RSS

Kommentarer til

Freelancere i frit fald

Skjult indlæg
© Sofus Comer, www.scomer.dk All rigths reserved. Foto: Sofus Comer
PF-Medlem
Kreds 5
#1
Sofus Comer skrev 23. januar 2012 08:41
HØRT HØRT HØRT! Sisse

Vel skrevet og hvor har du ret. Det er et TEMA der var fremme på fuldstændige samme premisser i 2004, da jeg også var i systemet. Der var ikke noget bedre end at komme ud af det. Systemet har intet at byde os der er selvstændige, andet end den der start sovepude, hvor man må ingenting.

Jeg meldte mig helt ud af A-Kassesystemet for et par år siden af den simple grund at der var ingen hjælp at hente skulle jeg få brug for det økonomisk.

Hvis du skal have noget ud af A-kassen, så skal du først sælge dit udstyr, leve af det og bagefter skal du i karantæne i 5 uger tror jeg nok, og når du så virker nok deprimeret og ligger ned som du skal, så kan du få den første udbetaling som du skal have og så starter det der med at du skal søge 3 stillinger om ugen (Tror jeg nok), og værsgo!

Hvis du skal have noget ud af at fotografere som selvstændig, så kan du overveje at droppe a-kassen og så er du tvunget til at give den gas! Det kan der jo komme noget godt ud af. Husk dog at tegne en privat forsikring eller to.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#2
Søren Skarby skrev 23. januar 2012 09:24
Kære Sisse
Du får en regning fra min kiropraktor. Jeg har nikket ja så mange gange, at jeg er helt øm. Den med at man skal sælge alt udstyret er fuldstændig vanvittig. Man går så hurtigt kold i det her fag.
bedste hilsner
Søren Skarby
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Belgien
#3
Bjarke Ørsted Nielsen skrev 23. januar 2012 13:17
Ja jeg meldte mig også ud, da jeg blev frreelance for 5 år siden. Da jeg hørte betingelserne og snakkede med mine freelancekollegaer, var jeg ikke i tvivl om, at det var spild af penge af være i A-kasse.

PS: Er der nogen der har gode foreslag til forsikringer mod tabt arbejdsfortjeneste?
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds Fyn
#4
Geert Mørk skrev 23. januar 2012 18:25
Kære Sisse, Søren, Sofus og Bjarke.

Stop nu klynkeriet:-) Hvis man vælger at blive selvstændig erhvervsdrivende med momsnummer og fradrag for både det ene og det andet, ja - så har man sin egen forretning. Enhver form for støtte fra f.eks. A-kassen ville altså være erhvervsstøtte, og for god ordens skyld siger hele folketinget fra højre til venstre NEJ til erhvervsstøtte. Hvis man vil have egen forretning, kan man altså ikke bare gå til A-kassen eller andre offentlige myndigheder og hente en pose penge, hvis forretningen i en periode ikke kører. Så kan man syntes det er urimeligt, men det er en politisk beslutning, der er bred enighed om.

Men som Sisse antyder (og klager over??) kan man vælge at få dagpenge, og så sideløbende kører en forretning som selvstændig bibeskæftigelse. Det fantastiske ved denne ordning er, at du kan tjene 10.000 i timen hvis du har mulighed for det, men du bliver kun trukket for de timer du har arbejdet. Det må siges at være en temmelig generøs og meget flot ordning. Og JO - du må kun arbejde 15 timer om ugen i selvstændig bibeskæftigelse, men det er vel rimeligt nok???? Hvis du arbejder meget mere, ligner det jo fuldtidsbeskæftigelse, og så har du vel ikke brug for dagpenge? Jeg syntes det er en utrolig flot ordning, at man kan få næsten 17.000 om måneden og så samtidig få 1,5 år til at prøve om forretningen kan køre. Og hvor du vel at mærke kan tjene hvad du har lyst til, uden at blive trukket for andet end dine arbejdstimer.

Og det nærmer sig ren nonsens, når Sisse hævder at "systemet" bremser jer, og forhindrer jer i at få kontakt til potentielle arbejdsgivere. A-kassen er faktisk meget hjælpsom på dette område, og så har det ikke noget at gøre med, at her er en masse som A-kassen burde se nærmere på, som Sisse ønsker. A-kassen sidder blot og administrere nogle regler og nogle penge, som kommer fra det politiske system.

