RSS

Kommentarer til

Klædt af eller klædt ud

Skjult indlæg
Morten Langkilde
PF-Medlem
Kreds 1
Morten Langkilde skrev 22. april 2010 14:51
Kan kun give Asger Liebst så evigt ret. Denne slags "portrætter" har med ganske få undtagelser været min yndlingsaversion i en halv snes år, og lige så længe har jeg argumenteret med de samme tre gode grunde, som Asger nævner sidst i sit indlæg. Denne slags portrætter giver ikke noget indtryk af personen bag facaden, men er blot en demonstration af fotografens hittepåsomhed. Måske skyldes det tidsånden - man ønsker at profilere sig selv gennem noget spektakulært, og så kommer hensynet til et ærligt portræt i anden række.... eller også skyldes det, at jeg tilhører gruppen af gamle vrisne mænd.
Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds 4
Jesper Voldgaard skrev 22. april 2010 16:57
Interessant diskussion og jeg er splittet her!

Laver ind i mellem selv billeder med megen lyslægning, rekvisitter og "mærkelige" locations - for at skabe opmærksomhed og interesse - og ikke mindst for gennem billedets elementer at fortælle historier om den portrætterede.

Men i virkeligheden ville jeg måske helst lave færre portrætter og hellere fortælle historier i reportageform, men der jo ikke megen lydhørhed i den anden ende for det forslag. Så er det vel forståeligt at portrætfotografiets forskellige grænser bliver afsøgt og indimellem overskredet i den enorme mængde af portrætter vi skal producere!

I øvrigt er de nævnte eksempler efter min mening ganske hæderlige og fortællende eksempler på "vinklede portrætter".

Bedste hilsener
Jesper Voldgaard
(kun halvvrissen eller -vissen gammel mand ;-)
Skjult indlæg
Lars Bahl skrev 23. april 2010 16:28
Det er en vigtig debat som Asger Liebst er på banen med. Jeg vil dog ikke give ham ret hele vejen.
Særlig Per Morten har givet enorm inspiration og udvikling for alle der laver portrætter og stor tak skal han have for det. Det skal dog nødigt blive en smagsdommer der skal sætte dagsorden her.
Jeg ser 4 magter:

1- Mediet som gerne vil være synligt og betaler for det hele.
2- Fotografen der gerne vil have flere opgaver.
3- Den portrætrede der gerne vil have social anseelse ved at blive eksponeret.
4- Læseren (Asger Liebst) som gerne vil fortælle sin mening.

Som fotograf er det bare at finde sin rolle i dette spil, alt er vel muligt.
:) Lars Bahl, meget gammel, aldrig vrissen

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund