Kommentarer til

PF-Medlem
Kreds 4
Jan Dagø skrev 29. juni 2012 00:38
Alle fotograferer nu som væltede hegn.
billede
PF-Medlem
Kreds 1
Kristian Djurhuus skrev 29. juni 2012 08:23
Det er fint, at EB spørger før de bruger billedet. Det er fint, at forbundet gør hegnsfotografen opmærksom på, at man kan vælge at tage sig betalt for fotografi. Det er også helt fint, at hegnsfotografen stiller sig tilfreds med et link til en twitterprofil. Hvad er problemet? Der må være en nedre grænse for, hvad der kan skræmme professionelle fotografers faglighed.

Det eneste som virker lidt problematisk er, at Lars K. Jensens fremstår som en person, der i ovenstående mener, at alt fotografi skal være gratis. Men hvis man læser hans blogindlæg, så stemmer det ikke, og jeg vil faktisk give ham ret:

»Men, er der så slet ikke plads til dygtige (og betalte) fotografer?
Jo, selvfølgelig er der det! Men de skal ikke tage 'run-of-the-mill'-billeder. Eksempelvis kan man jo sagtens se forskel på, om det er undertegnede eller en fantastisk fotograf, der har taget et billede.

For os allesammen handler det om at have de bedste billeder. Der er sadig masser af plads til de dygtige fotografers fantastiske fotografier – et billede af et væltet hegn, kan de vel overlade til en 'borger', for nu at genbruge forbundets ordvalg.«
Niels Riis Ebbesen skrev 29. juni 2012 12:18
Hmm... skal vi ikke bare konstatere, Lars K. Jensens udsagn for så vidt er rigtig nok, hvis udgangspunktet er, at næsten alle har et digitalkamera i deres mobiltelefon, og at de fleste godt kan finde ud af at knipse et snapshot.

Der hvor problemt opstår, det er jo, at det er lige så sikkert som amen i kirken, at redaktionerne altid vælger de billeder som de kan få helt gratis, når de har valget mellem nogle middelmådige snapshots som er gratis, og så nogle gode billeder som de skal betale for.

Vi kan så spekulere over, om årsagen til at det er blevet sådan, skyldes det, at medierne er så økonomisk trængte, at de simpelthen er nødt til at spare alle de steder, hvor der kan spares. Eller vælger journalisterne ud fra den kyniske betragtning, at det er deres tekst som er det vigtigste, og at billederne kun skal være nogle sekundære illustrationer, som endelig ikke må overstråle det skriftlige indhold.

Nå men vi må under alle omstændigheder konstatere, at journalisternes brug af gratis billeder er i eksplosiv vækst, og det vil helt sikkert medføre, at den udvikling som vi har set på mange distriktsaviser, hvor de helt har fravalgt at købe billeder, og nøjes med de knipserier, som de får gratis af læserne, den er også ved at rykke ind på de store dagblade.

Men jeg vil også lige runde dette indlæg af med at konstatere, at journalisterne har savet i den gren som de selv sidder på, for i næste omgang bliver det de skrivende journalister, som vil opleve, at det er deres arbejde som bliver overtaget af helt almindelige mennesker, der helt gratis leverer en kort reportage fra en aktuel begivenhed.

Så om få år vil ejerne af web-medier kunne nøjes nogle få medarbejdere, der blot skal redigere og vælge mellem de artikler, billeder og videoer, som læserne indsender. Og hvis det går rigtig højt, så vil der være en eller to journalister ansat, som skal scanne udenlandske medier for nyheder, som de så lige laver en oversat og omskrevet version af.

Niels Riis Ebbesen
Benny Kühnell skrev 29. juni 2012 12:50
Har for ca. en uge siden set fooudstillngen på Nytorv i København.

Selv om jeg ikke er uddannet fotograf (har kun fotograferet siden jeg som 7 årig fik et Agfa kasseaparat med 9x6 sort/hvid film som jeg for øvrigt har endnu, vil jeg påstå, at jeg ville kunne tage de samme billeder lige så godt/dårligt som dem der er udstillet under forudsætning af, at jeg havde været på stedet den gang billederne blev taget.

Det er en skam at Pressefotografforbundet og Dansk Journalist Forbund ikke gør borgerne opmærksom på at han/hendes billeder er penge værd og derfor ikke er noget man bare bare giver væk.

Hvis borgerne hver gang krævede betaling ville begrebet "gratis billeder" som vi kender det i dag være et overstået kapitel, da medierne så ville vælge at købe billeder af en ordentlig kvalitet af proffessionelle fotografer.

Alle med en mobiltelefon er i dag fotograf.

God sommer, husk at købe et vandtæt kamera.:)

Vh. Benny Kühnell 65 år.