Brug dog i stedet mulighederne for at komme på kurser i hvordan man driver en forretning. Her kan forbundets karriereafdeling hjælpe jer (og ikke A-kassen). Min erfaring fra mine knap 3 år i A-kassen og i forbundet er, at LANGT de fleste freelancere ikke aner en pind om at drive forretning. Stort set ingen laver forretningsplaner, markedsanalyser, branding-tiltag, kundeundersøgelser, markedsføringsstrategier osv-osv. De fleste køber en computer og et kamera og så håber de på at telefonen ringer. Med al respekt, så er det en uholdbar og temmelig uprofessionel måde at drive forretning på. Jeg ved jo ikke om dette er tilfældet med de fire debattører i denne tråd, men det er tilfældet for noget i retning af 9 ud af 10 freelancere.

Så prøv lige at lade fingeren pege den anden vej (på dig selv) og find ud af din passion vedrørende det at drive forretning. Lav dit hjemmearbejde ordentligt inden du kaster dig ud i det, og træf så en beslutning.

Held og lykke
- fra en selvstændig der ikke har været medlem af nogen A-kasse siden 1986

:-) Geert Mørk
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Belgien
#5
Bjarke Ørsted Nielsen skrev 23. januar 2012 18:46
Kære Geert

Jamen jeg er da enig med dig langt hen af vejen, problemet er bare, at da jeg ringede til A-kasse dengang jeg stoppede som fast ansat, så prøvede de med næb og klør, at få mig til at blive i A-kassen, jeg var jo en kunde de ikke gerne ville miste, husk tydeligt at agumentationen var "Du har jo også forsikret dit hus" og der er sgu falsk makedsføring fra A-kassen side, ville jeg mene!!!!

PS: Din lille statistik med at 9 ud af 10 sidder og venter på at telefonen ringer, er nok ikke helt fair!!!!

Bjarke/freelance i 5 år
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds Fyn
#6
Geert Mørk skrev 23. januar 2012 20:15
Kære Bjarke.

Du har helt ret: A-kassen er også en forretning, der skal køre. Ligesom forbundet. Jo flere medlemmer - jo bedre, er holdningen vistnok stadig.

Og min statistik er helt sikkert ikke særlig pålidelig:-) Bare sådan en fornemmelse efter et utal af karriere- og iværksætterkurser for DJ. Men tænker: bare ALLE freelancere greb deres forretning professionelt an - og ikke kun i brugen af Photoshop!

:-) Geert
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#7
Sisse Stroyer skrev 23. januar 2012 20:45
Kære Geert

At kalde min blog for klynkeri er noget af en tabloid stramning, så lad os lige holde fast i kernen af indlægget, nemlig om det kan svare sig for freelancere at være medlem af en a-kasse. Du og ingen andre har besvaret dette spørgsmål endnu.
Hverken jeg eller forbundet ser på denne problemstilling som klynkeri, men som et reelt problem der bør gøres noget ved. Læs gerne Mogens Blicher Bjerregaards svar til min blog her: http://www.journalisten.dk/freelancekritik-af-dagpengesystemet

Du skriver, at 9 ud af 10 freelancere ikke har forstand på økonomi. Som et hvert andet økonomisk ansvarligt menneske kigger jeg ind imellem mine forsikringer igennem og tjekker, om de stadig kan betale sig eller om de skal skiftes ud til fordel for bedre aftaler. Det være sig bilforsikring, udstyrsforsikring og altså også "a-kasse-forsikring". Igen, jeg efterlyser svar på, hvorfor det kan betale sig for freelancere at smide penge efter et system som a-kassen.

Jeg har dagen igennem modtaget mails, sms´er og opringninger fra folk (venner samt folk jeg ikke kender) der alle har været glade for at emnet blev taget op, da alle er dybt frustrerede over reglerne i a-kassen og hvor lidt reglerne matcher virkelighedens udfordringer. Jeg kan godt forstå din mangle på forståelse, hvis du ikke har været i berøring med en a-kasse siden midt 80érne. Det er vi ikke mange der kan prale af.
Lad os holde flosklerne og den stereotype opfattelse af freelancere ude af debatten. Det vil klæde dette forum for engangs skyld at føre en sober tone.
-Sisse-
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#8
Jens Tønnesen skrev 23. januar 2012 21:03
Geert Mørk Skrev:

"Hvis man vælger at blive selvstændig erhvervsdrivende med momsnummer og fradrag for både det ene og det andet, ja - så har man sin egen forretning. Enhver form for støtte fra f.eks. A-kassen ville altså være erhvervsstøtte, og for god ordens skyld siger hele folketinget fra højre til venstre NEJ til erhvervsstøtte."

