv.
Først efter stort internationalt pres gennem mange år begyndte Museveni at gøre noget. Men der var Kony blevet for dygtig til lige at nappe.

Nu har amerikanerne så sendt 100 rådgivere til Uganda for at lære Ugandas hær nogle nye ting omkring krig i junglen. USA har sikkert også leveret noget nyt isenkram som de lokale skal oplæres i. I mine øjne er det et prisværdigt forsøg på at få Joseph Kony buret inde. For han skal ikke nakkes, han skal foran en dommer i Haag.

Helle og jeg skal ud og sætte plakater op den 20. april. Vi håber at I der læser det her også gør det. Tænk hvis vi kan være med til skrive historie på den måde.
Kreds 4
Hans Otto skrev 9. marts 2012 10:01
Godt at Helle og Jørgen gør opmærksom på Kony og hans voldsregime i det nordlige Uganda.

For de kolleger, der ikke kender til problemernes størrelse, vil jeg anbefale bogen "Kampen for en barndom", skrevet af journalist Lotte Ladegaard, og udgivet af Red Barnet 1999.
Den kan lånes på biblioteket.

Med kollegial hilsen
Hans Otto