Ikke desto mindre er erhvervslivet ret dygtige til at udnytte dagpengesystemet: Det er f.eks. meget brugt inden for bygge- og anlægsvirksomhederne at fyre folk om vinteren for så at genansætte dem til foråret, når der ingen er arbejde. På den måde har virksomhederne kvalificeret arbejdskraft til rådighed på samfundets regning.

Og det er vel egentlig en slags erhvervsstøtte?

Noget andet er så, at flere og flere faggrupper kommer til at leve som freelancere. Det er det, man kalder det 3. arbejdsmarked. Det er (også) en stor fordel for arbejdsgiverne, for freelancere er meget nemmere at komme af med end fastsansatte, der både er beskyttet af funktionærloven og gode overenskomster.

Derfor er der god samfundsøkonomi i at kigge på freelancernes muligheder for at overleve på arbejdsmarkedet - det er vel alt lige bedre at have folk på supplerende dagpenge i perioder, frem for at de går på 100%'s dagpenge?

Men freelancerne kunne måske også overveje andre firmakonstruktioner end enkeltmandsfirmaer. I min freelancetid, der ligger 13 år tilbage, var jeg tilknyttet et bureau med to-tre andre fotografer. Bureauet havde vi selv grundlagt, men det var formelt en 'selvejende fond', der var ejer. Vi havde iøvrigt også overenskomt med Dansk Journalistforbund.

Vi var altså ansat som lønmodtagere, udstyret var firmaets og vi fik det samme i løn. Det eneste problem, der var med den konstruktion, var, at vi på et tidspunkt var i fare for at smidt ud af FreelanceGruppen, fordi vi jo i formel forstand ikke var freelancere.

Men FreelanceGruppen besindede sig, idet de valgte at kigge på, hvordan vi arbejdede fremfor på, hvordan firmakonstruktionen var. I princippet var vi jo blot et kontorfælleskab, når man ser bort fra det med den fælles løn.

Jeg siger ikke, at det er løsningen på alle freelanceres problemer, men måske skulle man overveje, om enkeltmandsfirmaer er lykken eller om andre firmakonstruktioner er værd at overveje?

hilsen Jens
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#9
Jens Panduro skrev 23. januar 2012 21:52
Det lyder som en klog konstruktion Jens. Det hører jeg gerne mere om. Til Geert Mørk: du ved sikkert meget om det du siger, men den bedrevidende tone klæder dig ikke. Især ikke når man som jeg har haft glæde af et af dine kurser og din smittende entutiasme i din formidling af din viden!
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds Fyn
#10
Geert Mørk skrev 24. januar 2012 10:06
Kære Sisse.

Du beder mig holde en ordentlig tone (?). Så vil jeg bede dig om det samme:-) Og jeg vil bede dig holde dig til hvad jeg har skrevet, og ikke lave dine egne fortolkninger. Og hvis en ordentlig "tone" er, at man ikke kan være lodret uenig i nogle holdninger - så mener jeg, at det bliver svært at debatere.

Og du bør nok læse lidt mere grundigt på indlæggene, inden du kaster dig over andres holdninger: Du skriver, at du godt kan forstå min mangel på forståelse, når jeg ikke har været i berøring med en A-kassen siden 80-erne:-) Morsomt! Jeg har indtil for to år siden været ansat i knap tre år i en A-kasse (2007-2010). DIN A-kasse (AJKS).................

Når jeg kalder dit indlæg klynkeri er det MIN opfattelse, at du klynker - og ikke en tabloid stramning af din tekst. Det er klynkeri (og vrøvl) at sige, at du ikke kan tage arbejde som vikar uden det går ud over din selvstændige bibeskæftigelse - og så give skylden til "systemet", der står klar med næsten 17.000 kroner om måneden til dig. Selvfølgelig kan du arbejde som foto-vikar på lønmodtagervilkår, ligeså meget som du har lyst til - uden det ændrer din status i din selvstændige bibeskæftigelse. De to ting har intet med hinanden at gøre. A-kassen og "systemet" vil da være begejstrede, hvis du i perioder havde vikararbejde, og derfor ikke behøvede at hæve dagpenge. Sådan var det ihvertfald indtil jeg stoppede i A-kassen for knap to år siden. Så der er ingen der bremser dig i noget som helst! Det må skyldes uvidenhed, at du fremtuer med disse påstande.

Jeg fastholder min påstand om at rigtig mange freelancere ikke aner ret meget om at drive forretning. Det har jeg kunne konstatere i alle de år, jeg har lavet kurser for freelancere. Det er ikke en kritik - men en konstatering af at mange freelancere ikke sætter sig godt nok ind i de mange gratis tilbud, der ligger derude i markedet. Jeg tror på, at det ville være nemmere at overleve som freelancer (i alle fag), hvis man droppede daglejermentaliteten og blev professionel iværksætter i stedet for. Det vil sige: tag på kurser i iværksætteri, bliv medlem af professionelle iværksætternetværk, gå på iværksætter"skole" (typisk 8 dage over 2 måneder), lav forretningsplaner, bliv skarp på branding, lav markedsundersøgelser, lav en vision, bliv bevidst om værdierne ved at være selvstændig, osv-osv-osv. Hvor mange freelancere gør ALT dette?????

Så kan man have en politisk holdning (Blicher Bjerregård f.eks.) om, at alle skal/bør have offentlig støtte til deres ideer og projekter, hvis de ikke kan løbe rundt rent økonomisk. Jeg går ud fra at hans holdning anstændigvis ikke kun gælder freelancere i DJ, men må gælde alle slags selvstændig erhvervsdrivende. Også dem der starter en tøjforretning, et chokoladeudsalg, en cykelforretning, et reklamebureau, et autoværksted eller hvad som helst? Medmindre han (og andre) vælger at lave nogle kringlede sondringer mellem at være selvstændig erhvervsdrivende og så "freelancer". Og her tænker jeg ikke på det 3. arbejdsmarked med freelancere på en slags lønmodtagervilkår. Men selvstændige PF´ere hører altså ikke til i denne kategori. Selvstændige PF´ere (og ditto journalister) har valgt at være små forretninger med momsnumre, fradrag, særlige skatteregler osv. Og det har intet med det 3. arbejdsmarked at gøre (Jens T.).

Så kære Sisse: der er ikke ret meget benspænd fra "systemet". Tværtimod har "systemet" (under den forrige regering!) etableret enorme mængder af hjælp og støtte til små, selvstændige virksomheder for at støtte iværksætterkulturen i Danmark. De mange væksthuse landet over er blot eet eksempel. Min opfordring til dig og andre der er sure på "systemet" skal være: prøv at kigge lidt på dig selv. Hvad gør du af professionelle tiltag for at få din forretning til at køre? Bruger du væksthuse og alt det andet, jeg har nævnt? Bruger du ligeså meget tid på branding, forretningsplaner osv, som du bruger på Photoshop og andre fag-foto-relaterede aktiviteter? De fleste af de ting, jeg har nævnt - og som kunne få din forretning til (måske) at køre - stiller "systemet" gratis til din rådighed. Brug det dog - og glem så dagpenge og A-kasse!

Kh
Geert
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds Fyn
#11
Geert Mørk skrev 24. januar 2012 10:12
Kære Jens (Panduro).

Hvis jeg lyder bedrevidende er det ikke bevidst. Jeg er nok bare ligeså entusiastisk når jeg skriver, som når jeg underviser:-). Og MÅSKE er der nogle få områder vedr. iværksætteri/freelanceri, hvor jeg faktisk er klædt nogenlunde godt på. Beklager hvis det kommer til at lyde bedrevidende, når jeg forsøger at dele noget af denne viden. Skal nok stramme mig an, for at undgå dette fremover:-)

kh
Geert
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#12
Jens Tønnesen skrev 24. januar 2012 10:42
Geert Mørk skrev:

"Selvstændige PF´ere (og ditto journalister) har valgt at være små forretninger med momsnumre, fradrag, særlige skatteregler osv. Og det har intet med det 3. arbejdsmarked at gøre (Jens T.). "

Det er jo spørgsmålet, om det er et frivilligt valg eller en nødvendighed. Fotografisk arbejde er i modsætning til journalistiske artikler momsbelagte. Så der er ingen vej uden om, hvis ens omsætning overstiger 50.000 kr.

Journalister, der kun skriver artikler, kan således slippe for momsregistreringen, men det kan journalister, der har konsulentopgaver og udfører kommunikationsjournalistik ikke.

Desuden er fotografisk udstyr dyrt, så det er naturligt, at man benytter sig af afskrivningsregler, der gælder for virksomheder.

Men et valg? Det er allerhøjst et spørgsmål om at vælge mellem at være ledig eller freelance - og det sidste er altså uden sikkerhedsnet.

Men derudover er jeg enig i, at medlemmerne ved alt for lidt om, hvad det vil sige at drive forretning. Det anede jeg heller ikke, da jeg - frisk fra uddannelsen - startede som freelancer.

hilsen Jens
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds Fyn
#13
Geert Mørk skrev 24. januar 2012 11:32
Hej Jens.

Selvfølgelig er det et valg. Eller rettere: det BURDE være et valg. Ellers gør man jo sig selv til offer - for "systemet" - eller noget andet. I mine øjne bør man ikke vælge at blive freelancer = selvstændig, medmindre der ligger grundige overvejelser bag. Det vil sige at man sætter sig et fuldstændig glasklart mål for hvad man vil med sit liv og sin karriere. Og så derefter finder ud af, om dette mål peger i retning af at være selvstændig eller lønmodtager eller freelance eller noget helt andet. Og så lægger en detaljeret plan for at nå målet.

Derfor opponerer jeg også kraftigt imod Sisse´s præmis: at man er nødt til at sidde med klamme hænder foran computeren og tale for og imod at blive selvstændig. Det er i mine øjne et totalt dårligt udgangspunkt for at træffe et valg vedrørende sit liv og sin karriere. Og når tingene så ikke går som man havde drømt om, ja - så er det A-kassens og "systemets" skyld;-)

Iøvrigt giver det ingen mening at skyde på A-kassen og mine tidligere kolleger i AJKS (eller andre A-kasser). De sidder sådan set bare og er bogholdere og udbetaler penge i henhold til nogle regler, som Folketinget har vedtaget. Så skyd på politikerne - og ikke på de stakkels HK´ere i A-kassen!

:-) Geert
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#14
Jørgen Ploug Larsen skrev 24. januar 2012 14:44
Hvis man har i sinde at bruge efterlønsordningen, så er man også nødt til, at stå i en A-kasse.

vh
Jørgen Ploug
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds Fyn
#15
Ole Friis Nielsen skrev 2. februar 2012 20:20
Jeg startede som freelance I 2000, og det var en stor beslutning for mig. Straks fik jeg tilbud om " professionel iværksætter rådgivning"", som det hedder sig. Jeg tog imod tilbudet - også fordi jeg fik halvdelen af udgiften fra det" offentlige". 2 dage a ca. 3 timer kostede 7.000 kr.. Så de 3500 kr. betalte jeg selv. Jeg undrede mig meget over hvorfor vi brugte så meget tid på at lave den forretningeplan - det spurget jeg også direkte om til sidst. Svaret var - at nu kunne jeg gå i banken og låne penge - det var absolut noget jeg ikke ønskede.
Når jeg ind indmellem forsørgte at stille spørgsmål om skat og afskrivning fik jeg svaret af min rådgiver - det må du snakke med din revisor om.
Jeg har sikkert stadig forretningsplanen liggende et eller andet sted. Men tænker jeg tilbage havede jeg faktisk haft meget mere brug for en ny computer.
Håber sandeligt at den slags rådgivning er historie!
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds Fyn
#16
Ole Friis Nielsen skrev 2. februar 2012 20:54
Efterlønsordningen er afstaffet for langt de fleste, med de nye regler. Det der kunne være mere interressant at se på senior job ordningen. Det forudsætter at du fortsætter med betaling til efterlønsordningen.
Hvis ikke det er relevant så burde man straks melde sig ud og hæve det indbetalte (skattefri). DJ holder møder omkring i landet angående dette. Er man i tvivl er det nok en god idee at møde op.
NNF og FOA vil køre en sag mod staten for EU-domstolen vedrørende "afstaffelsen af efterlønnen". Hvornår den bliver afgjort er ukendt. Det bliver nok ikke før tilbagebetalingsfristen engang i okt 2012 udløber.
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund